شناسه خبر : 38018

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۴۴ درصد درآمد مسی های فعال در بازار سرمایه

صادرات مسی های بازار سرمایه حدود ۲۸ درصد کم شد

رشد 44 درصد درآمد مسی های فعال در بازار سرمایه

بررسی گزارش تولید و فروش دوشرکت تولیدکننده محصولات مسی فعال دربازار سرمایه نشان می دهد که این شرکت ها تا پایان مرداد ۱۴۰۲، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از محصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسانده اند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این میزان درمقایسه با مدت مشابه سال قبل دستکم  44 درصد افزایش داشته است.

با این حال،این ارقام نشان می دهد که دو شرکت «فملی» و «فباهنر» تا پایان مرداد 1402 حدود 20 هزار تن از محصولات خود را صادر کرده اند که در مقایسه با سال قبل ، حدود57 درصد کاهش یافته است.

مسی های بازار سرمایه ازصادرات خود حدود 9 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد داشته اند که حدود 28 درصد کمتر از سال گذشته است.

در سال جاری دولت برای جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی در ایران ، اقدام به وضع عوارض صادراتی کرد که این موضوع باعث شد شرکت ها توجه خود را به بازارهای داخلی معطوف کنند.

هرچندکه گفته می شود،فروش داخلی محصولات معدنی ویا تولیدات حلقه های میانی، پس ازیک یا دو دست گردش در بازار داخلی ازمبادی غیررسمی ،صادرمی شود.

با این حال، این نکته از سوی فعالین صنعت غیر ممکن به نظر می رسد.

در جدول زیر ، تغییرات حجم و ارزش فروش کل و صادراتی دو شرکت مسی فعال در بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفته است.

Capture

بررسی ماهیت مسی های بازارسرمایه

دوشرکت ملی صنایع مس ایران «فملی»  و مس شهید باهنر«فباهنر»، نمایندگان صنعت مس ایران در بازار سرمایه محسوب می شوند.

این دو شرکت هرچند از طریق ماده اولیه با یکدیگر مشترکاتی دارند اما از ماهیت محصولات تولیدی آنها با یکدیگر متفاوت است، بطوری که  «فباهنر» با تولید انواع ورق ،  درحلقه های میانی زنجیره تولید محصولات مسی قرار می گیرد.

درواقع، در صنایع بالادست  زنجیره ارزش تولیدات مسی ، شرکت ملی مس ایران قرار می گیرد که تامین کننده اصلی و انحصاری کاتد برای صنایع مس شهید باهنر است.

«فباهنر» کاتد را از «فملی» می گیرد و در خطوط تولیدی و کارخانه های خود به بیش از 3 هزار کد محصول نیمه تمام و تمام مسی تبدیل می کند.

این شرکت در 4 خط تولیدی مدرن و با دستگاه های بروز دنیا اقدام به تولید محصولاتی مانند اسلب ، بلیت ، تسمه مسی و انواع آلیاژهای مسی ، لوله های مسی و مقاطع چهار و شش گوشه تولید می کند.

در سال جاری،شرکت های مسی تولید کننده محصولات میانی مانند مس شهید باهنر، با توجه به حجم تولیدات ، نیاز به تامین سرمایه درگردش دارند و تامین این منابع از طریق سیستم بانکی برای آنها با هزینه و محدودیت هایی رو به رو خواهد بود.

این موضوع با توجه به سیاست های فروش ملی مس وتسویه نقدی و یا اعتباری کوتاه مدت، چالش تامین نقدینگی را بیش از پیش بر سر راه فعالیت های شرکت های حلقه میانی تولید قرار داده است.

چالش دیگر این صنعت، دسترسی به تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیاست.

در این رابطه ، «فملی» با توجه به فعالیت های اکتشافی ، نیاز مبرمی به تامین دستگاه های حفاری برای اکتشافات عمیق دارد.

دربخش های ذوب نیز با توجه به آب‌بر و انرژی بر بودن فرایند تولید کاتد، مشکلات تامین انرژی و نوسازی خطوط تولید بر سر راه فعالیت های این غول مسی ایران خود نمایی می کند.

درحلقه میانی،شرکت «فباهنر» با وجود برخورداری از بروزترین خطوط تولیدی دنیا و همچنین سرمایه گذاری برای تامین داخلی دستگاه ها و قطعات مورد نیاز، همچنان نیازمند واردات است و شاید این موضوع اصلی ترین چالش شرکت در سال‌های پیش و باشد.

 

ارسال نظر