مصرف بنزین به‌ روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر رسید

مصرف بنزین به‌ روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر رسید

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: ظرفیت تولید نفتگاز ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است که بیش از ۶۵ میلیون لیتر آن با استانداردهای یورو ۴ و ۵ است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه تا پیش از این، پالایشگاه اصفهان از 2 واحد پالایشی 120 هزار بشکه ای تشکیل شده بود، افزود: یکی از اقدامات خوبی که در دولت سیزدهم انجام شد این بود که یک واحد 120 هزار بشکه ای نفت خام به ظرفیت پالایشگاه اصفهان اضافه شد.

وی ادامه داد: پالایشگاه اصفهان 2 واحد پالایشی داشت که عملا 2 ترین 120 هزار بشکه ای واحد تقطیر را شامل می شد و در مجموع 240 هزار بشکه ظرفیت داشت. همچنین 2 واحد غلظت شکن نیز در این پالایشگاه وجود دارد که بر اساس نیاز عملیاتی با نفت خام آنها را در مدار می آوردیم که 90 هزار بشکه ظرفیت داشت و در مجموع ظرفیت پالایشگاه اصفهان را به 330 هزار بشکه در روز می رساند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: البته واحدهای 120 هزار بشکه ای پالایشگاه اصفهان بالاتر از ظرفیت اسمی خود کار می کردند و عملا این پالایشگاه می توانست روزانه تا 370 هزار بشکه در روز نفت خام در این پالایشگاه پالایش شود.

وی با تاکید بر اینکه بهره وری واحدهای غلظت شکن پایین است، گفت: تصمیم بر آن شد تا در پالایشگاه نفت اصفهان یک واحد تقطیر 120 هزار بشکه ای دیگر اضافه شود و با این اقدام ظرفیت پالایشگاه اصفهان معادل 3 واحد 120 هزار بشکه ای شد و ظرفیت اسمی به 360 هزار بشکه در روز رسید. البته این ظریت می تواند تا 400 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند تا آنجا که اکنون با ظرفیت 395 هزار بشکه در روز فعال است.

تولید روزانه 20 میلیون لیتر نفتگاز با استاندارد یورو 4 و 5 در پالایشگاه اصفهان

مداح مروج با اشاره به اینکه در ابتدای پاییز سال 1401 ترین اول از تصفیه نفتگاز پالایشگاه اصفهان به سرویس آمد، افزود: این واحد دو ترین در مجموع به ظرفیت 100 هزار بشکه دارد که می تواند نفتگاز با گوگرد پایین و استاندارد یورو 5 تولید کند.

وی ادامه داد: ترین اول این واحد در مهرماه سال گذشته وارد مدار تولید شد و ترین دوم نیز در آبان ماه عملیاتی و در آذرماه تثبیت شد و از آذر ماه سال 1401 تا به امروز 2 ترین به صورت پیوسته در حال کار هستند و 100هزار بشکه از نفتگاز تولیدی پالایشگاه اصفهان با استاندارد یورو 5 تولید می شود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه علاوه بر این واحدها، در واحد هایدروکراکر پالایشگاه اصفهان که وظیفه تبدیل فرآورده های سنگین به فرآورده های نفتی سبک تر و با ارزش افزوده بالاتر مانند نفتگاز، نفت سفید و بنزین خام(نفتا) را بر عهده دارد نیز، امکان تولید نفتگاز با استاندارد یورو 5 موجود است، گفت: این واحد ظرفیت تولید 2 تا 3 میلیون نفتگاز یورو 5 را دارا است.

وی تصریح کرد: با در مدار سرویس آمد واحد تصفیه نفتگاز پالایشگاه اصفهان از آذرماه سال 1401 عملا میزان ظرفیت تولید نفتگاز با استاندارد یورو 5 در پالایشگاه اصفهان در مجموع به 18 میلیون لیتر در روز رسید.از سوی دیگر از آنجا که از واحد هایدروکراکر نیز قادر به برداشت نفتگاز هستیم، روزانه 20 میلیون لیتر نفت گاز به صورت پیوسته توسط پالایشگاه اصفهان تولید و به بازار عرضه می شود.

مداح مروج با اشاره به اینکه اگرچه واحدها به صورت 24 ساعته در حال کار هستند، افزود: اما به هر دلیلی ممکن است مشکلی در سیستم ایجاد شود و مدت کوتاهی یک واحد از سرویس خارج شود اما این بدان معنا نیست که واحد مشکل دارد و یا متوقف است و همکاران نیز به سرعت برای رفع اشکال اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع 9 ماه است که به صورت پیوسته واحد تصفیه نفتگاز پالایشگاه اصفهان در مدار تولید قرار گرفته و در سرویس است، ادامه داد: با در سرویس قرار گرفتن واحدهای تصفیه نفتگاز پالایشگاه اصفهان، میزان نفتگاز استانداردی که امروز در کشور تولید می شود بیش از 65 میلیون لیتر در روز است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با توجه به آنکه متوسط ظرفیت تولید نفتگاز کشور حدود 110 میلیون لیتر در روز است، اکنون بیش از 60 درصد از نفتگاز تولیدی ایران، مطابق با استاندارد یورو 4 و 5 توسط پالایشگاه های اصفهان، تبریز، اراک، تهران، بندرعباس، لاوان و ستاره خلیج فارس تولید و به بازار عرضه می شود.

وی افزود: این میزان بیش از نیاز حمل و نقل شهری کشور است که تولید و توزیع می شود و اکنون در کلیه جایگاه ها، جاده های کشور و راه های اصلی  ترانزیت و مسیرهای مواصلاتی، نف گاز استاندارد متناسب با یورو 4 و 5 توزیع می شود.

افزایش ذخایر بنزین کشور با تعدیل مصرف در نیمه دوم سال

مداح مروج در خصوص میزان تولید و مصرف بنزین در کشور نیز گفت: میانگین مصرف بنزین کشور در 7 ماهه امسال بیش از 115 میلیون لیتر در روز بوده است و در مقابل میزان تولید با وجود استفاده از همه ظرفیت های موجود در کشور حدود 2 تا 3 میلیون لیتر در روز پایین تر از این میزان است.

وی ادامه داد: بنابراین روزانه 2 تا 3 میلیون لیتر ناترازی در تولید و مصرف بنزین وجود دارد که برای جبران آن از موجودی های فعلی و ذخایر کشور استفاده می کنیم.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: البته در نیمه دوم سال مصرف بنزین کاهش پیدا میکند و مصرف تا حدی تعدیل می شود. امیدواریم بتوانیم با کاهش مصرف بنزین در کشور، ذخایر را افزایش دهیم تا با مشکلی برای تامین موجودی مطمئن بنزین بر نخوریم.

وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین ماشین های موجود در کشور بسیار بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: خودروها در ایران معمولا به ازای 100 کیلومتر پیمایش، 10 تا 12 لیتر بنزین مصرف می کنند؛ حتی خودروهای نویی که وارد بازار می شوند نیز مصرف بالای 10 لیتر در 100 کیلومتر پیمایش را دارند.

مداح مروج با بیان اینکه سالانه یک میلیون دستگاه خودروی جدید وارد چرخه حمل و نقل کشور می شود، افزود: این در حالی است که خودروهای فرسوده از این چرخه حذف نمی شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، نوگان ریلی و حمل و نقل عمومی شهری نیز به میزان مطلوب توسعه نداشته است و  این بدان معنا است که مصرف بنزین روز به روز در کشور بیشتر می شود.

 

 

ارسال نظر