برداشت به ازای هر چاه به ۲ هزار بشکه نفت در روز می رسد

برداشت  به ازای هر چاه به 2 هزار بشکه نفت در روز می رسد

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت گفت: زنجیره ارزش صنعت نفت از بالادست آغاز می‌شود و پتروشیمی‌ها می‌توانند در توسعه بالادست فعال شوند تا قیمت تمام شده محصولاتش کاهش یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از شانا، محمداسماعیل کفایتی امروز (یکشنبه، ۱۴ آبان‌ماه) در نشست هم‌اندیشی با مدیران‌عامل شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی پیرامون صدور پروانه‌های اکتشاف و تولید با اشاره به اینکه افزون بر فناوری باید به نوآوری در صنعت نفت توجه شود، اظهار کرد: فناوری و نوآوری در ارزش‌آفرینی نقشی بسزا دارند.

وی ادامه داد: اقدام‌هایی در مجلس شورای اسلامی شده است و به‌دنبال آن هستیم نقش فناوری در زنجیره ارزش بالادست صنعت نفت بیشتر شود.

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت تأکید کرد: می‌خواهیم ظرفیت تولید نفت را از روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به ۶ میلیون بشکه برسانیم، اما از همان روش‌های قدیمی استفاده می‌کنیم و حتی در صدور پروانه نیز زمان را از دست می‌دهیم.

کفایتی با اشاره به احیای چاه‌ها، ازدیاد برداشت و... گفت: مجلس شورای اسلامی باید تکلیف کند ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش تولید نفت از طریق بهبود فناوری انجام شود. فرهنگ فناوری و نوآوری در بالادست صنعت نفت باید افزایش یابد.

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت با تأکید بر اینکه وقتی از دانش‌بنیان‌ شدن صنعت نفت صحبت می‌کنیم باید برنامه مشخص داشته باشیم و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، ادامه داد: باید از طریق فناوری و نوآوری تولید را افزایش دهیم و زنجیره ارزش صنعت نفت را تکمیل کنیم.

کفایتی با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به ظرفیت سالانه ۱۳۰ میلیون تن دست یابیم، گفت: زنجیره ارزش صنعت نفت از بالادست آغاز می‌شود و پتروشیمی‌ها می‌توانند در توسعه بالادست فعال شوند تا قیمت تمام‌شده محصولاتشان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ۱۰۰ میدان نفت و گاز در اختیار دارد، افزود: به ازای هر چاه روزانه هزار و ۵۵۰ بشکه نفت برداشت می‌شود که باید این رقم را به ۲ هزار بشکه در روز برسانیم، از همین رو همه چاه‌های نفت و گاز باید احیا شوند و این موضوع تنها با توجه به فناوری محقق خواهد شد از این رو باید از توان و دانش شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی استفاده کنیم.

 

ارسال نظر