شناسه خبر : 21056

دو نوع آنتی بیوتیک در درمان کووید ۱۹ موثرند

دو نوع آنتی بیوتیک در درمان کووید ۱۹ موثرند

یک مطالعه کوچک نشان می دهد که درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ متوسط یا شدید با سفتازیدیم یا سفپیم، به علاوه استروئید دگزامتازون، به اندازه مراقبت های استاندارد مؤثر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، محققان در مطالعات خود مشاهده کردند درمان آنتی بیوتیکی به همراه استروئید در مقایسه با مراقبت‌های استاندارد که می‌تواند شامل هفت داروی مختلف یا بیشتر باشد، با عوارض جانبی کمتری همراه بود.

آزمایش‌های آزمایشگاهی و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان دادند که هر دو آنتی‌بیوتیک، آنزیم کلیدی مورد استفاده توسط کروناویروس را مهار می‌کنند.

این مطالعه شامل ۳۷۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ متوسط یا شدید بود که در بیمارستان دانشگاه بنی صوف مصر بستری شدند.

محققان به طور تصادفی بیماران را به سه گروه تقسیم کردند:

• درمان با سفپیم به علاوه دگزامتازون: ۱۲۴ بیمار

• درمان با سفتازیدیم به همراه دگزامتازون: ۱۳۶ بیمار

• درمان استاندارد کووید ۱۹، طبق دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی، با هفت دارو یا بیشتر: ۱۱۰ بیمار

میانگین زمان بهبودی برای بیمارانی که تحت درمان با سفپیم یا سفتازیدیم قرار گرفتند به ترتیب ۱۲ روز و ۱۳ روز بود، در حالی که میانگین زمان بهبودی با درمان استاندارد ۱۹ روز بود.

محققان تاکید می‌کنند که این مطالعه یک کارآزمایی بالینی نبود و تعداد بیماران در هر گروه برای نتیجه گیری قطعی کافی نیست.

آزمایش‌های آزمایشگاهی و شبیه‌سازی رایانه‌ای نشان می‌دهد این دو آنتی‌بیوتیک از فعالیت آنزیم پروتئاز به نام Mpro جلوگیری می‌کنند. Mpro بخش مهمی از چرخه زندگی ویروس است؛ کاهش فعالیت آنزیم سرعت تکثیر ویروس را مختل می‌کند.

با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی از کارآزمایی های بالینی مبنی بر مؤثر بودن آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس وجود ندارد و کارشناسان هشدار می‌دهند که استفاده بیش از حد باعث افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود.

ارسال نظر