شناسه خبر : 20712

گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است

گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، وزارت بهداشت یک و هشت دهم میلیارد دلار در سال به دلیل تولید داروهای داخلی در حال صرفه جویی است.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد: 

آیا حوزه پزشکی دانش بنیان است؟

قانعی: حوزه زیست فناوری در دنیا به گونه ای است که وقتی در حوزه دارو ورود پیدا می کند ، می بینیم که گران‌ترین داروها برای این حوزه است .تمام داروها در حوزه ضد سرطان ها، داروهای روماتیسمی و داروهای مربوط به هموفیلی ها موجود است. وزارت بهداشت یک و هشت دهم میلیارد دلار در سال به دلیل تولید داروی داخلی در حال صرفه جویی است و اگر تولید صورت نگرفته بود هزینه زیادی تحمیل می‌شد.

  قرار بود تا آخر سال ۱۴۰۴ اول منطقه باشیم الان سوم آسیا هستیم ما تا به این حد رشد نداشتیم. از لحاظ رتبه بندی دارو و زیست فناوری رتبه هشتم را کسب کرده ایم ، در حوزه‌هایی که ورود شده امنیت کشور تضمین شده است . کیت تشخیص کرونا را دنیا به ما نمی داد ولی ایران سه ماه بعد ساخت. ما دارویی که برای کرونا ورم ریه را کم می کرد ساختیم و بعد از آمریکا در رده دوم هستیم.

۶۰ درصد صادراتمان برای دانش بنیان های زیست فناوری است اما در حوزه کشاورزی نتوانستیم تا به این حد موفق باشیم، در حوزه غذا  ورود دانش بنیان کرده ایم، ما فرآورده‌های سودمند غذایی داریم لذا این حرکت در کشور آغاز شده است.

میزان واردات غذا ، نهاده های دام و طیور چه قدر است؟

قانعی: ۱۰ میلیارد دلار واردات غذا و نهاده‌های دام و طیور داریم که می‌توانیم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان زیست فناوری داخلی این رقم را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. برنامه این کار نیز موجود است و بخش فناوری و شرکت‌های دانش بنیان آماده انجام آن هستند.

باید برای کاهش واردات مطالبه گری وجود داشته باشد.اگر ارز دولتی به واردات دارو اختصاص دهیم تولید داخل نمی‌تواند پیشرفت کند. به عنوان نمونه به آلمان پلاسما صادر می‌کردیم و این کشور از پلاسمای ما محصولاتی تولید و به ایران صادر می‌کرد بنابراین آن محصولات را در کشورمان تولید کردیم، اما قیمت تمام شده آن به دلیل اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به وارد کننده بسیار گران‌تر از نمونه آلمانی تمام می‌شد.

شرکت‌های بیمه نیز دارو‌هایی که قیمت کمتری دارند پوشش می‌دهند البته با وجود گرانتر بودن قیمت محصول داخلی مشکل پوشش شرکت‌های بیمه حل شد. اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مواد اولیه شرکت‌های دانش بنیان و خرید دستگاه‌های مورد نیاز آن‌ها اختصاص داده شود هیچ محصول خارجی نمی‌تواند با ما رقابت کند.

آیا در صادرات محصولات دانش بنیان مشکل ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم؟

قانعی: در صادرات محصولات دانش بنیان نیز مشکل ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود دارد و ظرفیت بسیار بزرگ محصولات این شرکت‌ها را در صادرات محدود کرده ایم و می‌گوییم باید مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را واریز کنید، اما مشخص نکرده ایم این پول کجا باید واریز شود.

برای جلوگیری از واردات چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

قانعی: برای جلوگیری از واردات باید مطالبه گری ایجاد شود تا دستگاه‌ها در مدت زمان مشخصی ارز خود را کاهش دهند. باید به وزراء که اولویت‌های زیر مجموعه‌های خود را بهتر می‌شناسد تکلیف شود ارز مجموعه‌های خود را با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان داخلی کم کنند.

الیاسی معاون سیاست گذاری معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

گردش مالی شرکت های دانش بنیان چقدر است؟

الیاسی: گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و امکان چند برابر شدن این رقم با توجه به تقاضا‌ها وجود دارد.برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان زنجیره‌های اقتصادی را تحلیل کرده ایم و نقاطی که شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند در آن ارزش افزوده ایجاد کند مشخص کرده ایم. سازوکار‌های تامین مالی و ضمانت‌های خوبی در قانون جهش دانش بنیان پیش بینی شده است. ارزش افزوده دارو‌های تولید شده در بخش زیست فناوری با دارو‌های مرسوم قابل مقایسه نیست.

بزرگترین چالش شرکت های دانش بنیان چیست؟

الیاسی:مدیریت بازار، تامین مالی و سرمایه در گردش از چالش‌های بزرگ شرکت‌های دانش بنیان است. مدل‌های تامین مالی باید از جنس ذات اقتصاد باشد، زیرا بودجه نقاط ورود به تحقیقات را پوشش می‌دهد، اما وقتی محصول وارد تقاضا می‌شود مدل‌های مالی و سرمایه گذاری پاسخگو نیست.

ارسال نظر