شناسه خبر : 30313

دوزهای یادآور واکسن کووید موجب بروز مشکلات غیرمعمول قلبی نمی شود

دوزهای یادآور واکسن کووید موجب بروز مشکلات غیرمعمول قلبی نمی شود

داده های جمع آوری شده از نزدیک به ۵۰۰۰ دارنده ساعت هوشمند نشان می دهد که دوزهای یادآور واکسن کووید برای قلب کاملاً ایمن هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، محققان سلامت قلب هزاران کاربر ساعت هوشمند را دنبال کردند، از جمله بیش از ۲۰۰۰ نفر که دوز تقویت کننده واکسن کووید را دریافت کرده بودند.

نتیجه این بود که هیچ اثر ماندگاری بر قلب افراد پس از دریافت واکسن، در مقایسه با دیگرانی که این واکسن را دریافت نکردند، مشاهده نشد.

«دان یامین»، عضو تیم تحقیق، می‌گوید: «ما شاهد تغییرات واضح و قابل توجهی پس از تزریق واکسن بودیم، مانند افزایش ضربان قلب در مقایسه با ضربان نبض قبل از واکسیناسیون، و سپس شاهد بازگشت به خط اولیه بودیم، یعنی سطح نبض پس از واکسیناسیون به سطح خود بعد از ۶ روز بازگشت.»

یامین در ادامه افزود: «از این رو، مطالعه ما بی خطر بودن واکسن را تأیید می‌کند.»

این ساعت‌های هوشمند برای نظارت بر پارامترهای مختلف سلامت مانند ضربان قلب، تغییر در فعالیت قلب، کیفیت خواب و تعداد قدم‌های برداشته شده مورد استفاده قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان همچنین پرسشنامه‌های روزانه‌ای را درباره سلامتی خود با استفاده از یک اپلیکیشن سفارشی پر کردند.

به گفته محققان، بسیاری از شرکت کنندگان پس از دریافت واکسن خستگی، سردرد و غیره را گزارش کردند که پس از دو یا سه روز برطرف شده و احساس خوبی داشتند.

یامین در پایان گفت: «ما یک تجزیه و تحلیل جامع از ۲۵ عارضه جانبی غیرمعمول انجام دادیم و افزایشی در بروز آنها در بین کسانی که دوز یادآور واکسن را دریافت کردند مشاهده نکردیم. ما دریافتیم که واکسن برای استفاده بی خطر است.»

ارسال نظر