شناسه خبر : 39890

۷۸۴ مصدوم ناشی از گاز گرفتگی سگ به پزشکی قانونی مراجعه کردند

۷۸۴ مصدوم ناشی از گاز گرفتگی سگ به پزشکی قانونی مراجعه کردند

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال ۷۸۴ مصدوم ناشی از گازگرفتگی سگ برای معاینه و تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل ایرنا، از سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه نخست سال جاری ۷۸۴ مصدوم ناشی از گازگرفتگی سگ برای معاینه و تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۵۹۳ نفر مرد و ۱۹۱ نفر زن بودند.

در این گزارش تاکید شده است، گازگرفتگی سگ یکی از آیتم های آماری سازمان پزشک قانونی کشور است که با توجه به مراجعه افراد آسیب دیده در این خصوص به مراکز پزشکی قانونی و معاینه و تعیین خسارت آنان از ابتدای سال جاری به موضوعات آماری سازمان اضافه شد.

پزشکی قانونی تصریح کرده است بر اساس آمارهای گردآوری شده در نیمه نخست سال جاری بیشترین مراجعه مصدومان گازگرفتگی سگ با ۱۰۲ نفر مربوط به استان خراسان رضوی و پس از آن با ۹۸ نفر مربوط به استان تهران و ۸۳ نفر مربوط به استان اصفهان بوده است.

در این مدت پنج نفر نیز به دلیل گازگرفتگی سگ جان خود را از دست داده اند که چهار نفر آنان مرد و یک نفر زن بودند.

سالانه موارد زیادی حیوان گزیدگی در کشور گزارش می شود که بیشترین درصد موارد آن مربوط به سگ های ولگرد است و بیماری هاری یکی از مهم ترین پیامدهای ناشی از گزش سگ به شمار می رود و در صورت ابتلای افراد به این بیماری، مرگ بیمار حتمی است.

بیماری هاری، نوعی بیماری ویروسی است که از بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و موجب مرگ می شود.

موارد حیوان گزیدگی اعم از سگ و گرگ یا حشرات در تمام مناطق کشور هست اما بیشتر در مناطق روستایی و استان هایی مانند گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی و چهار محال و بختیاری اتفاق می افتد؛ مهم ترین راه انتقال بیماری هاری از طریق گازگرفتگی و خراش توسط حیوانات است.

موارد ابتلا به هاری در کشور، بسیار کم است اما با توجه به خطرناک بودن نوع بیماری توجه به موارد حفاظتی و درمان به موقع آن بسیار مهم است.

مردم باید گزش و گاز گرفتگی حیوانات را اعم از اهلی و وحشی جدی بگیرند چراکه هرگونه سهل انگاری اعم از مراجعه دیرهنگام یا مراجعه نکردن به مراکز بهداشتی در این زمینه ممکن است منجر به بروز بیماری هاری و مرگ شود.

 

ارسال نظر