شناسه خبر : 29558

فعالیت تجاری بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا نزولی شد

فعالیت تجاری بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا نزولی شد

فعالیت تجاری ایالات‌متحده در ماه دسامبر کاهش بیشتر یافت زیرا سفارشات جدید به پایین‌ترین سطح در دو تا دو و نیم سال گذشته رسید اما کاهش تقاضا به کاهش قابل‌توجه تورم کمک کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، S&P Global روز جمعه (۱۶ دسامبر) گفت که شاخص مدیران خرید آمریکا که بخش‌های تولید و خدمات را دنبال می‌کند، در این ماه از ۴۶.۴ ماه نوامبر به ۴۴.۶ کاهش یافت و این ششمین ماه متوالی بود که شاخص زیر ۵۰ بود که نشان‌دهنده انقباض در بخش خصوصی است. اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز این شاخص را ۴۷ پیش بینی کرده بودند.

افزایش نرخ بهره تهاجمی فدرال رزرو برای مهار تورم بر اقتصاد فشار وارد می‌کند، اگرچه بازار کار همچنان قوی است و تمایلی به تعدیل کارگران به دنبال مشکلات یافتن نیروی کار در طی سال‌های همه گیر کووید-۱۹ ندارند.

بانک مرکزی ایالات‌متحده روز چهارشنبه نرخ بهره خود را ۵۰ درصد افزایش داد و تا پایان سال ۲۰۲۳ افزایش ۷۵ واحدی را در هزینه‌های استقراض پیش‌بینی کرد. این نرخ در سال جاری با ۴۲۵ واحد افزایش از نزدیک صفر به محدوده ۴.۲۵ تا۴.۵ درصد و بالاترین میزان از اواخر سال ۲۰۰۷ رسیده است.

تعدیل اخیر در قیمت‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌تواند تا سال آینده نیز ادامه یابد و برای مصرف‌کنندگانی که به دلیل تورم بالا تحت فشار قرار گرفته‌اند، تسکین یابد. داده‌های دولتی این هفته نشان داد که قیمت مصرف‌کننده برای دومین ماه متوالی در نوامبر کمتر از حد انتظار افزایش یافته است.

اشتغال بخش خصوصی در این ماه به رشد خود ادامه داد، اگرچه این سرعت نسبت به اوایل سال تعدیل شده است. مشاغل خدماتی همچنین تقاضای ضعیف و تعدیل قیمت نهاده‌ها را گزارش کردند.

 

ارسال نظر