شناسه خبر : 20832

۱۰ نشانه ساده که می گوید قند خون تان بالاست

۱۰ نشانه ساده که می گوید قند خون تان بالاست

یکی از نشانه‌های خاموش دیابت، صدمه به رگ‌های عصبی است. این صدمات می‌تواند با بی‌حسی و خواب‌ رفتگی‌ های مکرر دست‌ و پا، خود را نشان دهد که نباید به آنها بی‌تفاوت باشیم چون تخریب رگ‌های عصبی بدن، غیرقابل ترمیم است.

به گزارش چابک آنلاین، دیابت دو نوع دارد؛ نوع اول، تا قبل از ۴۰ سالگی در بدن نمایان می‌شود و غیر قابل پیشگیری است. نوع دوم، بعد از ۴۰ سالگی در بدن بروز می‌یابد که اغلب با سبک زندگی مناسب قابل پیشگیری است. نوع دوم آن رایج‌تر است و به علت سبک زندگی اشتباه به وجود می‌آید. نداشتن تحرک کافی، تغذیه نامناسب و اضافه وزن از دلایل به وجود آمدن دیابت در بدن هستند.

دیابت نشانه‌های خاموشی در بدن دارد و متاسفانه گاهی وقتی متوجه وجود آن می‌شویم که به ارگان‌های اصلی و مهم بدن ما آسیب جدی وارد می‌کند اما ما می‌توانیم با شناختن و شناسایی نشانه‌های خاموش دیابت در بدن، مانع از آسیب به چشم‌ها، کلیه و قلب شویم. پس با ۱۰ نشانه خاموش دیابت در بدن آشنا شوید.

 

۱) دستشویی رفتن‌ مکرر

اولین نشانه دیابت نوع دوم، تکرر ادرار است. در بدن ما میزان زیادی از قند (گلوکز) بدون استفاده وجود دارد که کلیه تشخیص دفع آنها را می‌دهد. در این صورت تعداد دستشویی‌رفتن‌ها زیاد می‌شود و در هر بار، میزان ادرار به طور محسوسی بیش از حد طبیعی است.

۲) تشنگی بیش از حد معمول

برای اینکه قند اضافی موجود در خون ما دفع شود، بدن تقاضای آب بیشتر می‌کند. کسانی که دیابت خاموش دارند، علایمی مانند تشنگی بیش از حد دارند.

۳) کاهش وزن بی‌دلیل

قندهای به‌دست‌آمده از مواد غذایی که برای سوخت ماهیچه‌ها و حفظ بقای بدن به آنها نیاز داریم، براحتی با ادرار از بدن خارج  می‌شود بدون اینکه سلول‌های بدن ما بتوانند از آنها استفاده کنند. در این صورت است که فرد بدون هیچ رژیم غذایی و تحرک بیشتر، لاغر می‌شود.

۴) گرسنگی بیش از حد معمول

بالا بودن سطح قند (گلوکز) در بدن به معنای تامین قند مورد نیاز ماهیچه‌های بدن نیست. در واقع، انسولین موجود در خون ما بخوبی برای بدن ما کار نمی‌کند و ما بیشتر و زودتر از حالت نرمال احساس گرسنگی مفرط می‌کنیم. این گرسنگی با افت فشار ناگهانی و سرگیجه همراه است.

۵) خستگی‌های همیشگی

خستگی‌های همیشگی برای بیماران دیابت طبیعی است. خستگی‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که غذاها، سوخت لازم برای سلول‌های بدن را تامین نمی‌کنند و قندهای به‌دست‌آمده از مواد غذایی دفع می‌شوند.

۶) حالات بد روحی

به علت وجود گلوکز اضافی در بدن، حالاتی مانند افسردگی‌های موقتی را تجربه می‌کنیم. پس راجع به  تغییرات ناگهانی حال خود هم حساسیت‌های لازم را داشته باشید؛ به‌خصوص اگر بدون دلیل رخ می‌دهد.

۷) تاری‌دید

دیابت با مسدودکردن رگ‌های خونی پشت چشم‌ها، موجب تاری دید می‌شود. گلوکزی که بر اثر دیابت در خون ما وجود دارد نوع متفاوتی با گلوکزهای رایج برای سوخت بدن  است و به همین دلیل به ارگان‌های بدن آسیب‌های جدی می‌رساند. اولین نشانه درمان دیابت، رفع تاری دید است به‌ شرط آنکه هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. ‎

۸) تاخیر در بهبود زخم‌ها

دیر خوب‌شدن زخم‌ها و بندآمدن خون‌ریزی در هنگام بریدگی یا سوختگی، از نشانه‌های دیگر دیابت است. ممکن است این نشانه‌ها با کمبود فاکتورهای پوستی هم بروز کند که در هر دو صورت، بهتر است آزمایش‌های مربوط را انجام دهید و با پزشک خود در میان بگذارید.

۹) بی‌حسی و خواب‌رفتگی دست و پا

یکی از نشانه‌های خاموش دیابت، صدمه به رگ‌های عصبی است. این صدمات می‌تواند با بی‌حسی و خواب‌ رفتگی‌ های مکرر دست‌ و پا، خود را نشان دهد که نباید به آنها بی‌تفاوت باشیم چون تخریب رگ‌های عصبی بدن، غیرقابل ترمیم است.

۱۰) عفونت‌های ادراری

وجود مقادیر بالای قند در ادرار، موجب جذب باکتری‌ها در ناحیه تناسلی می‌شود. بنابراین بیماری‌های باکتریایی و عفونت‌های ادراری می‌تواند از نشانه‌های دیابت باشد.

  • ناشناس

    سوال:همه ده نشانه باید باهم وجود داشته باشند؟

ارسال نظر