شناسه خبر : 26717

استرس ریسک عوارض طولانی مدت کووید ۱۹ را افزایش می دهد

استرس ریسک عوارض طولانی مدت کووید ۱۹ را افزایش می دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تحمل ناراحتی روانی قبل از عفونت کووید ۱۹ ممکن است احتمال ابتلا به عوارض طولانی مدت این بیماری را افزایش دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، محققان دانشگاه هاروارد در بوستون می‌گویند بین کووید طولانی مدت و افسردگی، اضطراب، نگرانی، استرس و تنهایی ارتباط وجود دارد.

برای مطالعه تأثیر سلامت روان بر عفونت کووید ۱۹، محققان در آوریل ۲۰۲۰ حدود ۵۵ هزار نفر را دقیقاً همزمان با شیوع پاندمی ثبت نام کردند و از آنها سؤالاتی در مورد سطح پریشانی روانی شأن پرسیدند.

حدود ۳۰۰۰ نفر از شرکت کنندگان در سال بعد به کووید ۱۹ آلوده شدند. محققان از آنها در مورد علائم شأن پرسیدند، سپس آنهایی را که مبتلا به کووید طولانی مدت بودند با کسانی که نداشتند مقایسه کردند.

این تیم دریافتند که پریشانی روانی با ۳۲ تا ۴۶ درصد افزایش خطر ابتلاء به کووید طولانی مدت و ۱۵ تا ۵۱ درصد بیشتر خطر ابتلاء به اختلال در زندگی روزمره مرتبط است.

در یک مطالعه قبلی هم مشخص شد که همین عوامل روانی با خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید مرتبط است. محققان خاطرنشان کردند که شدت کووید ۱۹ با کووید طولانی مدت مرتبط است.

«آندریا رابرتز»، عضو تیم تحقیق، گفت: «چند فرضیه در مورد کووید طولانی مدت این است که سیستم ایمنی مانند افرادی که به مدت طولانی کووید ندارند، ویروس را پاک نمی‌کند، یا اینکه بخش‌های از ویروس در بدن فرد باقی می‌ماند و سیستم ایمنی را فعال می‌کند.»

به گفته محققان، یافته‌ها با تحقیقات قبلی که نشان می‌داد داشتن اختلال اضطراب فراگیر یک عامل خطر برای ابتلای طولانی مدت کووید به شمار می‌رود، همخوانی دارد.

طبق این یافته‌ها، به نظر می‌رسد کووید طولانی مدت در افراد مسن، در زنان و در افرادی که از قبل شرایطی از جمله مشکلات روانپزشکی دارند، شایع‌تر است. همچنین به نظر می‌رسد کووید طولانی مدت در افراد واکسینه شده کمتر دیده می‌شود.

ارسال نظر