شناسه خبر : 23548

عوامل تشدیدکننده خطر زوال عقل

عوامل تشدیدکننده خطر زوال عقل

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در حال حاضر زوال عقل هفتمین علت مرگ و میر در سراسر جهان و یکی از علل اولیه ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، زوال عقل یک بیماری خاص نیست بلکه مجموعه ای از شرایط است که بر حافظه، تفکر و توانایی های اجتماعی تاثیر می گذارد. آلزایمر و سکته مغزی شایع ترین علل زوال عقل هستند.

در حالیکه در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، متخصصان چندین عامل پیش‌بینی کننده را برای آن فهرست کرده‌اند تا از خطر ابتلا به این بیماری در دوران بعدی زندگی جلوگیری کنند. به تازگی در یک مطالعه به همین موضوع اشاره و مشخص شده که سلامت عروق نقش مهمی در کنترل عملکرد مغز ایفا می کند.

اهمیت سلامت عروق

بیماری ‌های عروقی بیماری ‌هایی هستند که بر رگ‌ های خونی تاثیر میگذارند که اکسیژن و مواد مغذی را در سراسر بدن جابجا و مواد زائد را از بافت ‌ها دفع می‌کنند. این بیماریها می تواند از بیماری شریان ها، سیاهرگ ها و رگ های لنفاوی تا اختلالات خونی را که بر گردش خون تاثیر می گذارد، دربرگیرد. بیشتر مشکلات عروقی به دلیل تجمع پلاکی است که از چربی و کلسترول تشکیل شده است.

"فشار خون بالا" همچنین می‌تواند سلامت عروق را تحت تاثیر قرار دهد زیرا به شریان‌ها آسیب رسانده و جریان خون و اکسیژن به قلب را کاهش میدهد.

علاوه بر این، "دیابت" با تعدادی از مشکلات عروقی مانند رتینوپاتی، بیماری های چشمی، نفروپاتی مرتبط با کلیه و تصلب شرایین مرتبط است.

به همین دلیل است که اهمیت دارد سلامت عروق مورد بررسی قرار گیرد زیرا می تواند به بروز بیماری های مختلف مرتبط با قلب منجر شود. همچنین نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که تحلیل رفتن سلامت عروق می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را در آینده افزایش دهد.

بیماری عروقی می تواند بر گردش خون در مغز تاثیر بگذارد و باعث آسیب جبران ناپذیر به سلول ها شود. همچنین فشار خون و قند خون بالا خطر زوال عقل را طی ۱۰ سال آینده برای افراد ۶۰ ساله افزایش می‌دهد.

چگونه خطر زوال عقل را کاهش دهیم؟

به گزارش ایسنا به نقل از تایمزآو ایندیا، برای کاهش خطر زوال عقل و بهبود سلامت مغز هرگز دیر نیست. خودداری از استعمال سیگار، فعالیت ذهنی، جسمی و اجتماعی، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و کنترل سطح کلسترول و فشار خون، همگی میتوانند به حفظ سلامت مغز همزمان با افزایش سن کمک کنند.

ارسال نظر