۱۱ هزارتصادف درتعطیلات نوروزی رخ داد/ ۳۹۷ نفر در صحنه فوت کردند

۱۱ هزارتصادف درتعطیلات نوروزی رخ داد/ ۳۹۷  نفر در صحنه فوت کردند

مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از افزایش ۹۳ درصدی تردد‌ها در ایام نوروز امسال در مقایسه با نوروز سال قبل خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از صدا و سیما، بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و آمار استخراج شده از تردد شمار‌های جاده ای، از ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ همزمان با آغاز طرح نوروزی وزارت راه و شهرسازی تا پایان وقت روز گذشته بطور متوسط روزانه یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۸۸۶ خودرو بین استان‌های کشور تردد داشته اند.

بر اساس گزارش، این میزان در مقایسه با ایام مشابه سال قبل ۹۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما در مقایسه با نوروز ۹۸ میزان تردد‌های جاده‌ای ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بیشترین میزان تردد در بین جاده‌های بین استانی مربوط به روز ۶ فروردین ۱۴۰۰ است که بیش از ۲ میلیون خودرو تردد بین استانی داشته اند.

همچنین روز ۱۳ اسفند یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۴۴۹ خودرو تردد بین استانی داشته اند که نسبت به روز ۱۲ فروردین ۱۴ درصد کاهش داشته است.

استان کهکیلویه و بویراحمد در میان استان‌های کشور بیشترین رشد تردد را داشته است و از ابتدای طرح نوروزی تا روز گذشته شاهد ورود ۷۸۳ هزار و ۱۳۹ خودرو بوده است که در مقایسه با نوروز سال قبل بیش از ۳۹ درصد رشد داشته است در حالیکه استان‌های خوزستان با رشد منفی ۴۵ درصدی، اصفهان با رشد منفی ۳۴ درصدی، تهران، البرز و چهارمحال و بختیاری با رشد منفی ۳۳ درصدی و خراسان رضوی با رشد منفی ۳۲ درصدی بیشترین میزان کاهش ورود خودرو را داشته اند.

استان‌های گیلان ۱۷، مازندران ۱۴ و گلستان نیز ۷ درصد کاهش سفر‌های نوروزی را در مقایسه با نوروز سال ۹۹ داشته اند.

همچنین بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، از ابتدای طرح تعطیلات نوروزی (۲۰ اسفند ۹۹) تا پایان روز ۱۳ فروردین، ۲۳۸ میلیون پلاک توسط دوربین‌های ثبت تخلف خوانده شده اند که در مجموع ۳۵۷ هزار و ۸۷۴ خودرو تخلف سرعت لحظه‌ای و ۲۵ هزار و ۸۶۷ خودرو نیز تخلف سرعت متوسط داشته اند.

همچنین ۴۹ هزار و ۶۴۸ خودرو دارای تخلفات سرعت لحظه‌ای و سرعت متوسط (با هم) بوده اند و ۱۶۸ هزار و ۷۲۶ خودرو نیز از مقررات ممنوعیت تردد تخطی کرده اند که آمار کلی آن‌ها برای اعمال جریمه تخلفات به پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال گردیده است.

محور آزادراه کرج - تهران در محدوده پل کلاک، آزادراه قزوین - کرج و تهران - کرج ازادراه کرج - قزوین و زنجان - تبریز و عوارضی آزادراه قم - تهران و آزادراه قزوین - آبیک و ساوه - تهران بیشترین تردد‌ها را در روز پایانی تعطیلات نوروزی (۱۳ فروردین) داشتند.

بر اساس تحلیل اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در شهرستان‌ها همچنین اهالی استان‌های تهران و کرج در این ایام دو میلیون و ۵۰۰ هزار سفر بین استانی داشته اند که نشان می‌دهد بیشترین مسافران نوروزی از اهالی این دو استان بوده اند.

ساکنان استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندران، گیلان و آذربایجان شرقی نیز در رده‌های بیشترین سفر‌های نوروزی بوده اند و در مقابل، اهالی استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی کمترین سفر‌های ایام نوروز را داشته اند.

در ایام تعطیلات نوروزی در مجموع تقریبا ۱۰ میلیون و ۲۴ هزار خودرو سفر بین استانی داشته اند که ۹ میلیون و ۳۴۱ هزار خودرو شخصی و بقیه خودرو‌های عمومی بوده اند.

مقصد ۱۲ درصد سفر‌های ساکنان استان‌های تهران و البرز استان قم بوده است و مازندران، قزوین، مرکزی و گیلان بیشترین میزبان مسافران دو استان تهران و البرز بوده اند.

در استان مازندران نیز ۶۰ درصد پلاک‌های غیر بومی مربوط به ساکنان استان‌های تهران و قزوین بوده و ساکنان خراسان رضوی، گلستان، اصفهان و گیلان در رده بعدی بیشترین مسافران این استان بوده اند.

در استان گیلان نیز حدود ۵۸ درصد سفر‌های بین استانی توسط ساکنان دو استان تهران و البرز انجام شده و ساکنان استان‌های مازندران، قزوین، اردبیل، اصفهان، آذربایجان شرقی، زنجان و خراسان رضوی و قم در رده بعدی بیشترین میزان سفر‌ها بوده اند.
۳۵ درصد پلاک‌های غیر بومی وارد شده به استان خراسان رضوی نیز مربوط به ساکنان استان‌های تهران و البرز بوده است و ساکنان استان‌های خراسان شمالی، اصفهان، مازندران، خراسان جنوبی، خوزستان، گلستان، فارس و آذربایجان غربی نیز بیش از اهالی سایر استان‌ها به استان خراسان رضوی سفر کرده اند.

بر اساس گزارش‌های سر صحنه پلیس از ابتدای تعطیلات نوروزی (۲۰ اسفند ۹۹) تا پایان این تعطیلات در مجموع ۱۱ هزار و ۱۸ تصادف در جاده‌ها رخ داد که در ۳۴۵ تصادف منجر به فوت، متاسفانه ۳۹۷ نفر از هموطنان در صحنه فوت کرده اند و ۳ هزار و ۸۵۲ تصادف دیگر نیز منجر به جرح و مصدومیت هموطنان شده است.

میزان تصادفات منجر به فوت در ایام تعطیلات نوروزی در مقایسه با سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته است و تعداد فوت شدگان نیز در این مقطع زمانی ۴۹ درصد افزایش داشته است ضمن اینکه تصادفات جرحی نیز در مقایسه با تعطیلات نوروز سال قبل ۶۴ درصد رشد کرده است.

تعداد کل تصادفات نیز ۷۹ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل افزایش یافته است، اما نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر