شناسه خبر : 35898

اختصاصی چابک آنلاین ؛

چرا تابلوهای گرانقیمت موزه ها در جهان مورد حمله قرار می گیرند؟

چرا تابلوهای گرانقیمت موزه ها در جهان مورد حمله قرار می گیرند؟

تخریب آثار هنری در گالری‌ها و موزه‌های مهم جهان اتفاق جدیدی نیست و سابقه طولانی‌ای در تاریخ هنر دارد.

چابک آنلاین، تهمینه منصوری روشن، این کار با اهداف مختلفی از جمله بیان اعتراضات  اجتماعی و فرهنگی انجام می شود. 

این افراد برای بیان اعتراض خود به شرایط اقلیمی، محیط زیستی یا زندگی حیوانات، دست به تخریب آثار هنری می‌زنند. 

در ادامه به مرور چند مورد از عجیب‌ترین این اقدامات می‌پردازیم. 

یکی از آخرین نمونه‌های این واکنش ها مربوط به معترضانی بود که در آخر هفته پس از پرتاب پوره سیب زمینی بر روی تابلوی نقاشی “کلود مونه”  در یک موزه آلمانی دستگیر شدند. 

این اقدام اثر هنری معروف را (هرچند مختصر) تخریب کرد تا توجه را به تهدید وجودی ناشی از تغییرات آب و هوایی جلب کنند.

موزه باربرینی در پوتسدام  اعلام کرد که خود نقاشی که به سال ۱۸۹۰ برمی گردد و ارزش آن ۱۱۰ میلیون دلار است  و توسط شیشه مهر و موم و  محافظت شده و آسیبی ندیده است، ولی قاب طلای آن که در قرن ۱۹ ساخته شده، آسیب دیده است. 

photo_2023-07-19_22-06-46

یکی دیگر از نمونه‌های مشهور این تخریب ها مربوط به دو عضو یک گروه فعال اقلیمی است که به اتهام تخریب یک نمایشگاه هنری در گالری ملی هنر واشنگتن دی سی در جریان اعتراض ماه گذشته دستگیر و متهم شدند.

به گفته دادستانی ایالات متحده، تیموتی مارتین از کارولینای شمالی و جوآنا اسمیت از نیویورک، هر دو ۵۳ ساله، پس از متهم شدن به توطئه برای ارتکاب جرم علیه ایالات متحده و آسیب رساندن به نمایشگاه گالری ملی هنر، تسلیم مقامات شدند. 

به گفته دادستان، این زوج، اعضای گروه فعال اقلیم اعلام وضعیت اضطراری، ظاهراً وارد گالری شده و رنگ قرمز و سیاه  را روی مجسمه “ادگار دگا”  ریختند.

به گفته بازرسان، این زوج پس از انجام تخریب در حالی که رنگ هنوز روی دستانشان بود، در مقابل اثر مخدوش نشستند و عکس گرفتند که بعداً در سایت ها منتشر شد.

اقدامات  مارتین و اسمیت باعث خسارت تقریباً ۲۴ هزار دلاری شد و این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز از نمایش عمومی خارج شد تا بتوان اثر را تعمیر کرد.

گرنیکا اثر پابلو پیکاسو، یکی از مشهورترین آثار هنری ضد جنگ، در جریان جنگ ویتنام به محلی برای اعتراضات تبدیل شد.

در فوریه ۱۹۷۴، یک سال پس از مرگ پیکاسو، تونی شفرازی، هنرمند معاصر، یک قوطی اسپری رنگ قرمز از جیب خود بیرون آورد و نوشت: "دروغ ها را  بکش"، آنهم بر روی تابلوی سیاه و سفیدی که در موزه نیویورک آویزان شده بود.  

شفرازی پس از این اقدام از محل توسط پلیس دور شده و به اقدام مجرمانه علیه دولت و فرهنگ متهم شد. 

وقتی پلیس از او پرسید که چرا این کار را کرد، شفرازی گفت: "من یک هنرمند هستم و می خواستم حقیقت را بگویم."

همانطور که پیشتر گفته شد موزه‌ها و نمایشگاه‌های هنری در چند ماه گذشته به یک هدف رو به رشد برای اعتراض فعالان آب و هوایی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند.

در ماه اکتبر، فعالان محیط زیست در اعتراض به استخراج سوخت های فسیلی، کاسه‌های سوپ را روی «آفتابگردان» اثر ونسان ون گوگ در گالری ملی لندن پرتاب کردند.

همچنین در ماه نوامبر، دو معترض دیگر پس از اینکه سعی کردند خود را به تابلو "جیغ" ادوارد مونک در موزه اسلو، نروژ بچسبانند، دستگیر شدند.

اواخر همان ماه، معترضان قبل از چسباندن دستان خود به قاب، یک مایع روغنی سیاه را روی تابلوی گوستاو کلیمت به نام "Tod und Leben" در موزه لئوپولد در وین، اتریش پرتاب کردند.

اینکه این حملات تا به کجا ادامه می‌یابد و یا‌ آنکه موزه‌ها قرار است چه اقدام مخافظتی‌ای برای این موضوع انجام دهند، نامشخص است.

ارسال نظر