اختصاصی چابک آنلاین؛

وزارت نیرو در سال های قبل به ظرفیت بازچرخانی و تصفیه پساب اهمیتی نداد

وزارت نیرو در سال های قبل به ظرفیت بازچرخانی و تصفیه پساب اهمیتی نداد

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام کرد که وقتی آب باقیمت بسیار ارزان در دسترس باشد بحث بازیافت و تصفیه و بازچرخانی آب کم اهمیت تر می شود.

چابک آنلاین، حوری السادات هاشمی نسب،  حمیدرضا صفوی در گفتگو با چابک آنلاین، یکی از ضعف‌های دهه‌های اخیر را عدم توجه به بازچرخانی آب و عدم استفاده از ظرفیت های  نهفته پساب در صنایع  عنوان کردو توضیح داد که در دولت های قبل، وزارت نیرو به این ظرفیت اهمیتی نداده است. 

وی، اظهار داشت:هم تامین کننده و هم مصرف کننده آب هردوباید تمایل داشته باشند تا بسمت بازچرخانی و بازیافت و تصفیه پساب ها بروند، ولی صنایع هزینه ای برای بازچرخانی آب و پساب و‌بازیافت نمی دهند وازسوی دیگر، وزارت نیرو هم آب را با قیمتی  پایین به صنایع ارایه می دهد، در نتیجه،اهرم فشاری روی صنایع برای بازچرخانی آب وجود ندارد. 

صفوی افزود:با توجه به بحران بی آبی، صنایع باید از ظرفیت بازچرخانی و استفاده از پساب در بخش های مختلف بهره ببرند که در همین راستا، صنایع باید سه کار را  انجام دهند که شامل کاهش مصرف آب به ازای هرواحد تولید محصول صنعت، کاهش هدر رفت آب و‌استفاده بهینه از پسابها وبازچرخانی پساب های تصفیه شده در صنعت است. 

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان، دلیل عدم استفاده صنایع از بازچرخانی و پساب را هزینه بر بودن تصفیه و بازیافت و همچنین قیمت کمترآب تازه برای استفاده در صنایع دانست و ادامه داد: وقتی صنایع می‌توانند ازآب بدون بازچرخانی استفاده کنند، برای آنها مناسب نیست تا هزینه های گزافی برای تصفیه و بازچرخانی مجدد آب پرداخت کنند. 

وی، تصریح کرد که به‌تازگی، برنامه جایگزینی آب مصرفی یک‌هزار و ۳۵۰ واحد صنعتی و معدنی با مصرف ۸۳۰ میلیون مترمکعب در سال با منابع آب نامتعارف ابلاغ شد که  در کنار  این ابلاغ ، شیوه تشویق و اجبار برای همراه ساختن صنایع در استفاده از این ظرفیت، باید صورت بگیرد. 

صفوی افزود: صنایع بزرگ که مصرف آب بالایی دارند به تصفیه و بازچرخانی آب روی آورده اند که البته سرعت آن کند بوده هرچند که برای شروع خوب است.

 

ارسال نظر