شناسه خبر : 21626

هشدار فائو نسبت به بحران جهانی غذا به‌دلیل جنگ اوکراین

هشدار فائو نسبت به بحران جهانی غذا به‌دلیل جنگ اوکراین

در بحبوحه درگیری میان روسیه و اوکراین، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد که این شرایط می‌تواند منجر به بروز یک بحران جهانی غذا شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، روسیه و اوکراین از بزرگترین تامین‌کنندگان کلزا (دانه روغنی که از آن، روغن کلزا به دست می‌آید) هستند و با سهم ۵۲ درصدی از صادرات روغن آفتابگردان در بازار جهانی حضور دارند.

بر اساس گزارش فائو، اوکراین و روسیه ۱۹ درصد از عرضه جهانی جو، ۱۴ درصد گندم و چهار درصد ذرت را تامین می‌کنند. به این ترتیب بر اساس این داده‌ها، تامین یک سوم صادرات جهانی غلات بر عهده این دو کشور است.

کو دونگیو مدیرکل فائو تاکید کردن که این مسئله می‌تواند حدود ۵۰ کشور را تحت تاثیر قرار دهد که عرضه گندم آن‌ها حدود ۳۰ درصد به روسیه و اوکراین بستگی دارد.  

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از این کشورها، کشورهای کمتر توسعه یافته یا کم درآمد با کمبود مواد غذایی در شمال آفریقا، آسیا و خاورمیانه هستند.

مدیرکل فائو همچنین گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی نیز برای تامین ۵۰ درصد عرضه کود به روسیه وابسته هستند.

به گفته دونگیو، قیمت مواد غذایی از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، تحت تاثیر شیوع بیماری کووید-۱۹ افزایش یافته است اما به موجب افزایش تقاضا و هزینه‌های حمل‌ونقل و اختلال و وقفه‌ها در بنادر، قیمت تمام شده مواد غذایی در فوریه ۲۰۲۲ رکورد زد.

در گزارش فائوآمده است: شدت و مدت درگیری اوکراین نامشخص است. اختلالات احتمالی در فعالیت‌های کشاورزی از سوی این دو صادرکننده عمده کالا می‌تواند در شرایطی که قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی و نهاده‌ها بالا و پر نوسان است، ناامنی غذایی جهانی را به طور جدی افزایش دهد.  

فائو پیشتر نیز در گزارشی اعلام کرد، روسیه موفق شد تا در سال ٢٠٢٠، ٨٦ میلیون تن از غلات پر مصرف جهان را تولید کند.

این کشور در سال ٢٠٢١ همچنان جایگاه خود را حفظ کرد و برای دومین سال متوالی وضعیت جدید خود را به عنوان فروشنده برتر محصولات کشاورزی تداوم بخشید.

ارسال نظر