اختصاصی چابک آنلاین؛

توجه اندک جامعه پزشکی به بیمه نامه مسئولیت

توجه اندک جامعه پزشکی به بیمه نامه مسئولیت

رییس سابق سازمان نظام پزشکی کشور، معتقد است که بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان در کشور دارای عیوب زیادی بوده که اگر رفع شود پزشکان بسیاری از این بیمه‌نامه استقبال می‌کنند و نیازی به اجباری کردن آن نخواهد بود.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، حرفه پزشکی یکی از مشاغل پراهمیت در تمام جوامع بشری است که از جایگاه و مسئولیت بالایی برخوردار است چراکه با جان افراد سروکار دارد.

درعین حال میان پزشکان و بیماران رابطه حقوقی برقرار است که براساس آن پزشک ، باید از تمام استعداد و قابلیت‌های خود در قبال بهبودی و سلامت بیماران استفاده کند.

به طور معمول ممکن است که  مقصود مطلوب پزشک و بیمار در راستای معالجه بیماران محقق نشود و مشکلاتی در درمان بیمارهم  بروز کند.

گاهی هم  ممکن است که در انجام امور پزشکی ، فعالیت پزشکی به خوبی صورت نگیرد  و طبیعی است این مسایل به‌صورت اتفاقی باعث نتیجه‌ای ناخوشایند و غیر معمول در روند درمان بیمار می‌شود.

در اینجا هم مساله قصور و یا تخلف پزشک مطرح شده و عواقب حقوقی و جبران خسارت را برای پزشک به دنبال دارد.

باید توجه کرد که خطا در هر شغلی اجتناب ناپذیر است و پزشکان هم همانند هرانسان دیگری مرتکب اشتباه می‌شوند، بنابراین مساله قصور و یا نرسیدن به مقصود مطلوب بیمار به معنی عدم مهارت پزشک نیست و حتی گاه پزشکان بسیار ماهرهم با این مشکلات روبرو می‌شوند.

دریک چنین شرایطی، صنعت بیمه در ایران و بیشتر کشورهای جهان، مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان را در مدت زمان‌های مختلف یکساله، چهار ساله و حتی بیشتر برعهده می‌گیرند.

در بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان، بیمه‌گر، جبران خسارت‌های ناشی از مسئولیت مدنی حرفه‌ای پزشکان در قبال اشخاص که به علت خطا، اشتباه، غفلت و یا قصور پزشک در انجام درمانی رخ داده و منجر به صدمات جسمانی، روانی و یا فوت بیمار می‌شود را برعهده می‌گیرد.

بنابراین پزشکان می‌توانند مسئولیت حرفه‌ای خود را که مطابق قانون در برابر بیماران دارند به شرکت بیمه منتقل کنند.

درحال حاضر از 175 هزار پزشک ثبت نام شده در سازمان نظام پزشکی، 50 هزار نفر تخصص و فوق تخصص گرفته اند و مابقی پزشکان عمومی یا در دوره تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

1

وجود بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان، در بسیاری از کشورهای پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اجباری است و حتی پزشکان اجازه فعالیت قبل از تهیه این بیمه‌نامه را به خصوص در مطب‌های شخصی ندارند.

3

در برخی ازکشورها مانند فرانسه، اداره‌ای برای جبران خسارت حوادث پزشکی، وجود دارد که مسئولیت جبران حوادث و عوارضی است که پزشک در آن مسئول و مقصر شناخته نشود.

این اداره به صورت صندوق و جدا از شرکت‌های بیمه‌گر فعالیت کرده و بخشی از بودجه آن برعهده دولت  و بخشی دیگر توسط پزشکان و بیماران تامین می‌شود.

2

در ایران اما شرکت‌های بیمه‌گر مسئولیت حرفه‌ای پزشکان در قبال بیماران را برعهده گرفته و اشتباهات و خطاهای پزشکی از نقص عضو گرفته تا دیه فوت را پوشش می‌دهند.

