شناسه خبر : 48045

هشدار فعالیت سامانه بارشی در این استان‌ها

هشدار فعالیت سامانه بارشی در این استان‌ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد و نارنجی فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها از احتمال وقوع سیلاب،آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در استان‌های خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، گلستان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، برخی مناطق کرمان، ارتفاعات مرکزی البرز، فردا سه‌شنبه در مناطق مرکزی کرمان، برخی مناطق فارس، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات مرکزی زاگرس و چهارشنبه در برخی مناطق مناطق همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، شمال و شرق فارس و ارتفاعات مرکزی البرز بارندگی، رعدوبرق و وزش باد موقتی همراه با گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

همین وضعیت روز پنجشنبه برای استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب یزد، ارتفاعات مرکزی البرز و روز جمعه در شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.

طی ۲ روز آینده در شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک روی می‌دهد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۳

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۳

نوع مخاطره: بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ،

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۳: شمال استانهای فارس و خراسان رضوی، مناطق مرکزی ارتفاعات و غرب کرمان

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: با توجه به روز طبیعت فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها ، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۲

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، در ارتفاعات و نواحی سردسیر برف، وزش باد شدید، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها همراه با مه

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۳: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و شرق گلستان،

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۴: شمال استان‌های فارس و خراسان رضوی و جنوب غرب کرمان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۵: مرکزی، همدان، غرب و جنوب اصفهان، جنوب یزد، نیمه غربی کرمان، شمال فارس، ارتفاعات البرز در استانهای البرز، تهران و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی.

ارسال نظر