شناسه خبر : 21943

برای حفظ سلامتی در فصل بهار چه نکاتی را رعایت کنیم

برای حفظ سلامتی در فصل بهار چه نکاتی را رعایت کنیم

در فصل بهار می‌توان با رعایت برخی عادت و رفتار‌های درست در برنامه روزانه، شادابی و سلامتی را به ارمغان آورد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، از آنجا که فصل زمستان با کم تحرکی و مصرف غذا‌های سنگین همراه است در فصل بهار، ورزش و تحرک بیشتر در کنار رژیم غذایی مناسب می‌تواند بسیار مفید و جبران کننده باشد.

برای حفظ سلامتی در فصل بهار رعایت نکات زیر به سلامتی شما کمک می‌کند:

مصرف سبزیجات و میوه‌های فصلی و تازه

بهار و تابستان زمان مناسبی است تا محصولات تازه، میوه‌ها و سبزیجات فصلی را در رژیم غذایی خود قرار داد. یکی از موهبت‌های بهاری همان سبزی‌های تازه، خوشبو و خوشمزه‌ای است که در دیگر فصول سال کمتر یافت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم سبزی خوردن به خصوص ریحان، نعناع و شاهی را در سفره غذایتان داشته باشید و از مواد و املاح معدنی و ویتامین‌های سرشار آن‌ها بهره ببرید.

3

مراقب زیاده روی باشید

آب و هوای گرمتر اغلب سبب می‌شود تا تجمعات بیرون از خانه مانند پیک نیک و برپا کردن باربیکیو برای پخت و پز شکل بگیرد و همین مسئله می‌تواند به خوردن غذا‌های ناسالم مانند گوشت‌های فرآوری شده و یا تنقلات منجر شود. به گفته پزشکان بسیاری از غذا‌هایی را که ما کبابی می‌کنیم، بسیار چرب هستند. بهتر است بجای آن، به دنبال گوشت و مرغ‌های کم چرب رفته و از تنقلات سرخ شده خودداری کنید.

بیرون بروید و حرکت کنید

هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی در حد متوسط داشته باشید و در کنار آن حداقل دو روز در هفته تمرینات و فعالیت‌های تقویت عضلانی را انجام دهید. همچنین هر فعالیتی که سبب تحریک استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما شود، مؤثر خواهد بود.

4

آفتاب بگیرید

استفاده از نور خورشید فواید فراوانی دارد؛ البته به شرطی که برای مراقبت از پوست خود در استفاده از ضد آفتاب کوشا باشید. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به آزاد شدن سروتونین در بدن کمک کرده و می‌تواند روحیه شما را تقویت کند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب همچنین می‌تواند به پوست در تولید ویتامین «دی» کمک کند؛ ویتامینی که برای سلامت استخوان‌ها و دیگر عملکرد‌های بدن مفید است.

برنامه خواب خود را دوباره تنظیم کنید

اگر تاریکی و سرمای زمستان برنامه خواب شما را از مسیر خود خارج کرده است؛ بهار را به عنوان زمانی برای تنظیم مجدد آن استفاده کنید.

یکی از عادات بد که باید ترک شود، صرف کردن زمان زیاد در جلوی کامپیوتر، تلفن همراه و یا لپ تاپ پیش از خواب است. این دستگاه‌ها ذهن شما را فعال کرده و باعث می‌شوند، ذهن شما فکر کند زمان بیداری است.

از دیگر راه‌های بهبود عادات قبل خواب باید به ورزش نکردن و یا نخوردن وعده غذایی سنگین دو ساعت قبل خواب اشاره کرد؛ همچنین از مصرف کافئین در بعد از ظهر اجتناب کنید.

5

مراقب آلرژن‌ها باشید

فصل بهار باعث افزایش حساسیت‌های آلرژی زا مانند گرده گُل می‌شود. اما در عین حال احتمال این می‌رود که در برابر آلرژن‌های داخلی قرار بگیرید. توصیه می‌شود تا همیشه خانه را غبار روبی کنید، فرش‌ها را جاروبرقی کشیده و گرد و غبار‌ها را حسابی تمیز کنید. اگر شما در فضای بیرونی آلرژی دارید، ایده مناسبی است که از محلول نمکی بینی پس از صرف زمان در بیرون خانه استفاده کنید.

6

ارسال نظر