شناسه خبر : 25058

سه‌شنبه‌های سینما بهترین روزهای سینمادارهاست

سه‌شنبه‌های سینما بهترین روزهای سینمادارهاست

بهروز شعیبی گفت: متاسفانه برخی می‌خواهند سابقه سال‌ها کار کردن من در سینما و شکل فیلم‌های متفاوتی که در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌ام را به عمد نادیده بگیرند و در جریان رقابت با اسم‌ها و عناوین مختلفی مانند حاکمیتی بودن من، ۲ قطب خودی و غیرخودی ایجاد کنند. راجع به این‌ صحبت‌ها نه خیلی ناراحت می‌شوم و نه پاسخ می‌دهم چراکه تاریخ سینمای ما و طول زمان نشان می‌دهد که چه کسانی در سینما ماندگار هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بهروز شعیبی در حاشیه برگزاری نشست خبری فیلم بدون قرار قبلی که شامگاه گذشته، ۲۲ تیر ماه، در ساختمان روزنامه قدس برگزار شد، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالات درباره چگونگی فراهم شدن شرایط اکران رایگان و نیمه‌بها برای فیلم بدون قرار قبلی در مناسبت‌های مذهبی و دیدگاه اقشار مختلف نسبت به این موضوع، شرایط بهتر اکران و تبلیغات این فیلم در تلویزیون نسبت به باقی فیلم‌های در حال اکران، برچسب خوردن بابت تولید یا ایفای نقش در فیلم‌هایی خاص، ریتم کند فیلم بدون قرار قبلی، تاثیر استفاده از جاذبه‌های گردشگری ایران در فیلم‌هایی مانند بدون قرار قبلی برای نشان دادن واقعیت کشور به خارجی‌ها و همچنین تاثیر این‌گونه فیلم‌ها در مقابله با مشهدهراسی پاسخ داد.  

کارگردان فیلم بدون قرار قبلی اظهار کرد: هیچکس به ما پیشنهاد اکران نیمه‌بها را نداد و ما بابت این موضوع خیلی تلاش کردیم تا روز ولادت امام رضا(ع) فیلم بدون قرار قبلی را به صورت نیمه‌بها اکران کنیم؛ یعنی اینکه هیچ حمایت حاکمیتی و دولتی پشت آن نبود بلکه ما و بنیاد سینمایی فارابی به عنوان صاحبان فیلم از حق خود با قانع کردن دوستان گذشتیم و با سینمادارها نیز به تعامل رسیدیم تا فیلم با نرخ ۵۰ درصدی اکران شود. باقی فیلم‌ها نیز می‌توانند این کار را انجام دهند؛ یعنی کافی است که حق تهیه‌کننده را ندهند و به صورت نیمه‌بها در تمام سینماها فیلم خود را اکران کنند.  

وی افزود: سه‌شنبه‌های سینما بهترین روزهای سینمادارهاست چراکه ظرفیت سالن‌های آن‌ها در روزهای سه‌شنبه تکمیل می‌شود. اینکه من با توجه به شرایط می‌گویم این روزها روزهای خوبی برای سینما نیست، به این معنا نیست که شرایط تنها برای سینماگرها خوب نیست بلکه برای سینمادارها هم وضعیت خوب نیست. سینمادار زمانی می‌تواند از کار خود لذت ببرد که ظرفیت‌ سالن‌های آن تکمیل شود. حال اگر سالن‌ها پر نمی‌شود اما سینمادار چراغ را روشن نگه داشته، جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.  

شعیبی با اشاره به همزمانی اکران فیلم هناس که در آن به عنوان بازیگر نقش اول و فیلم بدون قرار قبلی که در آن به عنوان کارگردان حضور دارد، بیان کرد: متاسفانه یکی از اتفاقات دشوار برای من همزمانی اکران فیلم هناس و بدون قرار قبلی بود چراکه نتوانستم در کنار خیلی کنار دوستانم در اکران‌های هناس حضور داشته باشم.  

1

برای اکران رایگان بدون قرار قبلی از من نظر نخواستند  

کارگردان فیلم بدون قرار قبلی درباره اکران رایگان هناس و بدون قرار قبلی به مناسبت هفته حجاب و عفاف تصریح کرد: تا امروز نه کسی بابت اکران رایگان از من نظر خواسته و نه پیشنهاد آن را به من داده است. من هم خبر اکران رایگان هناس و بدون قرار قبلی را در اخبار مشاهده کردم و مجبور شدم چند بار نیز این موضوع را در صفحه مجازی خود اعلام کنم که هیچ خبری از اکران رایگان ندارم. این تصمیمی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ کرده و ناشی از تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سینماهاست.  

