شناسه خبر : 22242

اختصاصی چابک آنلاین؛

رکود حاکم بر صنعت کاشی و سرامیک سنگین است

رکود حاکم بر صنعت کاشی و سرامیک سنگین است

رئیس اتحادیه کاشی سازان وکاشی فروشان تهران،اظهارکرد:سال گذشته درصنعت کاشی وسرامیک به طور متوسط ۵۰ درصد افزایش قیمت وجود داشت اما در سالجاری تا اکنون افزایش قیمتی در کل صنعت صورت نگرفته ومعدودی از کارخانه ها قیمت هارا افزایش داده اند.

مصطفی گودرزی، درگفت وگوبا چابک آنلاین افزود: به هرصورت با افزایش دستمزدها تا اردیبهشت ماه احتمال افزایش 20 درصد قیمت در این صنعت  وجود خواهد داشت.

وی،از صادرات 200 میلیون متر مربعی کاشی سرامیک در سال گذشته خبرداد وافزود: افزایش قیمت ها درصنعت تاثیرقابل توجهی برمیزان فروش این صنعت نداشته وبا اینکه رکود سنگینی بر صنعت کاشی و سرامیک حاکم شد اما حدود 80 درصدازتولیدات را بازار داخلی و خارجی جذب کردند و حدود 20 درصد تولیدات هم رسوب شد.

وی،خاطرنشان کرد که به طور متوسط 80 درصد ازصادرات کاشی و سرامیک کشور به عراق صورت می گیرد و مابقی هم به کشورهای آسیای میانه که در مجموع میزان صادرات نسبت به سالهای قبل افزایش چشمگیری داشت اما وارداتی به صورت کالای نهایی دراین صنعت نداشتیم .

رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان تهران، جابجایی مکان تولیدکنندگان را ازعوامل تفاوت قیمت اقلام در مناطق مختلف برشمرد و گفت: قیمت ها برای همه عوامل توزیع یکی است ولی آنچه که در قیمت فروش تفاوت ایجاد می کند، فاصله مکان تولید از محل فروش و هزینه حمل و نقل بوده که در  قیمت نهایی تاثیرگذار است و به همین علت در برخی مناطق اقلام به نسبت گران تر هستند.

گودرزی، بروز نوسانات  نرخ ارز را یکی از مشکلات توسعه این صنعت برشمرد وگفت: بالا بودن نرخ ارز، در تولیدات و به تبع آن  برتوزیع صنعت تاثیرگذار بوده و برخی از مواد اولیه لازم برای تولید، به صورت دست دوم  وارد می شوند.

ارسال نظر