شناسه خبر : 23759

اگر ۵۰ سال به بالا‌ دارید این کارها را انجام ندهید

اگر ۵۰ سال به بالا‌ دارید این کارها را انجام ندهید

فرارو : اولین کاری که به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود آن است که به گونه‌ای رفتار نکنند که گویی هنوز در دهه دوم عمر خود به سر می‌برند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، اگر برنامه ریزی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید و عادت‌های بد خود را ترک نمایید می‌توانید پیری را به دوره‌ای مساعد و به بهترین دهه زندگی خود تبدیل کنید.

بزرگترین راز احساس بهتر و طولانی‌تر زندگی کردن فعال ماندن از نظر جسمی و ذهنی است. شما نمی‌توانید اجازه دهید رفتار‌های بد مادام العمرتان تا ۵۰ سالگی ادامه پیدا کند و روی سن تان تاثیر بگذارد. اگر برنامه ریزی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید و عادت‌های بد خود را ترک نمایید می‌توانید پیری را به دوره‌ای مساعد و به بهترین دهه زندگی خود تبدیل کنید.

همه ما پیر می‌شویم. این یک فرآیند طبیعی اجتناب ناپذیر، اما قابل مدیریت است که همگان تجربه می‌کنند. این نحوه پیری ما است که کیفیت زندگی مان را تعیین می‌کند. نحوه پیری مان تحت تاثیر انتخاب رفتار‌های ما است.

برای گذراندن نحوه پیری‌ای سالم‌تر این کار‌ها را انجام ندهید:

طوری رفتار نکنید که گویی هنوز در دهه دوم عمرتان به سر می‌برید

اولین کاری که به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود آن است که به گونه‌ای رفتار نکنند که گویی هنوز در دهه دوم عمر خود به سر می‌برند. به طور جدی، بدن ما در مورد فیزیولوژی پیری کاملا متفاوت است و این چیزی است که شما نمی‌توانید تغییر دهید. در عوض، باید یاد بگیرید که چگونه تغییرات اجتناب ناپذیر را مدیریت کرده و با آن کنار بیایید. سیستم اسکلتی عضلانی ما مانند دوران جوانی انعطاف پذیری و قدرت لازم را ندارد و در نتیجه در دوران پیری بیش‌تر در معرض آسیب قرار داریم. علاوه بر این، حواس بینایی، شنوایی و تعادل ما با گذشت زمان کاهش می‌یابد. درس اصلی آن است که باید تشخیص دهید دیگر ۲۰ ساله نیستید و این موضوع اشکالی ندارد. ما باید با انجام کار‌هایی که این محدودیت‌ها را تشخیص می‌دهند سازگار شویم. ورزش در دوران پیری نباید شدید باشد. شدید نبودن ورزش باعث ایمن‌تر شدن آن خواهد شد و از خطر وارد شدن آسیب به بدن فرد جلوگیری می‌کند. فعالیت‌های ساده‌ای مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا نمونه‌های خوبی از ورزش‌های هوازی برای افراد بالای ۵۰ سال هستند. باغبانی، تمرینات کششی و سایر فعالیت‌های تفریحی نیز می‌توانند هوازی باشند. این فعالیت‌ها ذهن را درگیر می‌کنند و به هوشیاری سالمندان کمک می‌نمایند و در عین حال به بهبود شرایط، قدرت، تحرک و استقامت فرد نیز کمک می‌کنند.

از نادیده گرفتن بدن خود دست بردارید

دومین کاری که نباید انجام دهید آن است که بدن خود را نادیده بگیرید و کمک نخواهید. این یکی از مهم‌ترین عاداتی است که افراد بالای ۵۰ سال باید آن را ترک کنند. بدن شما می‌داند که چه زمانی چه چیزی اشتباه است و باید به آن گوش دهید. انجام این کار می‌تواند به کاهش اثرات پیری کمک کند. بدن استرس‌ها و فشار‌های خود را از طریق درد یا ناراحتی منتقل می‌کند برای مثال، یک مفصل درد می‌کند و یک فعالیت باعث درد قفسه سینه می‌شود و مواردی از این دست وجود دارند. اگر چنین اتفاقاتی رخ دادند از یک پزشک متخصص مراقبت‌های پزشکی منظم بخواهید. درمان زود هنگام هنگامی که بدن شما علائم هشدار دهنده را نشان می‌دهد می‌تواند بروز و شدت بیماری‌ها را کاهش دهد و به شما کمک کند از مشکلات جدی سلامتی مانند آسیب‌های شدید ارتوپدی یا حمله قلبی در انتظار جلوگیری کنید. درسی که از این توصیه می‌گیریم این است: اجازه دهید پزشکان واجد شرایط در مورد تشخیص وضعیت تان تصمیم بگیرند و درمان لازم را ارائه دهند. این موضوع را نادیده نگیرید!

