شناسه خبر : 29976

افزایش قیمت ۳۵۰ قلم دارو در آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۳

افزایش قیمت 350 قلم دارو در آمریکا از ابتدای سال 2023

پنج شرکت داروساز بزرگ جهان تصمیم دارند تا قیمت ۳۵۰ داروی خاص در آمریکا را از اول ژانویه ۲۰۲۳ افزایش دهند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، پنج شرکت داروساز بزرگ جهان تصمیم دارند تا قیمت 350 داروی خاص در آمریکا را افزایش دهند.

شرکت‌های فایزر، گلاکسواسمیت‌کلاین، بریستول-مایرز اسکوئیب، آسترازنکا و سانوفی قصد دارند تا از اول ژانویه این افزایش قیمت ها را اعمال کنند.

انتظار می‌ رود این افزایش ‌ها زمانی صورت گیرد که صنعت داروسازی برای قانون کاهش تورم دولت بایدن (IRA) آماده می‌ شود. بر اساس این قانون، برنامه سلامت میدکر دولت امریکا اجازه می یابد از ابتدای سال 2026  به صورت مستقیم در مورد قیمت برخی از داروها مذاکره کند.

در حال حاضر، صنعت داروسازی با تورم و محدودیت های زنجیره تامین که منجر به افزایش هزینه های تولید شده است، دست و پنجه نرم می کند.

این افزایش قیمت تنها در فهرست قیمت هاست و شامل تخفیف به داروخانه ها نمی‌شود.

بر اساس آمارهای سایت «46brooklyn»، داروسازان در سال 2022، قیمت بیش از 1400 دارو را افزایش دادند که بیشترین افزایش از سال 2015 به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، میانگین افزایش قیمت دارو در سال گذشته 4.9 درصد بوده است.

احتمالا در ماه ژانویه افزایش قیمت داروهای بیشتر اعلام خواهد شد. داروسازان بیشتر در ماه ژانویه افزایش قیمت ها را اعلام کرده اند.

تا به امروز، با اعلام افزایش قیمت در 89 برند داروی خاص، شرکت فایزر بیشترین افزایش قیمت را اعلام کرده است و 10 مورد افزایش قیمت هم در برند Hospira که زیرمجموعه این شرکت است، اعلام شده است.

پس از آن شرکت GSK قرار دارد که می خواهد قیمت 26 داروی خاص را افزایش دهد. از جمله این داروها می توان به واکسن زونا اشاره کرد که قرار است 7 درصد افزایش یابد.

انتظار می‌رود افزایش قابل توجه در قیمت درمان نوعی سرطان صورت بگیرد و آن شامل افزایش 9 درصدی قیمت درمان های سلولی CAR-T شرکت بریستول مایرز اسکوئیب با نام های Abecma و Breyanzi است که هر دو درمان قبلا بیش از 400 هزار دلار برای درمان سرطان خون هزینه داشتند.

سخنگوی این شرکت گفت، چندین عامل از جمله نرخ تورم، هزینه درمان ها و ماهیت شخصی فرآیند تولید CAR-T از دلایل موثر بر افزایش قیمت این دو درمان سلولی هستند.

فایزر نیز هزینه Xeljanz، درمانی برای بیماری‌های خودایمنی از جمله آرتریت روماتوئید و کولیت اولسراتیو، را 6 درصد و داروهای سرطان Ibrance و Xalkori را 7.9 درصد افزایش می دهد.

سخنگوی فایزر نیز گفت متوسط افزایش قیمت این شرکت برای داروها و واکسن ها در سال 2023 کمتر از نرخ تورم و تقریبا 3.6 درصد است که با هدف حمایت لازم برای سرمایه گذاری در تحقیقات برای یافتن داروها صورت گرفته است.

شرکت آسترازنکا نیز قرار است قیمت های داروهای سرطان خون و سرطان ریه  و درمان آسم را 3 درصد افزایش دهد.

شرکت سانوفی هم در نظر دارد تا قیمت 14 دارو و واکسن خود را افزایش دهد.

ارسال نظر