شناسه خبر : 20764

خواص شگفت انگیز هویج برای مصرف روزانه را بهتر بشناسیم

خواص شگفت انگیز هویج برای مصرف روزانه را بهتر بشناسیم

هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین‌های متعدد یکی از مهم‌ترین و مفیدترین سبزیجات برای بدن است که کارشناسان مصرف روزانه آن را توصیه می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، این میوه برای سلامتی کلی بدن و پوست و چشم و دستگاه گوارش و دندان‌ها کاربرد دارد و دارای طعم کمی شیرین سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، فیبر ، کربوهیدرات‌ها، پتاسیم، کلسیم و آهن است.
کارشناسان به دلیل خواص بی‌شمار هویج توصیه می‌کنند، افراد آن را به عنوان سالاد بخورند یا از آن در دسر‌هایی مانند حلوا و کیک استفاده کنند. علاوه بر اینکه هویج خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و افراد با مصرف روزانه آن و گنجاندن هویج در رژیم غذایی خود می‌توانند نگرانی ناشی از دریافت دز روزانه آنتی اکسیدان را برطرف کنند.
تحقیقات متعددی نشان داده، مصرف هویج در بهبود بینایی، پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی و سیستم ایمنی بدن نقش دارد؛ ضمن اینکه اگر دیابت دارید، قطعاً نباید این صیفی‌جات را از رژیم غذایی زمستانی خود حذف کنید که می‌تواند سطح گلوکز خون شما را کنترل کند.
هویج با فواید بی‌شمار یکی از بهترین غذا‌هایی است که در فصل زمستان می‌توان از آن استفاده کرد.


انواع هویج:
هویج انواع متفاوتی دارد و در رنگ‌های نارنجی، سفید، زرد، بنفش و قرمز یافت می‌شود. هویج نارنجی رایج‌ترین نوع این ریشه مغذی محسوب می‌شود و رنگ نارنجی و جذاب هویج به دلیل وجود ماده‌ای به نام بتاکاروتن در آن است.
هویج کالری کمی دارد و حاوی مقادیر زیادی فیبر رژیمی است که به تقویت سیری کمک می‌کند. بنابراین، وقتی هویج می‌خورید، در مقایسه با سایر غذا‌های کم فیبر، در واقع سریع‌تر احساس سیری می‌کنید. می‌توان آن را یک میان وعده عالی برای گرسنگی اواخر شب نیز در نظر گرفت.
محتوای بالای فیبر موجود در هویج به هضم غذا کمک و سلامت روده کمک می‌کند. هویج حاوی فیبر محلول و نامحلول است که میکرو فلور مفید روده را تضمین می‌کند و در نتیجه از شرایطی مانند یبوست جلوگیری می‌کند.
محتوای بالای ویتامین A موجود در هویج یک سیستم ایمنی سالم را تضمین می‌کند. هویج همچنین حاوی مقداری ویتامین C است که به دلیل خواص پیشگیری از بیماری شناخته شده است. آنتی اکسیدان‌های موجود نه تنها کنترل رادیکال‌های آزاد را تضمین می‌کنند، بلکه به تقویت ایمنی بدن شما نیز کمک می‌کنند.
هویج، اگرچه در دسته غذا‌های با شاخص گلیسمی متوسط تا بالا (GI) قرار می‌گیرد، اما به طور شگفت انگیزی بار گلیسمی پایینی دارد، یعنی مقدار کربوهیدرات در هر گرم غذا؛ از این رو، آن‌ها را به انتخاب غذایی عالی برای بیماران دیابتی و کسانی که مراقب مصرف کربوهیدرات خود هستند تبدیل می‌کند.
هویج سرشار از دو آنتی اکسیدان اصلی کاروتنوئید‌ها و آنتوسیانین‌ها است. این خواص آنتی اکسیدانی هویج نه تنها از بیماری‌های جدی مانند سرطان محافظت می‌کند، بلکه برای قلب ما نیز مفید است.
مصرف هویج به لطف خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این غذای فوق العاده می‌تواند پوستی سالم و درخشان و مو‌هایی زیبا به شما بدهد. هویج همچنین حاوی ویتامین E است که به دلیل خواص ضد پیری شناخته شده که هم برای مو و هم برای پوست مفید است.

ارسال نظر