شناسه خبر : 29598

کاهش تعداد زنبورها در جهان به سلامت میلیون‌ها نفر آسیب می‌رساند

کاهش تعداد زنبورها در جهان به سلامت میلیون‌ها نفر آسیب می‌رساند

زنبورها در نقش خود به عنوان گرده افشان اصلی، باروری محصول را افزایش می‌دهند که منجر به تولید بیشتر میوه ها، سبزیجات و آجیل های سالم می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، تحقیقات جدید ادعا می‌کند که چالش‌هایی که این حشرات مهم به دلیل تغییر کاربری زمین، آفت‌کش‌های مضر و تغییرات آب و هوایی با آن مواجه هستند، بر تولید مواد غذایی تأثیر می‌گذارد که منجر به کاهش مواد غذایی سالم در رژیم‌های غذایی جهانی و افزایش بیماری‌هایی می‌شود که باعث مرگ و میر بیش از حد می‌شوند.

«ساموئل مایرز»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد که از دست دادن گرده افشان‌ها به اندازه عوامل پرخطر سلامت جهانی، مانند سرطان پروستات یا اختلالات مصرف مواد، بر سلامت تأثیر می‌گذارد.»

بر اساس این مطالعه، گرده افشانی ناکافی منجر به کاهش ۳ تا ۵ درصدی محصول و تولید آجیل شده است. به گفته محققان، تخمین زده می‌شود که این مسئله سالانه باعث حدود ۴۲۷۰۰۰ مرگ اضافی ناشی از بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و برخی سرطان‌ها می‌شود.

کاهش سالانه ۱ تا ۲ درصدی جمعیت حشرات باعث شده است که برخی درباره "آخرالزمان حشرات" که در دهه‌های آینده رخ خواهد داد هشدار دهند. گرده افشان‌ها بخشی از این امر هستند و به طور جدی بر عرضه غذای سالم تأثیر می‌گذارند، زیرا آنها بازده سه چهارم انواع محصولات را افزایش می‌دهند.

برای مطالعه این موضوع، محققان از شواهد شبکه ای متشکل از صدها مزرعه آزمایشی در سراسر آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین استفاده کردند.

سپس تیم تحقیق از یک مدل جهانی خطر بیماری برای تخمین اثرات سلامتی ناشی از تغییرات گرده افشانی استفاده کرد. آنها همچنین از دست دادن ارزش اقتصادی ناشی از گرده افشانی از دست رفته را در سه کشور مورد مطالعه محاسبه کردند.

یافته‌ها نشان داد که کاهش تولید مواد غذایی در کشورهای کم درآمد متمرکز بود. با این حال، بار بهداشتی در کشورهای با درآمد متوسط و بالاتر، جایی که بیماری‌های غیرواگیر بیشتری وجود دارد، بیشترین میزان را داشت.

در حالی که معمولاً تأثیرات سلامتی ناشی از تغییرات آب و هوایی در میان فقیرترین جمعیت‌ها در مناطقی مانند جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا متمرکز است، در این مورد کشورهای با درآمد متوسط مانند چین، هند، اندونزی و روسیه بیشترین تأثیر را داشتند.

نتایج ممکن است غافلگیر کننده به نظر برسند، اما آنها منعکس کننده پویایی پیچیده عوامل پشت سیستم‌های غذایی و جمعیت انسانی در سراسر جهان هستند.

محققان خاطرنشان کردند که این فقط یک موضوع زیست محیطی نیست، بلکه بر سلامت و اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

ارسال نظر