شناسه خبر : 33249

الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به کاهش وزن سهام به ۱۰ درصد

الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به کاهش وزن سهام به ۱۰ درصد

مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: تصمیم در خصوص الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به کاهش وزن سهام در پرتفوی خود به ۱۰ درصد، با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و جلوگیری از تسری ریسک بالقوه نوسانات سهام به صندوق‌های با درآمد ثابت اتخاذ شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، امیرمهدی صبایی اظهار کرد: تصمیم در خصوص الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به کاهش وزن سهام در پرتفوی خود به ۱۰ درصد، با هدف کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه و جلوگیری از تسری ریسک بالقوه نوسانات سهام به صندوق‌های با درآمد ثابت اتخاذ شد.

وی ادامه داد: پیش‌تر در چند مرحله اقداماتی با هدف مشابه صورت پذیرفته بود.

در نخستین مرحله و در شرایط پرفشار بازار در آبان ماه سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق اختیار فروش تبعی با هدف پوشش ریسک صندوق‌های با درآمد ثابت در برابر نوسانات بازار و کاهش فشار فروش احتمالی از سوی این صندوق‌ها منتشر شد که منجر به نتایج و آثار مطلوبی گردید و در کنار سایر راهکارها، اجازه افت هیجانی و بیش واکنشی را به بازار نداد.

صبایی خاطرنشان کرد: سپس با بهبود شرایط بازار، در یک مرحله خرید و نگهداری سهام برای صندوق‌ها اختیاری شد، و در مرحله بعد سقف سرمایه گذاری در سهام از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت؛ البته ضرب الاجلی برای فروش سهام تعیین نشد، و صندوق‌ها مخیر به نگهداری سهام بالای ۱۵ درصد بودند، اما امکان اضافه نمودن سهام به میزان بیش از ۱۵ درصد را نداشتند؛ و نهایتا در تصمیم اخیر نسبت ۱۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت، و ضرب الاجل سه ماهه برای اجرای آن تعیین شد.

مدیر نظارت بر بورس ها در این باره بیان کرد: برای تحلیل آثار این تصمیم باید ابتدا باید برآوردی از مازاد سهام قابل عرضه در نتیجه این تصمیم داشت و همچنین به بررسی رفتار این صندوق‌ها در هفته‌های اخیر پرداخت.

ارزش روز برآوردی سهام قابل عرضه در اثر این تصمیم، بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است که باید ظرف مهلت سه ماهه در بازار عرضه بشود؛ از طرفی خالص فروش سهام توسط صندوق‌های با درآمد ثابت از ابتدای سال جاری تا کنون، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که در همین بازه زمانی شاخص کل ۲۰.۸ درصد و شاخص هم وزن ۳۳.۵ درصد رشد داشته است.

از طرف دیگر خالص ورودی جریان نقدینگی از تنها مجرای ورود/خروج نقدینگی به بازار سرمایه یعنی کارگزاری ها، در هفته گذشته ورود بالغ بر ۲، ۳۰۰ میلیارد تومان توسط اشخاص حقیقی بوده است؛ لذا تصمیم اخیر بر اساس وضعیت پرتفوی صندوق‌های با درآمد ثابت و نیز در نظر گرفتن اطلاعات رفتاری و معاملاتی صندوق‌های با درآمد ثابت و چشم اندازی از روند جریان نقدینگی در بازار اتخاذ شده و انتظار می‌رود به اصلاح ساختار دارایی در صندوق‌های با درآمد ثابت و کاهش ریسک در افق میان مدت و بلندمدت در بازار سرمایه منتهی شود.

وی همچنین افزود: یادآورد می‌شود اجرای برخی تصمیمات که در مقاطع حساس زمانی اتخاذ شده، نهاد ناظر را با چالش‌های نظارتی مواجه می‌کند، لذا تلاش می‌شود در فرصت‌های مناسب، به نحو مطلوب و با کمترین آثار نامساعد بر بازار، به روال عادی و منطقی برگردد.

صبایی در پایان در توصیه ای به سرمایه‌گذاران گفت: به سرمایه گذاران و سهامداران نیز توصیه می‌شود بر اساس آنالیز و تحلیل داده‌ها و اطلاعات قابل دسترسی تصمیم گیری کنند و حتی الامکان از اتخاذ تصمیمات شتابزده بر پایه هیجان و احساسات اجتناب نمایند.

ارسال نظر