بیمه آسیا؛

این بیمه نامه عبارت است از بیمه مسئولیت بیمه گذار در مقابل صاحبان کالا و یا ذوی الحقوق دیگر طبق مقررات کنوانسیون ((CMR )) در رابطه با راهنامه های (way Bill) حمل و نقل بین المللی کالا از طریق جاده که توسط بیمه گذار صادر می شود.

به گزارش چابک آنلاین، بیمه نامه مسئولیت شرکت های حمل ونقل بین المللی CMR عبارت است از بیمه مسئولیت بیمه گذار، درمقابل صاحبان کالا و یا ذوی الحقوق دیگر طبق مقررات کنوانسیون ((CMR )) در رابطه با راهنامه های (way Bill) حمل ونقل بین المللی کالا از طریق جاده که توسط بیمه گذار صادر می شود .

پوشش های قرارداد :

پوشش قرارداد CMR تابع کنوانسیون CMR می باشد

تعرفه ها و روش محاسبه حق بیمه:

در این خصوص ضروری است با اداره فروش قراردادهای حمل و نقل مرکز با شماره 88916690 تماس حاصل فرمایند .

قوانین و شرایط بیمه نامه:

1. قوانین و شرایط قرارداد :

-تعریف سند حمل (راهنامه ) یا way Bill صادره به موجب CMR :

راهنامه CMR سندی است که درمسیر حمل با کامیون مورد استفاده قرار می گیرد و مخصوص حمل جاده ای می باشد و دلیل انعقاد قرارداد حمل ، پذیرش شرایط قرارداد و رسید دریافت محموله توسط حمل کننده (کریر ) خواهد بود و سند مزبور تحت مقررات کنوانسیون بین المللی حمل ونقل جاده ای کالا یا مقررات بین المللی حمل کالا از طریق جاده صادر می گردد و حدود مسئولیت های متصدیان حمل جاده ای را مشخص می نماید . این سند غیر قابل انتقال بوده و به منزله رسید کالا تلقی می گردد و بایستی مورد تایید سازمان حمل و نقل پایانه های کشورباشد .

-تعریف SDR (Special Drawing Right) حق برداشت مخصوص :

درحقیقت سبدی از چند ارز عمده (دلارآمریکا ، یورو، فرانک سوئیس ، پوند انگلیس ، ین ژاپن ، یوان چین ، کرون سوئد ، کرون نروژ ، درهم امارات) است که وزن هر ارز دراین سبد ، توسط صندوق بین المللی پول تعیین می شودوارزش هر SDR مانند سایر ارزها از بانک مرکزی استعلام می گردد .

-تعریف گروپاژ (Grou Page):

به معنای گروه گروه می باشد و درCMR ، محمولات حمل شده جهت گروهی از صاحبان کالا تعریف شده است که دریک وسیله نقلیه حمل می شوند ولیکن باراهنامه های صادره مختلف برای هریک از صاحبین کالا که گروپاژ یکی از خدماتی است که از سال های اخیر به وسیله فورواردر انجام می گیرد و با به وجود آمدن کانتینر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. فورواردر با جمع آوری کالای خرده بار رسیدی جهت صاحبان کالا صادر نموده و خود به عنوان مالک کل کالا محسوب می گردد و حمل کننده فقط یک بارنامه اصلی برای فورواردر صادر می کند .

-تعریف کریر (Carrier) :

حمل کننده یا متصدی حمل که درقوانین گوناگون کشور از آن نام برده شده است شخصی است حقوقی که حمل و نقل فیزیکی کالا را به عهده می گیرد بعنوان مثال شرکتهای هواپیمایی ، کشتیرانی ، حمل ونقل جاده ای و راه آهن از جمله این دسته موسسات می باشند .

- تعریف فورواردر(Forwarder) :

فورواردر شخصی است که حمل را طراحی نموده و از طرف خود یا از طرف شخص دیگری به عنوان اصل نه به عنوان نماینده (حمل کننده یا صاحب کالا ) قرارداد حمل را با قبول مسئولیت به انجام می رساند . فورواردربارنامه خودرا صادر نموده و مسئولیت حمل را از مبداء تا مقصد به عهده می گیردو به موجب بارنامه مزبور مسئول است .

2. آغاز و پایان تعهد بیمه گردر قرارداد :

تعهد بیمه گر در مورد هر راهنامه از تاریخ تحویل گرفتن کالا توسط بیمه گذار و یا نماینده وی آغاز می شود وبا تحویل آن به گیرنده کالا یا انبار گمرک مقصد پایان می پذیرد و راهنامه هایی که در طول اعتبار قرار داد صادر شوند ولی تاریخ تحویل کالای موضوع آنها بعد از انقضاء قرارداد باشد نیز تحت پوشش می باشند .

3. استثنائات قرارداد :

خسارات ناشی از مواردی که در کنوانسیون CMR و مقاوله نامه مربوطه بیمه گر تعهدی ندارد و خسارات ناشی از عمد و سوءنیت بیمه گذار ، انرژی هسته ای و یا رادیو اکتیو ، جنگ ، شورش ، بلوا ، اعتصاب خرابکاری ، ضبط و یا مصادره کالا ، فلزات گرانبها ، سنگهای قیمتی ، پول و اسکناس و آثار هنری و تابلوهای نقاشی و مجسمه ها ، در مورد خسارات ناشی از فلزات گرانبها ، سنگهای قیمتی، پول و اسکناس و آثار هنری و تابلوی نقاشی و مجسمه ها بیمه گذار می تواند قبل از حمل موافقت بیمه گر را جلب نماید .

 

ارسال نظر