شناسه خبر : 42223

انعقاد ۵۵ همت تفاهم‌نامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه‌گذاری بندری

انعقاد ۵۵ همت تفاهم‌نامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه‌گذاری بندری

وزیر راه و شهرسازی از انعقاد ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه گذاری بندری در ایران با برگزاری همایش توسعه دریامحور و روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «مهرداد بذرپاش» شامگاه سه‌شنبه در حاشیه همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در منطقه ای قرار داریم که بنادر بزرگ با انبوه کالا و شرکت های بزرگ کشتیرانی در آن تردد دارند.

وی با اشاره به فضای رقابتی در منطقه و دسترسی ایران به آب های آزاد، گفت: با وجود قرار داشتن در کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب، اگر اقتصاد ریلی و جاده ای کشور به دریا منتهی نشود کار ما به نتیجه مطلوب نمی رسد.

بذرپاش با اشاره به تعریف کلان پروژه «ایران راه» ادامه‌داد: ذیل آن پروژه های سخت افزاری و نرم افزاری برای رفع گره های ترافیکی تعریف شده است. هم اکنون گمرک سبز و ترانزیت یک‌سره در دستور کار ما است و در مذاکرات با کشورهای دیگر، در مورد رفع موانع و اختلال‌ها صحبت می کنیم که نشان می دهد در زیرساخت ها این مسایل دیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه اقتصاد دریا پس از ابلاغ رهبر معظم انقلاب، کمیته ویژه ای تشکیل و با هماهنگی کمیسیون عمران مجلس کار به پیش رفت. به طوری که همایش امروز به نوعی فراخوان برای حضور بخش خصوصی محسوب می شود که منجر به امضای ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه گذاری بندری در ایران شد.

وی افزود: در همین راستا قرارداد ساخت ۵۰ شناور منعقد و کار آن آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال ایجاد شرکت های بزرگ حمل و نقل و کشتیرانی هستیم تا بتوانیم جا به جایی بار و کالا در منطقه را انجام دهیم. در همین راستا در جلسات مختلف به دنبال این هستم که نهادهای بزرگ کشور را مجاب کنیم تا با ایجاد کنسرسیوم به شرکت های بزرگ حمل و نقل بین المللی تبدیل شوند.

بذرپاش خاطرنشان‌کرد: بار اساسی در حوزه اقتصاد دریا بر دوش سازمان بنادر و دریانوردی و پیشانی کار ما در این سازمان است.

ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی همچنین در همایش توسعه دریا محور و گرامیداشت روز حمل و نقل دریایی و بندری ضمن تبریک به فعالان حمل و نقل دریایی و لجستیک و حاضران در این مراسم اظهار داشت: نگاه ما به شما رابطه پیمانکار و کارفرما نیست، بلکه نگاه ما به شما به دید یک سرمایه گذار است و ما سرمایه پذیر هستیم.

وی افزود: من و همکارانم اگر با نگاه سابق دولتی به روابط بنگریم، در آن صورت صحبت های امروز ما متفاوت بود و در نتیجه سرعت اقدامات کند می شود.

بذرپاش با اشاره ابلاغ سیاست های دریا محور و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: از مجموع ۵۷ هزار میلیارد تومان، ۳۷ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است و بقیه تفاهمنامه بوده است. امروز از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می خواهم که این تفاهمنامه ها  تبدیل به توافقنامه شود.

وی تصریح کرد: ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش ریلی و جاده ای موفق عمل کرده ایم، تاکید کرد: برای ماندن در رقابت بین المللی باید با هم همکاری داشته باشیم تا از رقابت حذف نشویم. ترانزیت جاده ای که ۳۳ درصد رشد کرد، اگرچه فقط یک عدد است اما در پشت آن ساعت ها نشست و جلسه و مذاکره انجام و تعرفه های تجاری و ترجیحی وضع شده است.

وی گفت: اگر بخواهیم حرف از توسعه اقتصادی بزنیم، نگاه به بنادر نباید انبارداری باشد. امید است بتوانیم بندر شهید بهشتی در چابهار راه اندازی کنیم و با اتصال آن به راه آهن چابهار- زاهدان و پس از آن، تکمیل قطعات بیرجند و «یونسی» اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.

برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی

این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی، بیان داشت: بی سابقه ترین اتفاق تاریخ شهرسازی ایران در حال رقم خوردن است. مکان‌یابی این نقاط به اتمام رسیده است و هر یک از استان‌های ساحلی میزبانی استان های غیر ساحلی را بر عهده دارند و هم اکنون تدوین طرح جامع هر یک از این شهرک ها در دست اقدام قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از حدود یک‌هزار و ۸۵۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور از چابهار به بوشهر، نزدیک‌به یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر  آن تکمیل شده است و ۵۰۰ کیلومتر باقی‌مانده نیز در دست پیگیری قرار دارد. همچنین در شمال کشور به دنبال اتصال بندر انزلی به کاسپین با هدف ایجاد مسیر دریا به دریا هستیم. در بندر امیرآباد نیز باید کشتی های  رو رو فعالیت داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره موضوع واردات ناوگان، تصریح کرد: به عنوان دولت استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی وظیفه ما است، اما نباید معطل بمانیم تا فرصت های لجستیکی منطقه را از دست بدهیم.

بذرپاش بر تکمیل راه آهن شلمچه- بصره و رشت- آستارا تاکید کرد و افزود: اتفاق بسیار خوبی در کریدور ارس رخ داد که تهدید کریدور  زنگزور را برطرف کرد. ما در همه مذاکرات بین المللی حواسمان هست که نباید کریدور در مرزهای ما منقطع بماند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تحرک دیپلماتیک دولت سیزدهم بی سابقه بوده است و ثمرات آن برای مردم ملموس خواهد بود و همه تلاش های دیپلماتیک دولت برای حل مشکلات فعالین اقتصادی است.

ارسال نظر