نکته قابل تامل اینکه بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان در ایران با وجود اهمیت بسیار بالای آن اجباری نیست و پزشکان بنابر صلاحدید خود به استفاده از این بیمه‌نامه اقدام می‌کنند.

مهرنوش نجابتی، مدیر بیمه‌های مسئولیت شرکت بیمه پاسارگاد، در گفت‌وگوی خودبا چابک‌آنلاین، بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان را یکی از زیرمجموعه‌های رشته بیمه مسئولیت عنوان کرد که بالاترین ضریب خسارت را دارد.

به گفته نجابتی، ماهیت کار کادر پزشکی و طولانی مدت بودن زمان ادعای خسارت(عوارض ناشی از درمان که 2 یا 3 سال بعد بروز می‌کنند) در بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان باعث بالابودن ضریب خسارت در این رشته بیمه‌ای شده است.

فراموش نکنیم که اجباری نبودن تهیه بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان برای این گروه و پیروی نکردن از قانون اعداد بزرگ نیز عامل مهمی در افزایش ضریب خسارت این رشته خواهد بود.

چراکه پزشکانی که براساس تجربه متوجه میزان خطا در عملکرد خود شده، این بیمه‌نامه را تهیه می‌کنند و پزشکانی که عملکرد و یا رشته آنها با ریسک کمتری همراه است از تهیه این بیمه خودداری می‌کنند. 

رییس جامعه جراحان ایران، به چابک آنلاین گفت: در ایران تهیه بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان اجباری نیست و  صددرصد به میل پزشک بستگی دارد یعنی اگر مایل باشند این بیمه‌نامه را تهیه می‌کنند.

"دکتر ایرج فاضل"، ادامه داد: البته درکشورهایی همانند امریکا همه پزشکان بیمه مسئولیت حرفه‌ای را تهیه می‌کنند و کسی جرات نمی‌کند بدون بیمه به فعالیت بپردازد زیرا  اگر اتفاقی رخ دهد تمام دارو و ندار او از بین می‌رود، بنابراین حتی اگر قانون آنها را اجبار نکند عقل حکم می‌کندکه این بیمه‌نامه را داشته باشند.

وی، درپاسخ به این پرسش که چرا تمامی پزشکان کشور از بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای استقبال نمی‌کنند؟، گفت: بیمه درکشور، نقص هایی دارد و حتی در دوسال بعد اگر ریسک بروز کند به خوبی پوشش نمی‌دهند اما درکشورهای پیشرفته اینگونه نیست و پوشش این بیمه‌نامه دائمی است.

رییس سابق سازمان نظام پزشکی کشور، ادامه داد: طراحی بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان در کشور مشکل دارد ضمن آنکه مسائل بسیار دیگری هم باعث شده که از بیمه مسولیت حرفه‌ای پزشکان در کشور استقبال نشود، اگر این بیمه‌نامه برای پزشکان سودبخش باشد همه پزشکان از آن استقبال خواهند کرد.

فاضل، مدعی شد که بسیاری از پزشکانی که بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان را تهیه کرده‌اند و با خسارت روبرو شده‌اند ناراضی هستند!.

وی، معتقد است که شرکت‌های بیمه ای در ایران باید نمونه بیمه‌های موفق در دنیا را کم نیستند دنبال کنند و هنگامیکه بیمه‌گذار به پوشش بیمه‌ای خود نیاز پیدا می‌کند به موقع، کامل و بدون اشکال حضور داشته باشند و در این صورت است که همه جامعه از بیمه استفاده خواهند کرد.

بی‌تردید عدم ارتباط موثر و درست بین صنعت بیمه و بخش درمان کشور بر میزان استقبال از بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان تاثیرگذار بوده  است.

درحقیقت  شناخت کامل و دوطرفه بیمه‌گران و پزشکان از نیازها و قوانین حاکم بر آن حرفه، منافع بسیاری را نه تنها برای بیمه‌گران و پزشکان به‌دنبال دارد بلکه بیماران و افراد جامعه نیز از منافع فراگیری بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان برخوردار می‌شوند.

ارسال نظر