شناسه خبر : 38163

واتس‌اپ به روی پیام‌رسان‌های دیگر گشوده می‌شود

واتس‌اپ به روی پیام‌رسان‌های دیگر گشوده می‌شود

جدیدترین نسخه بتای واتس‌اپ، صفحه جدیدی به نام چت شخص ثالث دارد که اجازه می‌دهد این اپلیکیشن با پیام‌رسان‌های دیگر، کار کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، طبق گزارش WaBetaInfo، هر چند این صفحه، هنوز خالی است اما وجود آن نشان دهنده آماده سازی قابلیتی در واتس‌اپ برای رعایت قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا است.

اتحادیه اروپا هفته گذشته، از شش شرکت بزرگ فناوری نام برد که طبق قانون بازارهای دیجیتال این بلوک، باید به شکلی به عنوان دروازه‌بان در نظر گرفته شوند و فقط چند روز بعد، همانطور که WABetaInfo برای اولین بار گزارش داد، نسخه بتای جدید واتس‌اپ دارای صفحه جدیدی به نام چت‌های شخص ثالث شد که اولین نمونه از چارچوب قانونی جدید اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

این صفحه جدید در نسخه در دست توسعه اپلیکیشن اندروید واتس‌اپ، مشاهده شده و بخش جدیدی است که از بخش اینباکس پیش‌فرض واتس‌اپ جدا است. در حال حاضر، چیزی برای دیدن وجود ندارد، اما هدف این است که واتس‌اپ به کاربر اجازه دهد یک منوی اختصاصی را باز کند تا پیام‌های دریافتی از افرادی که از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دیگر استفاده می‌کنند را مشاهده کند.

هنگامی که اتحادیه اروپا از شش دروازه‌بان شامل آلفابت، آمازون، اپل، بایت دنس، متا و مایکروسافت نام برد، فهرست مذکور را در دسته‌های مختلف تقسیم کرد و هر دسته، شامل خدمات اصلی پلتفرم بود. به همین دلیل، بعضی از شرکت‌ها در چند فهرست، ظاهر شدند. به عنوان مثال، گوگل که سرویس‌های متعددی را اداره می‌کند، می‌تواند به عنوان دروازه‌بان خدمات شامل خدمات متعددی نظیر گوگل مپ، گوگل پلی، گوگل شاپینگ قرار بگیرد اما این شرکت سیستم ارسال تبلیغات، مرورگر وب کروم، سیستم عامل اندروید، موتور جستجو و پلتفرم اشتراک گذاری ویدئوی یوتیوب را هم دارد.

شرکت متا (شرکت مادر واتس‌اپ) هم در دسته‌های مختلفی قرار گرفته است. این شرکت دو شبکه اجتماعی بزرگ فیس بوک و اینستاگرام، سرویس واسطه‌گری متا مارکت‌پلیس و یک پلتفرم تبلیغاتی را اداره می‌کند. علاوه بر این سرویس‌ها، متا در یک شاخه، پیشرو است و آن هم اپلیکیشن پیام‌رسان است.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که تعامل پذیری پلتفرم‌های پیام‌رسان، یکی از الزامات اصلی برای سرویس‌های پیام‌رسان شرکت‌های اینترنتی است که به عنوان دروازه‌بان در نظر گرفته می‌شوند. به عبارت دیگر، افرادی که از سیگنال، تلگرام یا اسنپ چت استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود به کاربران واتس‌اپ و مسنجر پیام ارسال کنند بدون این که مجبور باشند یک حساب واتس‌اپ یا مسنجر داشته باشند.

تغییرات مشاهده شده در جدیدترین نسخه بتای واتس‌اپ، از این موضوع نشات می‌گیرد. تیم توسعه واتس‌اپ، کار روی تعامل پذیری را آغاز کرده است زیرا متا فرصت چندانی برای افزودن حمایت از پیام‌رسان‌های دیگر ندارد. دروازه‌بان‌ها شش ماه فرصت دارند به تا الزامات اتحادیه اروپا عمل کنند و تعامل پذیری باید در مارس سال ۲۰۲۴، فعال باشد.

بر اساس گزارش پایگاه فناوری تِک کرانچ، پروتکل پیام رسان آی‌مسیج اپل، بخشی از خدمات پیام‌رسان اصلی نیست. اپل اعلام کرده است که سرویس پیام‌رسان این شرکت تحت سقف بیش از ۴۵ میلیون کاربر قرار نمی‌گیرد تا مشمول این الزام شود.

ارسال نظر