شناسه خبر : 27865

اختصاصی چابک آنلاین؛

صورت های مالی گذشته نگر شرکت های بورسی برای سهامداران مفید نیست

صورت های مالی گذشته نگر شرکت های بورسی برای سهامداران مفید نیست

مدیر عامل شرکت کارگزاری جهان سهم، اظهار کرد:شرکت های بیمه ای و تمامی شرکت های فعال در بازار سهام می توانند یک پیش بینی عملکرد سود و زیانی و ترازنامه ای، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ، ۳ تا ۵ ساله را ارائه دهند تا سهامداران براساس آن برنامه ها ، سهم های مورد نظر خود را خریداری کنند.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، فرشید اردبیلیون جهانی، در گفت وگو با چابک آنلاین،گفت: شرکت های بیمه ای برای دفاع از سهم خود می توانند بودجه سال آینده را که مصوب هیات مدیره بوده و مورد تایید حسابرس هم قرارگرفته به سازمان بورس ارائه دهند.

وی، با بیان اینکه  شرکت ها عمدتا گذشته نگر هستند، افزود: گذشته نگری برای بازار سهام مفید نیست و بر مبنای قیمت های گذشته فقط مورد استفاده تکنیکالیست ها است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم، تصریح کرد: چنانچه  شرکتی معتقد است که  سهام آن شرکت دارای  ارزندگی  است بهتر است که بودجه و ترازنامه 5 سال آینده خود را که مورد تایید حسابرس هم بوده  به سازمان بورس ارائه دهد، آن وقت سهامدار برمبنای این گزارشها سهم را می خرد.

اردبیلیون جهانی، توضیح داد که معنی این تعریف بودجه این است که مدیریت آن شرکت توانسته با تمام شرایط موجود 5 سال آینده خود را پیش بینی کند یعنی آینده این شرکت مبهم نبوده و قابل پیش بینی است که این امر به سهامدار اطمینان خاطر می بخشد.

وی، با بیان اینکه مهمترین نکته در این تعریف بودجه جریان وجوه نقد است، افزود: سهامداران با این تعریف بودجه، سهم مورد نظر را خریداری می کنند و این کاهش خریدی که اکنون در بازار وجود دارد به این دلیل این است که هیچ شرکتی برنامه سال بعد خود را تعریف نمی کند و همه چیز در ابهام است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم، گفت: صورت های مالی گذشته نگر شرکت های بورسی برای سهامداران مفید نیست و در حال حاضر قیمت سهم براساس سود سال های بعد قیمت می خورد یعنی شرکت  باید آینده سهم خود را برای سهامدار روشن  کند و با اینکار از سهم خود دفاع کند.

اردبیلیون جهانی، درخصوص سامانه توثیق و ورود صنعت بیمه به این سامانه، اظهارکرد: درحال حاضر هرکدام از مشتریان خود را که به بانک ها معرفی می کنیم بانکها اعلام کرده اند که همچین خدماتی ندارند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم، اذعان داشت که درحال حاضر بانک ها اعتباراتی به کارگزاری ها می دهند و کارگزاری ها در اختیار سهامداران می گذارند که با آنها خرید و فروش سهام را انجام می دهند و نرخ این اعتبارات حدود 23 تا 25 درصد است که هزینه بالایی است.

اردبیلیون جهانی، خاطرنشان کرد که اگر قصد این است که به سهام ارزشی داده شود تا مشکلی از مشکلات سهامداران کم شود باید نرخ این اعتبارات را کاهش داد و بانک مرکزی می تواند روی این وام ها و نرخ بهره ای که به کارگزاری ها می دهند کار کنند تا  نرخ پایین تری اعلام شود.

وی، با بیان اینکه این نرخ هرساله توسط بانک مرکزی اعلام می شود،گفت: بهترین کار این است که بانک مرکزی نرخ بهره وامی که بابت سهام از طریق کارگزاری ها به سهامداران می دهد را نرخ ترجیحی اعلام کند و با نرخی پایین مثلا 10 درصد اعلام کند و این مسیری است که تمام دنیا آن را می رود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهام، افزود: کارگزاری ها می توانند این نرخ را با 10 درصد از بانک گرفته و 2 درصد هم هزینه دارد و با 12 درصد نرخ بهره در اختیار سهامداران قرار دهند که با آن خرید و فروش سهام را انجام دهند.

 

ارسال نظر