شناسه خبر : 7132

هشدار بیمه سلامت درباره سودجویی از دفترچه‌های بیمه با آزاد شدن ارز دارو

هشدار بیمه سلامت درباره سودجویی از دفترچه‌های بیمه با آزاد شدن ارز دارو

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: با آزاد کردن قیمت دارو، از آنجایی که دفترچه‌های بیمه، برای تعدد نسخه و یا تعداد داروی نوشته شده سقف ندارند، این احتمال وجود دارد که افراد با مراجعه مکرر به پزشک، دارو دریافت کرده و آن را در بازار آزاد به فروش رسانند.

به گزارش چابک آنلاین، طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، در واکنش به مباحثی مبنی بر لزوم نیمایی شدن ارز دارو و تجهیزات و پزشکی و جبران مابه‌التفاوت نرخ آن با ارز دولتی از سوی بیمه‌ها، گفت: در سال گذشته و به دنبال تحولات ارزی، ابتدا قرار بر این بود تا به جای اینکه پول به واردکنندگان دارو اختصاص یابد، توسط بیمه‌ها دریافت شود و به عنوان یارانه دارو برای مصرف کنندگان اعمال شود. در این صورت قیمت دارو آزاد می‌شد و ما با اعمال حمایت بیمه‌ای موظف بودیم تا دارو کماکان ارزان به دست مردم برسد.

موهبتی با تاکید بر اینکه در صورت آزاد شدن قیمت دارو نیازمند نظارت های جدی هستیم، گفت: با آزاد کردن قیمت دارو، دو بازار به وجود می‌آید؛ بازار اول از طریق کاهش قیمت دارو توسط بیمه‌ها تشکیل شده و بازار دوم بازار آزادی است که مورد حمایت بیمه نیست. از آنجایی که دفترچه‌های بیمه، برای تعدد نسخه و یا تعداد داروی نوشته شده سقف ندارند، این احتمال نیز وجود دارد که افراد با مراجعه مکرر به پزشک، دارو دریافت کرده و آن را در بازار آزاد به فروش رسانند.

وی با تاکید بر این نکته که سیاست‌گذاری در حوزه سلامت به هیچ عنوان با سایر حوزه‌ها قابل مقایسه نیست، ادامه داد: نظارت بر این بازار امری حیاتی است؛ اما از آنجایی که تجویز دارو و تعداد آن یک امر تخصصی، تشخیصی و تحت نظر پزشک است، نمی‌توان محدودیت غیر علمی برای دریافت دارو اعمال کرد. علاوه بر آن برای نظارت درست نیاز به ساختار IT قوی وجود دارد که در حال حاضر این زیرساخت در کشور آنچنان که لازم است، فراهم نیست. بنابراین این خطر وجود دارد که بعضابا هدف سودجویی از دفترچه بیمه خود به عنوان ابزاری برای درآمدزایی استفاده شود.

وی افزود: در حوزه سلامت ما با جا ن انسان‌ها سروکار داریم. از طرفی به تعداد پزشکان طرف قراردادمان نیز نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد. اما همچنان موضوعِ قابل تامل، تامین زیرساخت است که موارد مشابه آن در جهان نیز موجود است. نمی‌توان بدون فراهم کردن زیرساخت وارد فاز اجرایی شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین افزود: نکته قابل توجه دیگر نیز آن است که ارائه مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی از سوی دولت به بیمه‌ها می‌تواند با تاخیر همراه باشد. در حال حاضر این مابه‌التفاوت به واردکنندگان و تولید کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی ارائه می‌شود که در صورت اجرای طرح مذکور، باید به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود. بنابراین باید به این نکته نیز توجه داشت که معمولا پرداخت‌ها در سال‌های اول اجرای طرح‌ها منظم است، اما متاسفانه پس از مدتی با بی‌نظمی پرداخت از سوی دولت مواجه می‌شویم. در هر صورت چنانچه کشور به این تصمیم برسد، ما نیز  می‌بایست زمینه اجرای مطلوب و موثر آن را فراهم کنیم.

ارسال نظر