عادت نرفتن نزد پزشک را کنار بگذارید

سومین کاری که نباید بعد از ۵۰ سالگی آن را انجام داد عادت نرفتن نزد پزشک است. معاینات معمول، حتی اگر بدون علامت باشند برای کسانی که در سنین بالاتر یا نزدیک به آن سن هستند ضروری به نظر می‌رسند. شرکت در جلسات ارزیابی بدن با حضور پزشک می‌تواند به تشخیص بیماری‌هایی کمک کند که در غیر این صورت ممکن است هرگز از آن آگاه نشوید. به طور کلی، هر چه سن شما بالاتر می‌رود به احتمال زیاد مشکلاتی در کمین خواهید داشت. یک مثال خوب کولونوسکوپی برای غربالگری است. کولونوسکوپی پس از ورود به سنین بالاتر ضروری است و برای پیشگیری از سرطان کولورکتال کلیدی قلمداد می‌شود. در واقع، به دلیل این آزمایش اکثر سرطان‌های روده بزرگ در مراحل اولیه و قابل درمان شناسایی می‌شوند. پیش از آن که معاینه به طور گسترده در دسترس همگان قرار گیرد بیماران معمولا با سرطان روده بزرگ روبرو می‌شدند که پیش‌تر گسترش یافته بود و بیماران را با علائم نامطلوب مانند خونریزی مقعدی، کاهش وزن و درد شکم مواجه می‌کرد که در غیر این صورت می‌توانستند از آن پیشگیری کرده یا عوارض آن را کاهش دهند.

ترک نکردن رفتار‌های ناسالم

چهارمین کاری که نباید انجام داد رفتار‌های ناسالم خوردن، آشامیدن و خوابیدن است. متعادل کردن تغذیه، کنترل مصرف الکل و استراحت زیاد فرمول خوبی برای بهبود سلامتی و سلامت مغز شما است. به طور خاص، رژیم‌های غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، چربی‌های سالم و غلات کامل برای داشتن مغزی سالم و شاد ضروری هستند. رژیم‌های مدیترانه‌ای همگی ارزش توجه دارند، زیرا با کاهش خطر زوال شناختی مرتبط هستند. با این وجود، مهم است که پیش از ایجاد هر گونه تغییری در رژیم غذایی یا برنامه خواب خود با پزشک تان مشورت کنید.

نادیده گرفتن سلامت روانی خود را کنار بگذارید

پنجمین کاری که نباید انجام دهید عدم توجه به سلامت روانی است. حتی ممکن است این مهم‌ترین کاری باشد که باید آن را انجام دهید، زیرا فرد می‌تواند با ناتوانی‌های جسمی زیادی زندگی شادی داشته باشد، اما اگر افسردگی و اضطراب در فرد وجود داشته باشند پیری شاد تقریبا غیرممکن است. این خطر را می‌توان با تعاملات اجتماعی معمول و پیوند‌های قوی خانوادگی برطرف ساخت. عضو یک باشگاه شوید و در جشن‌های تولد شرکت کنید و کار‌هایی از این قبیل را انجام دهید. واضح است که ما به صورت انفرادی زمانی که در جامعه شرکت می‌کنیم بهتر عمل می‌کنیم.

عدم فعالیت مغزی

نکته مهم دیگری که بعد از ۵۰ سالگی باید به آن توجه کنید فعال نگه داشتن ذهن است. فعالیت‌هایی مانند بازی با کلمات، پازل، رقص و مدیتیشن روزانه، همگی مغز را تحریک می‌کنند و می‌توانند به بهبود تمرکز، حافظه، هماهنگی دست و چشم، مهارت‌های تفکر انتقادی و موارد دیگر کمک کنند. انجام این فعالیت‌ها نه تنها آسان است بلکه به راحتی قابل دسترسی هستند. در آخرین صفحه روزنامه خود یک بازی کلمات متقاطع پیدا کنید. چند میز را به اطراف حرکت دهید، چند آهنگ را گوش دهید و حرکات خود را با آن به نمایش بگذارید. هر روز چند دقیقه را به کار‌هایی اختصاص دهید که به مغز و بدن شما اجازه می‌دهند پس از بازی‌های سرگرم کننده استراحت کرده و به حالت اولیه بازگردند.

فعال نبودن را فراموش کنید

بزرگترین راز احساس بهتر و طولانی‌تر زندگی کردن فعال ماندن از نظر جسمی و ذهنی است. شما نمی‌توانید اجازه دهید رفتار‌های بد مادام العمرتان تا ۵۰ سالگی ادامه پیدا کند و روی سن تان تاثیر بگذارد. اگر برنامه ریزی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید و عادت‌های بد خود را ترک نمایید می‌توانید پیری را به دوره‌ای مساعد و به بهترین دهه زندگی خود تبدیل کنید.

ارسال نظر