شناسه خبر : 34573

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهام گروه مالی شهر تا چه میزان ارزنده است؟

سهام گروه مالی شهر تا چه میزان ارزنده است؟

براساس اطلاعیه شرکت بورس تهران ، روز یکشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۲ درصد از سهام گروه مالی شهر با نماد «شهر» به عنوان اولین عرضه اولیه بورس در سال ۱۴۰۲ و ششصد و چهارمین شرکت پذیرفته شده در این بازار عرضه خواهد شد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، پس از آن نماد این شرکت در بخش سرمایه گذاری ها و گروه و طبقه سایر واسطه گری های مالی قابل معامله خواهد بود.

درعرضه اولیه این شرکت قیمت مبنای هر سهم حدود 167 تومان تعیین شده و سهامداران حقیقی می توانند برای خرید حداکثر 8000 سهم سفارش بگذارند.

دراین گزارش به بررسی ماهیت کسب و کار این شرکت ، نوع سرمایه گذاری ها و فعالیت های گروه مالی شهر و میزان ارزندگی سهام آن  پرداخته ایم تا افراد بتوانند درخصوص مشارکت در این عرضه اولیه با دید بهتری تصمیم گیری کنند.

گروه مالی شهر در سال 1391 با نام گروه توسعه اقتصادی رستا و به منظور بهره برداری از فرصت های اقتصادی و مدیریت بهینه شرکت های تابعه بانک شهر تاسیس شد.

درسال 1399 به نام فعلی (گروه مالی شهر) تغییر نام داد و در سال  1401 ، مطابق با سیاست های کلان بانک شهر در خصوص تغییرات ساختاری در شرکت های تابعه و همچنین خروج از بنگاه داری به سهامی عام تبدیل شد و به عنوان نهاد مالی – شرکت مادر(هلدینگ) به ثبت رسید.

این شرکت درابتدا با سرمایه 100 میلیارد تومانی آغاز به کار کرد.

درسال 1399 سرمایه خود را از دو محل آورده نقدی و سود سهام و انباشته به 300 میلیارد تومان رساند.

دراواخر سال 1399 نیز با انتقال بخشی از دارایی های بانک شهر به این شرکت سرمایه آن 2600 میلیارد تومان دیگر افزایش یافت.

درنیمه دوم سال 1400 نیز انتقال بخش دیگری از دارایی های بانک شهر به این شرکت ، مجموعا سرمایه آن به عدد 3300 میلیارد تومان رسید.

«شهر» کجا سرمایه گذاری می کند؟

براساس گزارش توجیهی منتشره، این شرکت بخش عمده منابع حاصل از افزایش سرمایه خود را جهت سرمایه گذاری در بازار سهام  و تحصیل سهام و اوراق بهادار درشرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اختصاص داد.

به هرطریق با ورود حدود 3 هزار میلیارد تومان منابع به گروه مالی شهر این شرکت پرتفوی بورسی و فرابورسی خود را تشکیل داده و در سهام شرکت های مختلف اقدام به سرمایه گذاری می کند که شرح آن در جداول پایین آورده شده است.

اما در کنار این موارد، گروه مالی شهر از طریق شرکت های تابعه در زمینه مشارکت در عملیات عمرانی اختصاصی ومشارکت در پروژه های عمرانی شهرداری ها نیز فعالیت کرده است.

دربین فعالیت های عمرانی گروه ، عدم انتقال قطعی اسناد مالکیت پروژه های شرکت شامل بادامستان قزوین، بهروز، کاوه ، زرند، آیسان و 66 قطعه ملک واقع در شهرهای تهران ، شیراز، قم ، قزوین ، مشهد ، ساری و ساوه ، از جمله مواردی است که حسابرس مستقل و بازرس قانونی به آنها اشاره شده است.

همچنین مدیریت اجرایی خط 6 مترو توسط شرکت فرعی سرمایه گذاری شهر آتیه ، بهره برداری از مجتمع رفاهی ایزد شهر مربوط به شرکت فرعی گردشگری شهر آیین ،پروژه های حکم آباد قزوین ، قدوسی شیراز ، بازار موبایل شیراز ، پارکینگ طبقاطی مکتبی شیراز ، پروژه رویال مال کیش ، شرکت آب و برق کیش ، مطالبات ازشهرداری شیراز برای اجرای پله برقی ، بازار موبایل ، ساختمان تجاری اداری آفرینش ، طلب از شهرداری قزوین ، کرج و صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران بابت پروژه ها ، از جمله عناوینی است که  در صورت های مالی هلدینگ در بخش عملیات عمرانی شرکت اصلی و شرکت های فرعی دیده می شود.

این موضوع باعث شده تا میزان سرمایه گذاری در اوراق بهادار شرکت کمتر از حد نصاب مشخص شده از طرف سازمان بورس برای شرکت های هلدینگ باشد.

کدام صنایع بیشترین سهم از سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده اند؟

براساس صورت های مالی سال 1401، پرتفوی یا سبد سرمایه گذاری گروه مالی شهر ، صنایع بسیار متنوعی را در بر می گیرد که در این میان ، "سایر فعالیت های خدماتی" ،" سایر واسطه گری های مالی" ، "محصولات شیمیایی" و" فلزات اساسی" بیشترین سهم از سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده اند.

در بخش بورسی و فرابورسی،بیشترین سرمایه گذاری ها تا پایان سال 1401 به گروه فلزات اساسی ، محصولات شیمیایی ، فرآورده های نفتی ، تولید خودرو و ساخت قطعات ، شرکت های سرمایه گذاری و تولید کنندگان دارو تعلق می گیردکه با توجه به روند سود سازی شرکت های مذکور به نظر می رسد ، سبد سرمایه گذاری در سهام بورسی و فرابورسی گروه مالی شهر از ریسک معقول و بازدهی مناسبی برخوردار باشد.

مجموع بهای تمام شده سرمایه گذاری ها در این بخش به حدود یک هزار و 371 میلیارد تومان می رسد.

در بخش غیر بورسی نیز شرکت های آب و برق کیش، توسعه بازرگانی بین المللی شهر ، تامین سرمایه تمدن ، سرمایه گذاری شهر آتیه ، توسعه گردشگری شهر آیین، توسعه اعتبار سنجی شهر ، مسکن و عمرات تجارت آتیه کیش ، راهبرد هوشمند شهر و صرافی شهر به عنوان 9 شرکت فرعی «شهر» معرفی شده اند که مجموع بهای تمام شده سرمایه گذاری ها در این شرکت ها به حدود 2 هزار و 341 میلیارد تومان می رسد.

در جدول زیر میزان سرمایه گذاری گروه مالی شهر به تفکیک صنایع آورده شده است.

1

ارسال نظر