شناسه خبر : 21062

اختصاصی چابک آنلاین؛

خروج آرام "صبا تامین" از سهامداری در شرکت های بیمه ای

خروج آرام "صبا تامین" از سهامداری در شرکت های بیمه ای

خروج آهسته و آرام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین از سهامداری در صنعت بیمه در سه سال گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین یکی از سهامداران مطرح پنج شرکت بیمه ای، ملت، البرز، دانا، اتکایی امین و میهن به شمار می رود که به واسطه همین سهامداری ، تاثیری مستقیم هم بر تصمیمات این شرکت ها داشته است.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، صبا تامین تا اسفند ماه سال 1397 حضوری پررنگ در صنعت بیمه داشت و بیش از 19 درصد سهام شرکت های بیمه دانا و ملت، 18 درصد سهام شرکت بیمه میهن، 15 درصد سهام بیمه البرز و نزدیک به 10 درصد سهام شرکت بیمه اتکایی امین را در اختیار داشت.

1

محمدعلی میرزاکوچک شیرازی، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، در گفت گویی که دوسال ونیم قبل با چابک‌آنلاین داشت از عزم این شرکت برای قیمت‌گذاری و فروش سهام شرکت بیمه میهن و عدم تمایل شرکت متبوع خود برای خرید سهام  بیشتر شرکت های البرز و دانا خبر داده بود.

میرزاکوچک شیرازی، صنعت بیمه ایران را یک صنعت معمولی با سودآوری نه چندان مناسب در مقایسه با سایر صنایع خوانده و گفته بود که  در  عمل، آن اتفاق خاصی که منجر به دلگرمی سهامداران شود رخ نداده است  و اصلاح مستمر پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها از نظر ریسک و بازده در راستای بهبود عملکرد را از جمله اقدامات این شرکت برشمرده بود.

اکنون پس ازگذشت دو سال و نیم از تلاش صبا تامین برای واگذاری سهام شرکت‌های بیمه‌ای،  به‌نظر می‌رسد که هنوز هم  به دلیل نبود خریدار متعدد، توفیق  چندانی  در واگذاری بیشتر سهام این هلدینگ در شرکت‌های بیمه ای  کسب نشده هرچند که به نظر می رسد هنوز هم تصمیم برای خروج آهسته از صنعت بیمه جدی است.

درحال حاضر شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، بخش قابل توجهی از سهام خود در شرکت های بیمه ملت، البرز، دانا، اتکایی امین و میهن را واگذار کرده و این روند تا پایان آذرماه سالجاری همچنان ادامه داشته است.

درحقیقت شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در سه سال اخیر حدود 10.43 درصد از سهام شرکت بیمه میهن، 9.43 درصد از سهام شرکت بیمه البرز، 8.46 درصد ازسهام شرکت بیمه ملت، 7.31 درصد ازسهام شرکت بیمه دانا و 4.23 درصد از سهام شرکت بیمه اتکایی امین را واگذار کرده است.

2

به عبارتی دیگر، میزان سهم شرکت سرمایه گذاری صبا تامین تا پایان آذرماه سالجاری در شرکت های بیمه دانا به 12 درصد، میهن به 8 درصد، البرز به 6.34 درصد و در شرکت بیمه اتکایی امین به 5.66 درصد رسیده است.

همچنین میزان سهم این شرکت تا پایان شهریور ماه سالجاری در بیمه ملت هم به 10.62 درصد کاهش یافته است.

حال در این بین با حضور سید محمد جواد میرطاهر، مدیرعامل جدید صبا تامین باید دید که آیا این شرکت خروج آهسته از سهام برخی از شرکت های بیمه ای استوار خواهد بود یا خیر.؟

مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری صبا تامین که  با صنعت بیمه هم چندان غریبه نیست، در بدو ورود خود بهبود وضعیت موجود و برنامه های توسعه ای صبا را از برنامه های آتی این شرکت برشمرده و ساخت سود با کیفیت برای سهام‌داران و مجموعه هلدینگ مادر را یکی از راهبردهایی دانسته که دنبال خواهد کرد.

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (سهامی عام) از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است که با ارائه خدمات مالی به نحوی با تمام هلدینگ‌های تابعه شستا در تعامل است و به عنوان بازوی بازار سرمایه شستا از بازیگران اصلی بازار سرمایه محسوب می شود.

گذر زمان مشخص خواهد کرد که صبا تامین به واگذاری مابقی سهام خود در شرکت های بیمه ای  ادامه می دهد یا ترجیح خواهد داد که همین مقدار سهام را در شرکتهای بیمه ای حفظ کند!

3

ارسال نظر