شناسه خبر : 22235

بیماری یک چهارم مبتلایان به سرطان روده بزرگ با این دارو متوقف شد

بیماری یک چهارم مبتلایان به سرطان روده بزرگ با این دارو متوقف شد

معرفی HAART (درمان ضد رتروویروسی بسیار فعال) در اواسط دهه ۱۹۹۰ انقلابی در درمان HIV/AIDS ایجاد کرد، پیشرفت بیماری را متوقف کرد و طول عمر بیماران را به طور چشمگیری افزایش داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، اکنو یک مطالعه کوچک جدید استفاده بالقوه دیگری را برای یکی از داروهای استاندارد HAART پیشنهاد می‌کند: این دارو پیشرفت بیماری را در حدود یک چهارم از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته روده بزرگ، متوقف کرد.

دکتر «دیوید تینگ»، نویسنده این مطالعه از مرکز سرطان بیمارستان عمومی ماساچوست، اذعان داشت: «تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز خواهد بود، و فراتر از سرطان روده بزرگ، به نظر می‌رسد که این دارو ممکن است در انواع مختلف سرطان مؤثر باشد».

وی خاطرنشان کرد: «درمان HAART برای بیماران HIV که معمولاً به عنوان ترکیبی از چندین دارو تجویز می‌شود پروتئین‌های خاصی به نام "ترانس کریپتازهای معکوس" (RT) را هدف قرار می‌دهد چراکه HIV برای تکثیر و انتشار به RT ها نیاز دارد.»

تینگ در ادامه افزود: «ما و دیگر محققان قبلاً دریافته‌ایم که پروتئین‌های RT در سلول‌های انسانی در سرطان دوباره فعال می‌شوند. بنابراین، این داروهای RT برای HIV این توانایی را دارند که این RT های انسانی موجود در سرطان را نیز مسدود کنند.»

برای تاکید بر این نکته، تینگ به یک مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که نشان داد بیماران مبتلا به HIV که تحت درمان ترکیب سه دارویی از درمان HAART بودند، در واقع با موارد کمتر ابتلاء به انواع سرطان بخصوص سرطان‌های سینه، پروستات و روده بزرگ روبرو بودند.

در این مطالعه جدید، محققان تنها یک داروی پرکاربرد HAART را بررسی کردند: لامیوودین.

این کارآزمایی شامل ۳۲ بیمار بود که همه آنها با وجود یک سری درمان‌های استاندارد اما ناموفق سرطان، مبتلا به سرطان پیشرفته روده بزرگ که به طور گسترده گسترش یافته بود، تشخیص داده شدند.

در نهایت، به همه بیماران لامیوودین داده شد، اما با دوزهای بسیار بالاتر نسبت به بیماران HIV که نزدیک به ۴۰۰٪ بیشتر بود.

لامیوودین بدون هیچ گونه درمان دیگری برای سرطان، تجویز شد. نتیجه این بود که هشت نفر از بیماران شاهد توقف پیشرفت سرطان خود بودند.

تینگ گفت: «ما سعی می‌کنیم بهتر بفهمیم کدام سرطان‌ها بیشتر به این فعالیت RT وابسته هستند تا بتوانیم در بیمارانی که ممکن است از این درمان بهره مند شوند، دقت بیشتری داشته باشیم»

ارسال نظر