شناسه خبر : 34466

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۶ درصدی سود خالص «فرابورس» در ۱۴۰۱

سهم ناچیزآموزش و بروز رسانی نرم افزارها درهزینه های شرکت فرابورس ایران

رشد 6 درصدی سود خالص «فرابورس» در 1401

با انتشار صورت های مالی حسابرسی نشده شرکت فرابورس ایران مشخص شدکه با وجود رشد ۲۳ درصدی درآمدهای عملیاتی، هزینه های اداری و عمومی شرکت بیش از ۷۵ درصد رشد داشته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، در عین حال، سود سازی این شرکت دربخش عملیاتی با کاهش 12 درصدی نسبت به سال قبل به 132 میلیارد تومان رسیده است.

با این وجود، شناسایی درآمد 165 میلیارد تومانی در بخش غیرعملیاتی ( فروش  62 میلیارد تومانی سامانه معاملات و افزایش 50 میلیارد تومانی سود صندوق های سرمایه گذاری  از جمله مهمترین عناوین تاثیر گذاردر این بخش است)که باعث شد سود خالص «فرابورس» در حدود 6 درصد افزایش یابد وبه عدد253 میلیارد تومان برسد.

بررسی عناوین درآمدی  فرابورس درسال 1401 نشان می دهد، درآمد حق درج و پذیرش شرکت ها (معاملات) درکنار درآمد حق عضویت کارگزاری ها افزایش چندانی نداشته و درمحدوده ارقام سال 1400 باقی مانده است.

بااین وجود،درآمد کارمزد معاملات از حدود 175 میلیارد تومان در سال 1400 به حدود 227 میلیارد تومان در سال 1401 رسیده که این عنوان بیشترین تاثیر را در رشد درآمدهای عملیاتی شرکت داشته است.

نگاهی به جزئیات هزینه های یکسال گذشته «فرابورس» نشان می دهد هزینه حقوق و دستمزد ، بیمه سهم کارفرما ، سایرهزینه های پرسنلی درکنار هزینه ماموریت کاری، حمل و نقل و پذیرایی غذا و آبدارخانه بیشترین سهم از مجموع هزینه های شرکت را به خود اختصاص داده است.

هرچند که هزینه های تحقیقی ، پژوهش ، مشاوره و کارشناسی، هزینه آموزش و سمینار، نمایشگاه و اطلاع رسانی  و هزینه حفظ ، پشتیبانی و توسعه نرم افزارها روی هم رفته با 10 میلیارد و 894 میلیون تومان تنها 6 درصد از کل هزینه های فرابورس را به خود اختصاص داده است.

در این بین دو عنوان هزینه آموزش و سمینار و هزینه نمایشگاه و اطلاع رسانی حتی نسبت به سال 1400 کاهش یافته است.

هرچند که آموزش و توسعه زیر ساخت ها به عنوان یکی از دغدغه های اصلی این روزهای بازار سهام شناخته می شود.

اسناد بالادستی نیز بر لزوم ترویج هرچه بیشتر دانش مالی و ترویج فرهنگ حاکمیت شرکتی تاکید کرده است.

این شرکت در سال گذشته هزینه تحقیق و پژوهش را تا 5 میلیارد و 268 میلیون تومان و هزیه حفظ ، پشتیبانی و توسعه نرم افزارها را تا 4 میلیارد و 819 میلیون تومان افزایش داده اما در مجموع این ارقام سهم بسیار ناچیزی از هزینه های شرکت را به خود اختصاص می دهند.

شرکت فرابورس ایران ،ایفای نقش برجسته در بازار سرمایه  با فراهم ساختن ساز و کار نوین تجهیزسرمایه، توسعه ابزارها و نهادهای مالی نوآورانه و بازارمحور با هدف تسهیل رشد و توسعه اقتصادی کشور را به عنوان یکی از برنامه های اصلی خود در سال 1402 عنوان کرده است.

 

ارسال نظر