شناسه خبر : 34800

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۷۱ درصدی سودخالص خرده فروشان بورسی

رقابت شانه به شانه خرده فروشان بورسی برای فتح بازارهای بیشتر

رشد 71 درصدی سودخالص خرده فروشان بورسی

بررسی آخرین صورت های مالی منتشر شده شرکت های بورسی فعال در صنعت خرده فروشی نشان می دهد ، روند سود سازی این شرکت ها در سال گذشته با سرعت بیشتری ادامه یافت و سود خالص آنها با افزایش ۷۱ درصدی به حدود ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان رسید.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، از صنعت خرده فروشی به عنوان یکی از صنایع پیشرو خدماتی در کشورها یاد می شود که توسعه آنها می تواند به عنوان یک محرک مهم در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه عمل کند.

شرکت های این صنعت تمرکز خود را بر بهبود فرآیند توزیع ، پخش و فروش جزئی می گذارند و به عنوان حلقه واسط مصرف کننده نهایی و تولید کننده عمل می کنند.

سطح بهره وری این صنعت به دلیل رقابت بالا وارتقای سطح تکنولوژی در کشورهای توسعه یافته به بهترین شکل ممکن افزایش یافته و درکنار حفظ جایگاه خود در اشتغال زایی، صرفه ناشی از مقیاس فعالیت ها را نیز بالا برده است.

در ایران نیز شکل گیری رقابت و دستیابی به بالاترین تکنولوژی های روز دنیا باعث شده تا سطح توسعه یافتگی صنعت خرده فروشی از میانگین جهانی بالاتر برود و برخی برندهای ایرانی بتوانند درمیان برترین های صنعت در منطقه خاورمیانه و جهان قرار گیرند.

درحال حاضر شرکت های بسیار زیادی دراین صنعت مشغول به فعالیت هستند که درچند سال گذشته تمرکز خود را بر ایجاد بازارهای مجازی فروش کالا معطوف کرده اند.

ورود  سریع شرکت های جدید درکنارکند بودن برندهای قدیمی باعث شد تا سهم بازار خرده فروشی ایران به سرعت تقسیم شود و دیگر هیچ شرکتی نتواند نقش راهبری بازار را به خود اختصاص دهد.

یکی ازشرکت هایی که درسال های گذشته بخشی از سهم بازار خود را به رقبا واگذار کرد، فروشگاه های زنجیره ای رفاه بود.

اما این موضوع تنها در این شرکت رخ نداد و فروشگاه های زنجیره ای کورش نیز علی رغم عملکرد بسیار موفقی که از سال 1390 تا 1395 از خود نشان داده، بخشی از بازار خود را به شرکت ها و برندهای قدرتمند دیگر واگذار کرد.

در مورد «افق» لازم به ذکر است ، این شرکت درکنار تاسیس و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای، دریک سال گذشته در حوزه تجارت الکترونیک نیز فعالیت های بسیار مناسبی داشته واز طریق به اجرا درآوردن اپلیکیشن ها و درگاه های مجازی  فروش اینترنتی ، سهم خود را در بازار مجازی به دست آورد.

با این حال به نظر می رسد با وجود رقبای بزرگی که درزمینه فروش اینترنتی محصولات فعالیت می کنند ، افق کورش نیز برای بقا در این حوزه راه سختی در پیش داشته باشد.

درجداول زیر روند سود سازی و نسبت های مالی و ارزندگی سهام شرکت های خرده فروشی با یکدیگر مقایسه شده است.

براساس ارقام موجود در جدول ، نماد «قاسم» بهترین عملکرد را در رشد سود سازی به خود اختصاص داده است.

1

همچنین نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت قاسم ایران «قاسم» به نسبت سایر نمادها رقم پایین تری را نشان می دهد و از نظر این شاخص ، نماد «قاسم» ارزنده ترین نماد گروه خرده فروشی است.

در خصوص شاخص های عملکردی شرکت های خرده فروشی نیز نماد «افق» با گردش موجودی انبار و حاشیه سود بالاتر نسبت به سایر نمادها در جایگاه بهتری قرار می گیرد.

2

ارسال نظر