شناسه خبر : 21932

هپاتیت A و راه‌های انتقال آن چگونه است؟

هپاتیت A و راه‌های انتقال آن چگونه است؟

هپاتیت A یک بیماری ویروسی کبد است که علائم آن می‌تواند به شکل یک بیماری خفیف تا شدید باشد. ویروس هپاتیت A از طریق دستگاه گوارش و به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به ویروس مزبور و یا در اثر تماس مستقیم با فرد مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، بیماری‌های عفونی واگیردار از قدیمی‌ترین دشمنان سلامت بشر هستند. در طول زندگی بشر همه‌گیری‌های ایجاد شده توسط برخی از آنها جامعه بشری را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. علی‌رغم پیشرفت‌های شگرف علم پزشکی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیر، متاسفانه هنوز هم بیماری‌های واگیردار با قابلیت ایجاد اپیدمی به عنوان یک مشکل بهداشتی در سراسر جهان مطرح هستند.

برای مدیریت صحیح کنترل بیماری‌های واگیر، اطلاعات جامع و به روز در خصوص آنها مورد نیاز است و ابزار تأمین این اطلاعات، نظام مراقبت بیماری‌ها است.حفظ و ارتقای سلامت جامعه با هدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر از اهداف بخش بهداشت و درمان کشور است. در این راستا جمع‌آوری اطلاعات دقیق به منظور انجام مداخلات بهداشتی و کاهش بار بیماری نیز از اولویت‌های این بخش است‌.

تقریبا تمام مبتلایان به هپاتیت A بهبودی یافته و یک بار ابتلا به این بیماری، فرد را برای تمام عمر در مقابل آن مصون می سازد. البته نسبت بسیار کمی از مبتلایان ممکن است در اثر ابتلا به شکل شدید بیماری و نارسایی حاد کبد فوت کنند.

بیماری‌های عفونی از معضلات عمده بهداشتی و درمانی در برخی از کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شوند. هپاتیت A از جمله شایع‌ترین بیماری‌های واگیر و عفونی در جهان سوم است. در کشورهای در حال توسعه شیوع عفونت هپاتیت A در کودکان زیر ۵ سال به ۱۰۰درصد می‌رسد و در کشورهای توسعه یافته ۳۰ تا ۴۰ درصد بزرگسالان شواهدی از عفونت قبلی را نشان می‌دهند. این بیماری توسط یک ویروس شدیداً آلوده‌کننده و مسری و از طریق خوردن آب و غذای آلوده یا تماس نزدیک در خانواده، اردوگاه‌ها و مراکز عمومی منتقل می‌شود. 

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود ۲ میلیون مورد ابتلای جدید و علامت‌دار هپاتیت A در جهان گزارش می‌شود که بیش از نیمی از آن‌ها در کشورهای آسیایی است.

بنابراعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در مورد میزان شیوع هپاتیتA و سطح ایمنی جامعه نسبت به این بیماری مطالعات مختلفی در کشور انجام شده است. بر اساس نتایج مطالعاتی که سال‌های اخیر در این خصوص انجام شده است و تطابق آن با چگونگی تقسیم بندی کشورها از نظر شیوع هپاتیت A در تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت، جمهوری اسلامی ایران در گروه کشورهای با شیوع کم این بیماری قرار می‌گیرد. البته در حال حاضر نیز شیوع بیماری در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده و ممکن است بیماری در برخی استان ها از شیوع بالاتری برخوردار باشد.

ارسال نظر