اختصاصی چابک آنلاین؛

بانک ها تسهیلات ویژه ای برای توسعه صنعت پرورش اسب ندارند

خرید بیمه نامه اسب برای پرورش دهندگان به صرفه نیست

بانک ها تسهیلات ویژه ای برای توسعه صنعت پرورش اسب  ندارند

رییس هیات مدیره انجمن نژادی اسب ترکمن ایران، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت بیمه حق بیمه اسب را بالا برده که برای پرورش دهندگان اسب، خرید این بیمه نامه به صرفه نیست.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، سید مهدی حقگو، درگفت وگو با چابک آنلاین، با اشاره به نرخ 5 تا 7 درصدی حق بیمه اسب، افزود: خرید بیمه نامه اسب در ایران چندان به صرفه نیست زیرا با وجود تخلف هایی که در صنعت پرورش اسب وجود داشت، صنعت بیمه حق بیمه را بالا برده که این نرخ ها برای پرورش دهندگان با تعداد بالای اسب  به صرفه نیست.

وی،گفت: شاید اگر فردی یک اسب داشته باشد برای آن  بیمه نامه خریداری کند ولی پرورش دهنده ای که 200 اسب دارد 25 درصد ارزش گله خود را باید به شرکت بیمه بدهد درصورتیکه در بدترین شرایط هم 25 درصد تلفات ندارد.

حقگو، با بیان اینکه براساس آخرین آمارها 3 هزار اسب ترکمن شناسایی شده، گفت: اسب ترکمن، گونه در حال انقراض محسوب می شود زیرا وقتی جمعیت اسب زیر 10 هزار راس باشد، درحال انقراض تلقی می شود.

وی، اذعان داشت که اسب ترکمن به دلیل نبود قرنطینه دامپزشکی به صورت رسمی صادر نمی شود و در 50 سال گذشته روی بازار جهانی دام فعالیت خاصی نشده است.

رییس هیات مدیره انجمن نژادی اسب ترکمن ایران، اعلام کرد که بانک ها تسهیلات ویژه ای برای توسعه صنعت پرورش اسب ندارند و تسهیلات عادی بانکی هم متناسب با شرایط توسعه این صنعت نیست.

وی،اذعان داشت که گران بودن قیمت نهاده های دامی که منجر به افزایش هزینه نگهداری اسب می شود، باعث کاهش تقاضای خرید اسب ترکمن شده، زیرا هزینه نگهداری یک اسب ایرانی ترکمن درمحدوده قیمتی  200 تا 300 میلیون تومان، ماهیانه 10 میلیون تومان بوده که نگهداری آن اسب هم توجیه اقتصادی ندارد.

رییس هیات مدیره انجمن نژادی اسب ترکمن ایران، اظهار کرد که این موارد باعث شده تا ورزشکاران و اسب داران، اسب های گرانقیمت خریداری کنند ، زیرا هزینه نگهداری یک اسب 2 میلیارد تومانی ماهیانه بین 10 تا 20 میلیون تومان بوده که با توجه به شرایط تورمی، قیمت اسب رشد کرده و نگهداری آن توجیه اقتصادی دارد.

وی، گفت: یکی از مشکلات فعلی تولید اسب ترکمن، نبود میادین برای تمرین این دسته از اسب های ورزشی است.

حقگو، در اشاره به تاریخچه استفاده از این گونه اسب ها، افزود: درگذشته اسب ها ابزاری برای استفاده در جنگ، حمل و نقل و نهایتا رقابت های ورزشی بودند اما با گذشت زمان 2 کارایی اصلی از بین رفته وامروزه تولید اسب فقط برای میادین ورزشی است.

رییس هیات مدیره انجمن نژادی اسب ترکمن ایران، تصریح کرد که متاسفانه اسب ترکمن میادین کورس زیادی را از دست داده است.

حقگو،یکی از دلایل از دست دادن میادین کورس برای اسب های ترکمن را اختلاط خون اسب تروبرد با اسب ترکمن برشمرد و گفت: اسب تروبرد، یک اسب سرعتی است و اختلاط خون آن با اسب ترکمن باعث شده که از این نوع اسب در میادین ورزشی استفاده شود و جایی برای اسب های خالص ترکمن، نباشد.

وی، برآورد کرد که 80 درصد اسب های ترکمن که خالص هستند به درد میادین کورس نمی خورند زیرا نمی توانند در رقابت ها پیروز شوند و در نتیجه میادین رقابت را از دست داده اند.

رییس هیات مدیره انجمن نژادی اسب ترکمن ایران، خاطر نشان کردکه در بخش پرش هم استانداردها رعایت نشده و عدم مدیریت کیفیت اسب وارداتی، باعث شده که اسب ایرانی میدان مسابقه را ازدست بدهد.

وی، ادامه داد: اسب های اروپایی و اسب های هیبریدی شده برای پرش در ارتفاعات تولید می شوند و اگر اسب هایی که برای این ارتفاعات تولید می شوند وارد می شد به اسب ترکمن آسیبی وارد نمی شد.

 

ارسال نظر