شناسه خبر : 30517

اختصاصی چابک آنلاین؛

درآمدهای صنعت شوینده ۳۹ درصد رشدکرد

درآمدهای صنعت شوینده 39 درصد رشدکرد

با انتشار گزارش های تولید و فروش شرکت های بورسی تولیدکننده محصولات بهداشتی مشخص شد: این صنعت توانسته درآمدهای خود را در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۹.۲ درصدی رو به رو کند و مجموع درآمدهای خود را از ۱۳ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان بالاتر ببرد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، نگاهی به جزئیات عملکرد شرکت های بورسی فعال در این صنعت نشان می دهد  که برخی از شرکت های صنعتی و عمدتا تازه وارد، عملکرد بسیار مناسبی را در رشد درآمدها به جای گذاشته اند.

هر چند که چالش های برخی ازتولیدکنندگان این صنعت همچنان ادامه دارد؛درواقع این دسته از  این شرکت ها با وجود بالارفتن قیمت محصولات ، موفق به شناسایی درآمدهای چندان زیادی نشده اند.

درجدول زیر، عملکرد شرکت های بورسی تولید کننده محصولات بهداشتی بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

براساس ارقام جدول، نمادهای «شپارس» ، «کیمیاتک» و«قرن» بیشترین رشد درآمد را به خود اختصاص داده اند.

صنعت محصولات بهداشتی و آرایشی  همواره از گستردگی خاصی برخوردار بوده و رقبای زیادی از تولیدکنندگان داخلی و خارجی درآن اقدام به تولید و توزیع محصولات متنوع می کنند.

از این رو،فعالیت های بازاریابی، تبلیغات و ارائه کیفیت مناسب محصول ، اهمیت زیادی برای ادامه حیات شرکت ها خواهد داشت.

صنعت شوینده در ایران وابستگی زیادی به واردات مواد اولیه وتجهیز دستگاه های مورد نیاز در فرآیند تولید دارد.

براساس اعلام دست اندرکاران امراین صنعت، فعالیت های شرکت های ایرانی در مرحله  اول در معرض ریسک تغییرات در نرخ مبادله ارزی قرار می گیرد.

ازاین رو شرکت ها همواره در تلاشند بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات محصولات و بخش دیگری را از طریق سامانه نیما تامین کنند.

ازآنجایی که به دلیل شرایط موجود، بخش کمی از درآمدهای صنعت شوینده از طریق صادرات تامین می شود، این صنعت یکی از صنایعی است که از سیاست تثبیت نرخ ارز منتفع خواهد شد.

بررسی شرکت های فعال  و سهامداران اصلی آنها نشان می دهد، فعالین صنعت شوینده از بخش خصوصی و سازمان های بزرگ نیمه دولتی تا بانک ها را در برمی گیرد.

11 درصد بازار شوینده ایران در اختیار گروه بهشهر

شرکت مدیریت صنعت شوینده بهشهرکه با نماد «شوینده» در بازار سهام شناخته می شود، در چند شرکت بزرگ شوینده ایران سهام دار است ؛ از جمله در پاکسان، گلتاش، ساینا و مروارید هامون.

ظرفیت بازار داخلی صنعت شوینده حدود یک میلیون و 630 هزار تن برآورد می شود.

ازاین مقدارگویا،حدود 11 درصد ازطریق شرکت های زیرمجموعه «شوینده» دراختیار این شرکت قرار گرفته است.

کل محصولات تولیدی شرکت های زیر مجموعه، بیش از 262 هزار تن برآورد شده است.

درحال حاضر شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی «وبانک» بزرگترین سهامدار«وبشهر» محسوب می شود. ازطرفی با توجه به سهامداری شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری در«وبانک» و «وبشهر» این شرکت نیز دومین سهامدار اصلی  هلدینگ صنایع بهشهر و شرکت های زیرمجموعه آن به حساب می آید.

پاکشو بزرگترین مجموعه درصنعت شوینده ایران

گروه صنعتی پاکشو یکی دیگر از بازیگران صنعت شوینده است که با دراختیار داشتن برندهایی چون سافتلن ، مریدنت، هوم ، اوه و گلرنگ بخش قابل توجهی از بازار محصولات بهداشتی ایران را به خود اختصاص می دهد.

پاکشو با دراختیار داشتن بخشی از سهام گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش،شرکت گلپخش اول و  شرکت آریان کیمیاتک،ساختار ارزشمندی ازکارخانه های تولید مواد اولیه و کالای نهایی و همچنین شرکت های توزیع و پخش را در اختیار دارد.

حدود 60 درصد سهام پاکشو نیز تحت مالکیت گروه صنعتی گلرنگ قرار دارد و پدیده شیمی قرن نیز دیگر شرکت زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ محسوب می شود.

پاکشو سالانه حدود 315 هزار تن انواع محصول شوینده را تولید می کند.

با توجه مجموع تولید سایر شرکت های زیر مجموعه صنایع گلرنگ ، این عدد بیش از 500 هزارتن در سال برآورد می شود.

ازاین رو،تولیدات این گروه می تواند بیش از یک سوم بازار داخلی را پوشش دهد.

«شپارس» در صدر بیشترین رشد درآمد و فروش

شرکت بین المللی محصولات پارس (نماد :شپارس) باظرفیت تولید بیش از 300 هزار تن محصول شوینده، یکی دیگراز فعالین بزرگ صنعت شوینده درایران شناخته می شود که حدود 18 درصد از کل ظرفیت تولید در ایران را پوشش می دهد.

این شرکت توانست با رشد 34 درصدی در ارزش فروش که در نیمه اول 1401 محقق شد، برای هفتمین سال متوالی بالاترین نرخ رشد درآمد بین شرکت های شوینده ایرانی را به خود اختصاص دهد.

همچنین این شرکت برندهایی چون هوم کر، رخت، عاج و بانو را در اختیار دارد.

 

  • غلامرضا

    عالی بود / کلی نکته یاد گرفتم

ارسال نظر