برای خوشایند هیچکس دیالوگی را حذف یا اضافه نمی‌کنم

شعیبی خاطرنشان کرد: من اگر حاکمیتی هستم -که خود کسانی که این واژه را برای من کار می‌برند، می‌دانند که برای رقابت این سخن را می‌گویند- تمام آنچه توانستم به دست بیاورم، برای فیلم‌ها و ذات سینما بوده نه برای شخص خودم. کسی می‌تواند بگوید من حاکمیتی هستم که بداند من از امکانات برای شخص خود استفاده کرده‌ام.  

این کارگردان و بازیگر سینما اضافه کرد: من حتی برای قرار دادن یک دیالوگ در فیلم خود این محاسبه را انجام می‌دهم که آیا این جمله در جریان درام فیلم کاربرد دارد یا خیر. برای خوشایند هیچکس دیالوگی قرار نمی‌دهم و بابت ناراحتی هیچکس نیز آن را حذف نمی‌کنم. نمونه آن را می‌توان از برخورد با فیلم‌های سیانور و روز بلوا دید. اگر فیلم روز بلوا سفارشی بود، چرا جشنواره برخورد مناسبی با آن نکرد؟ آن فیلم پیشنهاد من به موسسه اوج بوده است. من یک قصه و دغدغه داشتم و می‌دانستم که آن‌ها در جریان تولیدات خود می‌توانند این فیلم را تولید کنند.

2

  برچسب حاکمیتی بودن می‌زنند تا فیلمسازان کار نکنند 

وی عنوان کرد: تمام چنین تعاریفی مانند برچسب حاکمیتی بودن بابت این گفته می‌شود که برخی از فیلمسازان کار نکنند. اتفاقا من نه تنها از بابت این برچسب ناراحت نمی‌شوم، نسبت به آن توجه نشان نمی‌دهم و پاسخ هم نمی‌دهم چراکه معتقدم اصل سینما ماندن و فیلم ساختن است. من هیچ کاری برای قانع کردن اشخاصی که نمی‌شناسم، نمی‌توانم انجام دهم بلکه فقط می‌توانم فیلم خود را بسازم.  

شعیبی گفت: مردم واقعی اصلا کاری به گفت‌وگوهای پشت پرده ما ندارند. مردم واقعی آن کسانی هستند که حتی خیل عظیمی از آن‌ها در شهر خود سینما ندارند؛ در طول زمان فارغ از اینکه فیلم خوب فروخته یا خیر آن را تماشا و قضاوت می‌کنند. بقیه جمع اندکی هستیم که فقط تمام تلاش خود را بابت از بین بردن ذات اصلی سینما انجام می‌دهیم.  

چشم‌انداز دوقطبی‌سازی میان سینماگران تعطیلی سینماست 

کارگردان فیلم بدون قرار قبلی بیان کرد: چشم‌انداز کسانی که دوقطبی مخالف و موافق ایجاد می‌کنند، این است که سینما و هر فعالیت دیگری تعطیل شود. به دلیل اینکه نمی‌دانم این قضیه از کجا آمده و چرا برخی می‌خواهند این اتفاق رخ دهد، نمی‌خواهم به آن‌ها پاسخ بدهم و فقط می‌گویم که همه باید کار کنیم.  

وی با اشاره به تبلیغات تلویزیونی فیلم‌ها تصریح کرد: فیلم‌های امثال آقایان مهرجویی و درمیشیان باید تبلیغ تلویزیونی شود چراکه سینما احتیاج به حمایت دارد. سینما رسانه بزرگی است اما ضعیف است و باید از آن حمایت شود. روزی که ما فیلم خود را به تلویزیون تحویل می‌دهیم، تمام فیلم‌سازان دیگر نیز این کار را انجام می‌دهند؛ تصور نکنید با ما تماس می‌گیرند که فیلم خود بیاورید تا تبلیغ کنیم. نهایتا یک سی‌دی یا کپی به صداوسیما می‌فرستیم.  

