شناسه خبر : 31104

اختصاصی چابک آنلاین؛

سود خالص کاشی و سرامیکی ها به ۱۰۰۰ میلیارد تومان نزدیک شد

رشد ۶۷ درصدی سود سازی کاشی و و سرامیکی های بورسی

سود خالص کاشی و سرامیکی ها به 1000 میلیارد تومان نزدیک شد

صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایع مهم و پربازده در ایران است که نقش مهمی در کاهش خام فروشی صنایع معدنی ایفا می کند و بخش زیادی از زنجیره ارزش صنعت را در بر می گیرد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این صنعت در زنجیره تولید در زمره واحد های نهایی صنایع معدنی و واحدهای اولیه صنعت ساختمان شناخته می شود.

در واقع این صنعت نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد ایران ایفا می کند.

بااین حال،درسال های گذشته،عدم به روز رسانی به موقع تکنولوژی های تولید باعث شده تا برندهای معتبر این صنعت تاحدودی جایگاه خود را در بازارهای جهانی و منطقه ای از دست بدهند.

 این امر با شروع طرح های توسعه ای و انتقال تکنولوژی های به روز دنیا در سال 1401 مرتفع شد و صادرات دوباره کاشی و سرامیک باردیگر رونق گرفت.

افزایش صادرات محصولات کاشی و سرامیک در کنار تغییرات در قیمت و همچنین افزایش حاشیه سود تولیدات که در نتیجه بهبود تکنولوژی و تجهیز ماشین آلات جدید اتفاق افتاد، در مجموع وضعیت سود سازی شرکت ها را بهبود داد تا سهامداران این صنعت بازدهی مناسبی را در سال 1401 به دست آورند.

موضوعی که با انتشار صورت های مالی 9 ماهه 1401 کاشی و سرامیکی های بورسی بهتر نمایان می شود.

با نگاهی به صورت های مالی منتشر شده صنعت کاشی و سرامیک مشخص می شود، این صنعت تا پایان آذر ماه سال جاری سود خالص خود را بیش از 67 درصد افزایش داده است.

به عبارتی، مجموع سودهای شناسایی شده شرکت های بورسی به 1000 میلیارد تومان نزدیک شده است.

در جدول زیر عملکرد شرکت ها به تفکیک با یکدیگر مقایسه شده است.

برای مشاهده جدول در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید 

photo144138278086222755

بر اساس ارقام جدول ، بهترین عملکرد در سود سازی سال 1401 به کاشی حافظ (نماد کحافظ) می رسد.

این شرکت که درسال های گذشته به دلیل تغییرات اساسی در خطوط تولید و انتقال تکنولوژی ، تقریبا  سهم خود را از بازارهای منطقه ای از دست داده بود، در سال  1401 و با معرفی محصولات جدید و باکیفیت باردیگر به جایگاه گذشته خود بازگشت و توانست با رشد بیش از 50 درصدی تولیدات  و فروش بیش از 5 میلیون متر مربع از محصولات خود، درآمد های خود را بیش از 174 درصد رشد دهد.

مهمتر از آن ، رشد 227 درصدی را در سودخالص 9 ماهه به ثبت رساند.

درکنار عملکرد خوب کاشی حافظ ، رشد 69 درصدی در «کپارس» و 60 درصدی در «کلوند» نیز این شرکت ها را در جایگاه های بعدی بهترین عملکرد در رشد سود سازی قرار می دهد.

دراین بین «کترام» و «کسعدی» با وجود ثبت رشد 17 و 20 درصدی در سود سازی،عملکرد ضعیف تری را در مقایسه با دیگر شرکت ها به ثبت رسانده اند.

 

ارسال نظر