شناسه خبر : 38773

اختصاصی چابک آنلاین؛

صنعت بیمه زمینه ساز توسعه بیشتر در بازار سرمایه

نویسنده: فاطمه دادبه
صنعت بیمه زمینه ساز توسعه بیشتر در بازار سرمایه

درهراقتصادی، بازار سرمایه در تلاش است تا پس انداز ها را به بخش های مولد در اقتصاد و به شیوه ای کارآمد و شفاف هدایت کند.

به گزارش چابک آنلاین، به طور معمول، یک بازار سرمایه کارآمد ، بازده مناسبی از پس اندازها را فراهم می کند؛ در حالی که بخش های تولیدی با نرخ های تعیین شده بازار، سرمایه دریافت می کنند. 

در میان چارچوب نهادی برای هدایت پس‌اندازها در اقتصاد، بانک‌ها به عنوان یک کانال غالب برای جمع‌آوری پس‌اندازهای مالی به شمار می روند.

در این بین، شرکت‌های بیمه ای عمدتاً در زمینه جمع‌آوری پس‌انداز نقش دوم را در کانال بانکی بازی می کنند. 

بازار بیمه به عنوان یکی از بازارهای قدیمی صنعت مالی در کشور، با ارایه محصولات بیمه‌ای و خدمات نوین در سال های اخیر گسترش فراوانی یافته است. 

ازآنجایی که توسعه بازارهای مالی منجر به رشد و توسعه اقتصادی می شود، بنابراین توسعه بازار بیمه می تواند به توسعه بازار سرمایه و ایجاد ابزارهای مالی جدید نیز کمک جدی کند.

امروزه در کشورهای مختلف و با هدف  به‌وجود‌آوردن انگیزه در میان صاحبان سرمایه و کاهش ریسک‌های احتمالی از تخصیص منابع آنها در امور متعدد، انواع گوناگون ابزارهای مالی ابداع و در قالب نهادهای مختلف در اختیار متقاضیان سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. 

همانطور که بیان شد یکی از نهادهای مهم در بازارهای اقتصادی و مالی که می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، بیمه است. 

این نهاد به مردم کمک می‌کند تا ریسک بعضی از حوادث را در زندگی خود کاهش دهند. 

از طرفی، شرکت‌های بیمه‌ای برحسب بیمه‌نامه‌هایی که برای بیمه‌گذاران صادر می‌کنند با مسائل و چالش‌های مختلفی از قبیل تأمین سرمایه لازم جهت قبول ریسک مربوطه یا نیاز و ضرورت انتقال ریسک مواجه می‌شوند. بنابراین این شرکت‌ها نیز به‌دنبال راههایی برای برطرف کردن این نیازهای خود هستند. 

یکی از بازارهایی که می‌توان راه‌های انتقال ریسک را در آنجا جستجو کرد، بازار سرمایه است. 

بازار سرمایه به خاطر ظرفیت‌ها و امکانات زیادی که دارد بیمه‌گران را برای پوشش ریسک و دریافت بازده بیشتر به سمت خود جذب می‌کند. 

بخش اعظم ابزارهای پوشش و انتقال ریسک که به اوراق بهادار بیمه‌ای معروف‌اند، در فرآیند تبدیل به اوراق بهادارسازی ریسک به‌وجود آمده‌اند و بخش دیگری نیز با استفاده از ابزارهای مشتقه طراحی شده‌اند. 

بررسی ها نشان می دهد  که بازار بیمه و همچنین بازار سرمایه ایران نیز ظرفیت طراحی و به‌کارگیری این ابزارهای مالی را دارد و این ابزارها می‌توانند این دو بازار را بیش از پیش با یکدیگر پیوند دهند.

بیمه می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی بازار سرمایه نیز در جهت توسعه بازار سرمایه  گام بردارد. 

یکی از بخش‌های درآمدی شرکت‌های بیمه، سرمایه‌گذاری منابع بیمه‌ای و غیر بیمه‌ای در بازارهای مختلف از جمله سرمایه‌گذاری در ابزارهای بازار سرمایه است.

ابزارهای مالی مختلف مانند انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اوراق دولتی، صندوق‌های سرمایه گذاری و ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه توسعه یافته است. 

منابع حاصل از فروش بیمه نامه‌ها توسط شرکت‌های بیمه ای، باید در ابزارهایی سرمایه‌گذاری شود که بتواند بازدهی مناسبی را نصیب بیمه گذاران کند.

بنابراین سرمایه‌گذاری در ترکیبی از انواع ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود می‌تواند بازده مناسبی را متناسب با ریسک خلق کند.

در سال‌های اخیر، مشارکت فعال بیمه‌گران در تامین مالی اقتصاد یا دولت از طریق خرید اوراق بدهی دولتی، مورد توجه قرار گرفته است. 

اوراق بدهی دولتی یکی از طبقات در پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه به شمار می رود که بر اساس نصاب‌های مقرر در آیین نامه سرمایه گذاری بیمه مرکزی صورت می‌گیرد. 

هنگامی که سرمایه‌گذاری‌های جایگزین به کمیته‌های سرمایه‌گذاری شرکت بیمه، هیئت مدیره و مدیریت ارشد ارایه می شود، احتمالاً موارد خاصی به ذهن خطور می‌کند. 

سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، گزینه‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی هستند. 

این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها انتخاب‌هایی غیر از گزینه‌های معمولی مانند اوراق مالی اسلامی، پول نقد و سهام هستند. 

چند نوع از ابزارهای سرمایه‌گذاری جایگزین شامل دارایی‌های مشهود مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، صندوق های پوشش ریسک و غیره است. 

بیمه‌گران بزرگ، صندوق‌های بازنشستگی، سرمایه‌گذارهای با سرمایه بالا مصرف کنندگان اصلی چنین سرمایه گذاری‌های جایگزین هستند. 

معمولاً سرمایه گذاری های جایگزین با دارایی‌های کلاسیک همبستگی جزئی دارند. 

با این حال، طرح های سرمایه گذاری جایگزین می‌توانند ارزش گذاری های پیچیده مختلفی را به همراه داشته باشند.

بنابراین، اگر شرکت ها در سرمایه گذاری بر روی اهداف خود و آینده محتاط باشند، ایجاد و توسعه این ابزارها و این نوع از سرمایه‌گذاری می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

با توجه به تغییراتی که در حوزه‌های سرمایه‌گذاری روی داده، با ایجاد و توسعه ابزارهایی مانند سرمایه‌گذاری‌ های جایگزین شرکت‌های بیمه نیز می‌توانند با رویکردی نوین در حوزه های سرمایه گذاری جدید وارد شوند.

به نظر میرسد که در حال حاضر سرمایه‌گذاری سنتی در اوراق بهادار و در راستای استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه در شرکت‌های بیمه ای صورت می گیرد هر چند که تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری نیازمند تغییر آیین نامه‌ مصوب سرمایه‌گذاری بوده  که این موضوع نیازمند تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری و تحول در مدیریت شرکت‌های بیمه از شیوه سنتی به شیوه نوین در بازار امروز است.

چرا که توسعه هر بازاری نیازمند ورود فکر و ابزار جدید و تغییر نگرش است.

فاطمه دادبه، کارشناس بازار سرمایه 

 

  • پژمان

    بدک نبود/

ارسال نظر