شعیبی ادامه داد: تشخیص صداوسیما این بوده که بدون قرار قبلی تبلیغ شود. من می‌گویم این لطف آن‌هاست ولی خدا کند تمام جاهایی که امکان دارند از سینما حمایت کنند، از تمام فیلم‌ها حمایت کنند. در این صورت بین ما این اصطلاحات شکل نمی‌گیرد و من و بقیه همکاران نیز راحت‌تر کار خود را انجام می‌دهیم.  

3

تمپوی بدون قرار قبلی یک پیشنهاد جدید است  

کارگردان فیلم بدون قرار قبلی درباره نظرات برخی مخاطبان بابت ریتم کند این فیلم گفت: من در سینما اصولا با واژه ریتم تند و کند مخالفم. هر فیلمی ریتم خود را دارد؛ یک فیلم بنا به اتفاقات بیرونی مجبور است که تمپوی تندتری داشته باشد و یک فیلم تمپوی مخصوص به خود را. در این میان فیلمی ممکن است مخاطب را اذیت کند چون تمپوی نامیزانی داشته و بر اساس حال و هوایی که دارد، درست طراحی نشده باشد. دلیل آن نیز نگارش و لحن است. البته روتوشی برای اکران فیلم انجام داده‌ایم اما نمی‌شود خیلی به حال و هوای آن دست زد چراکه در میان خیل عظیمی از فیلم‌هایی که تمپوی سریع‌تری دارند، یک پیشنهاد جدید و لحن متفاوت است.

وی با اشاره به گروه جوان عوامل فیلم بدون قرار قبلی بیان کرد: این نخستین‌ فیلمی بود که تمام عوامل گروه از هم‌نسلان‌ خودم بودند و تجربه خیلی خوبی بود. هر آنچه از ویژگی‌های بدون قرار قبلی می‌بینید نیز به دلیل علاقه و دقتی بود که گروه ما داشت.  

به دنبال ثبت جاذبه‌های توریستی نبودیم  

شعیبی درباره تاثیر استفاده از المان‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران در فیلم‌ها و تاثیر آن‌ بر جذب گردشگر و نمایان کردن واقعیت ایران و شهری مانند مشهد اظهار کرد: سینما یک ابزار بصری است و هرچقدر که بتوانیم از این ابزار برای ثبت تصاویر زیباتر در هر لوکیشنی که قرار داریم، استفاده کنیم، قاعدتا بیش از هر چیز به سینما خدمت کرده‌ایم. این موضوع برای من نیز استثنا نیست و هنگامی که فیلمی را در لوکیشنی مانند شهر مشهد و سرزمین ایران تولید می‌کنیم، استفاده از این لوکیشن‌ها به آن اضافه می‌شود تا بتوانیم تصاویری زیباتر از واقعیات سرزمین خود به تصویر بکشیم.

4

 

مشهدهراسی نتیجه نخواهد داشت 

کارگردان فیلم بدون قرار قبلی افزود: نمی‌خواستیم در فیلم بدون قرار قبلی جاذبه‌های توریستی ایران را ثبت کنیم اما حتم داشتیم که برای تصاویر خود از سرزمینی که در آن کار می‌کنیم، می‌توانیم به پلان‌های زیباتر برسیم. این خاصیت سینماست. در همه جای دنیا این کار را انجام می‌دهند و حتی برخی فیلمسازان که برای تولید فیلم به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، سعی می‌کنند مکان‌های زیبا را برای لوکیشن فیلم انتخاب کنند. این خیلی تاثیر دارد چراکه ما خیلی اوقات کشورها یا دهه‌های مختلف را با دیدن فیلم‌ها می‌شناسیم؛ یعنی وقتی فیلمی را نگاه می‌کنیم که متعلق به دهه‌های ۴۰ و ۵۰ است، تصوری که در ذهن و تخیل ما از آن مکان شکل می‌گیرد، برگرفته از تصویر فیلم است.  

وی با بیان اینکه مشهد هراسی نتیجه‌ نخواهد داشت، عنوان کرد: مشهد شهر زیبایی است؛ خیلی از ایرانی‌ها و غیر ایرانی‌ها عرق مذهبی و اعتقادی دارند و قاعدتا به واسطه امام رضا(ع) نمی‌توانند از مشهد فاصله بگیرند؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی هراس از مشهد اتفاق نخواهد افتاد.  

ارسال نظر