شناسه خبر : 39630

طوفان در شمال آلمان قربانی گرفت

طوفان در شمال آلمان قربانی گرفت

طوفان در شمال آلمان قربانی گرفت و رکورد شکست. گفتە می‌شود میزان بالا آمدن سطح آب در شهر «فلنسبورگ» در ۱۰۰ سال گذشتە بی‌سابقه بودە است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش سازمان هواشناسی آلمان (DWD) در اثر اختلاف شدید فشار هوا و برخورد دو جبهه هوای سرد و گرم از سوی اسکاندیناوی و اروپای‌غربی، سواحل دریای بالتیک در دو ایالت «شلسویگ-هولشتاین» و «مکلنبورگ-فورپومرن» آلمان جمعه گذشته تحت تاثیر طوفان شدید و متعاقبا بالا آمدن سطح آب قرار گرفت.

سرعت طوفان‌های ایجاد شدە بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بودە است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد کە تعداد زیادی از مناطق بندری در «فلنسبورگ»، «کیل»، «ویسمار» و صدها نواحی شهری و روستایی در دو ایالت شلسویگ-هولشتاین و مکلنبورگ-فورپومرن دچار آب‌گرفتگی شده یا در مواردی زیر آب رفتەاند.

سازمان هواشناسی آلمان (DWD) پیشتر هشدارهای لازم را صادر کردە بود. گزارش‌ها نشان می‌دهند کە نیروهای پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی در عملیات‌های نجات و امدادرسانی حضور موثر داشتەاند. گفتە می‌شود کە این نیروها تا صبح روز گذشته (شنبه)، ۱۵۰۰ عملیات انجام دادەاند.

تصاویر منتشر شدە نشان می‌دهد کە مسوولان شهری در برخی از مناطق کیسه‌های شنی در بین مردم تقسیم کردەاند، تا با ایجاد آب‌بند در برابر آب مانع ایجاد کنند. در برخی از مناطق شهری از جملە در کیل هم خیابان‌ها بر روی رفت‌وآمدهای غیر ضروری بستە شد.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از توقف حمل‌ونقل دریایی مسافران بین بنادر بالتیکی آلمان و کشور دانمارک است.

جابەجایی رکورد ۱۰۰ ساله با عددی عجیب

گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد کە عصر جمعه میزان سطح آب در شهر «فلنسبورگ» در ایالت شلسویگ-هولشتاین به یک متر و ٩٩ سانتی‌متر بالاتر از سطح معمول رسید. به گفتە مسوولان، این میزان از سطح آب در ۱۰۰ سال گذشتە بی سابقه بودە است.

البته نکته شگفت‌انگیز این بود کە این رکورد تنها دقایقی پا بر جا بود و در ساعات پایانی شب جمعه میزان سطح آب در فلنسبورگ حتی به دو متر و ٢٧ سانتی‌متر رسید.

مرگ یک نفر در جزیره «فهمارن»

اگر چه آژانس فدرال آب و دریانوردی آلمان (BSH) پیشتر هشدار «وضعیت خطرناک» را برای تمامی مناطق ساحلی دریای بالتیک صادر کردە بود اما باز هم این سانحه طبیعی قربانی گرفت.

رسانه‌های محلی در جزیره فهمارن آلمان گزارش دادەاند کە یک زن ٣٣ ساله در حالی کە مشغول رانندگی با خودروی شخصی بود با درختی قطع شدە برخورد می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد.

همچنین نیروهای امداد دریایی در جزیره فهمارن توانستند جان ۱۰ مسافر را کە در قایقی گیر افتادە بودند، نجات دهند.

به جز آلمان کشورهای دانمارک، سوئد و انگلیس  نیز درگیر طوفان بودەاند. گزارش‌ها حاکی از کشتە‌شدن دو شهروند در اثر طوفان در اسکاتلند است.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریبا به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

 

ارسال نظر