اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۴۸.۵ درصدی ارزش صادرات اوره سازان بورسی

اوره سازان در سال گذشته بیش از ۵۶ هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کردند

رشد 48.5 درصدی ارزش صادرات اوره سازان بورسی

براساس گزارش های عملکرد ۴ شرکت اوره ساز فعال در بازار سرمایه ، حجم و ارزش فروش این شرکت ها در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ۱۴۰۱، درحدود ۱۳ و ۳۶ درصد کاهش یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، درحالی که آمار مجموع فروش (داخلی به علاوه صادراتی) نیز کاهش 3.6 درصدی در حجم و 36 درصدی در ارزش را نشان می دهد.

روندکاهشی حجم و ارزش فروش این شرکت ها درشرایطی اتفاق افتاده که مقایسه آمار سال 1401 با عملکرد 1400، نشان می دهد، این شرکتها سال بسیار خوبی را پشت سرگذاشته اند.

1

در واقع این شرکتها ، میزان درآمد های خود را با 35 درصد افزایش به بالای 56 هزار و 229 میلیارد تومان رسانده اند.

2

شروع تنش ها بین دو کشور روسیه و اوکراین و در ادامه تحریم های پولی و مالی آمریکا علیه روسیه ، باعث شد تا بسیاری از تقاضای جهانی برای کودهای شیمیایی مورد استفاده درصنایع کشاورزی بدون پاسخ بماند و این موضوع شرایطی را ایجاد کرد تا شرکت های ایرانی تولید کننده، اوره گرانول ، آمونیاک و انواع مشتقات آن، بتوانند به سرعت سهم خود را از بازارهای صادراتی افزایش دهند و سود خوبی هم از افزایش قیمت های جهانی و همچنین افزایش درآمدهای ارزی  به جیب بزنند.

این شرایط هرچند باعث نشد که این شرکت ها میزان کل تولید خود را افزایش دهند.

اما آنگونه که آمارها  نشان می دهند، باعث شد فروش آنها در ایران کمتر شود و بخش بسیار زیادتری از محصولات صرف صادرات شود.

فرصتی که انتظار می رود مدیران شرکت های مذکور از آن به خوبی استفاده کنند و از منابعی  که از قضا با تغییرات قوانین قیمت گذاری ارزهای صادراتی شرکت ها بیشتر هم شده ، درجهت بهبود تکنولوژی تولید و توسعه بخش های مختلف خود استفاده کنند.

همانطور که آمار تولید و فروش فروردین ماه سال جاری هم نشان می دهد، ایجاد شرایط ورود شرکت های روسی و اوکراینی به بازارهای صادراتی، از تقاضا و درآمدهای صادراتی آنها تا حدودی خواهد کاست.

مگر آنکه در جهت توسعه تمامی بخش های خود عمل کنند و بتوانند در عرصه بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

البته اوره سازهای بورسی برای افزایش تولید خود در سال گذشته با چالش های نیز مواجه بودند همچون عدم تامین خوراک  کافی در زمستان که باعث شد برخی شرکت ها طی اطلاعیه ای از تعطیلی خطوط تولید خود در دی ماه و بهمن ماه خبر دهند.

ازبین 5 پتروشیمی تولید کننده اوره، آمونیاک و مشتقات آنها ، اطلاعات تولید و فروش 4 اوره ساز برای سال 1401 و فروردین 1402 موجود است.

هرچند که این موضوع در  مورد اوره لردگان (نماد: شلرد) متفاوت است.

با این حال براساس آخرین اطلاعات افشا شده ، فروش و درآمد این شرکت نیز در سال 1401 با شدت زیادی افزایش یافته و به نظر می رسد سود سازی آن نیز به ارقام بالایی (حتی بالاتر از آنها که در زمستان دچار قطعی گاز شدند) برسد.

تا تاریخ تنظیم این گزارش، اوره لردگان  تنها اطلاعات تولید و فروش خود برای دی ماه 1401 را منتشر کرده و گزارش ها عملکرد این شرکت برای ماه های بهمن ، اسفند و فروردین همچنان در سایت کدال بارگذاری نشده است.

3

ارسال نظر