شناسه خبر : 25893

فضا برای عرضه‌ سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها در بورس مهیا است

فضا برای عرضه‌ سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها در بورس مهیا است

یک فعال ارشد بازارسرمایه معتقد است که در حال حاضر، مقدمات ایجاد اعتماد نزد معامله‌گران بازار سرمایه مهیا شده و با یک اعتماد‌سازی در زمینه بخش‌های مردمی اقتصاد، می‌توان مبانی توسعه و پیشرفت‌های جدی بازارسرمایه را ایجاد کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روزنامه ایران، فرهاد زرگری اذعان کرد، در حال حاضر بسیاری از سهم‌های موجود در بازار سرمایه به لحاظ تحلیل بنیادی و تکنیکال جایگاه واقعی خود را یافته‌اند. 

وی با بیان اینکه یک بی‌اعتمادی طی دوسال گذشته در بازار سرمایه وجود داشت و سهم‌های با ارزش ذاتی بالا به دلیل همین نگرانی‌ها ارزش واقعی خود را پیدا نمی‌کردند، توضیح داد که در بسیاری از ارزشگذاری‌های سهم‌ها ارزش تابلو در شرکت‌های بورسی منعکس‌کننده ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی آنها نبود که این امر نشان می‌داد بازار سرمایه از یک کم‌ارزشی کاذب رنج می‌برد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بازگشت اعتماد مردم و فعالان به بازار، آرام آرام نوید آن را می‌دهد که سهم‌ها به ارزش واقعی خود نزدیک‌تر شده و این امر بسترساز رونق در حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه است.

زرگری اعلام کرد، سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان تنظیم‌کننده قوانین بازار باید مشوق‌هایی را مد نظر قرار داده تا به جای رسوب پول‌ها در صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت خرید و فروش سهام بنگاه‌ها در بازار سرمایه حرکت کرده و باعث رونق در بازار سرمایه شوند.

 به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، با توجه به اینکه مردم و فعالان بازار به دنبال حاشیه سود بالاتر بودند، با بالا رفتن منحنی سودآوری و اعتمادی که در بازار ایجاد می‌شود، حرکت سرمایه‌ها از صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت بازار سهام خواهد بود.

وی بیان کرد، با توجه به اخبار خوب در گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بورسی در سال‌جاری اما بازار واکنش چندان خاصی نشان نداد که این امر ناشی از هیجان در بازار بود و در عین حال بازارهای موازی مانع از حضور بیشتر مردم در بورس شدند.

زرگری اذعان داشت که بازارهای موازی مانند طلا، ارز و مسکن در این اواخر رشد قابل توجهی داشته و توانستند بخشی از منابع در بازارها را جذب خود کنند که در بازار سرمایه به دلیل همین عوامل نگرانی باعث شد تا بخشی از منابع از بازار سهام خارج شده و به سمت بازارهای موازی حرکت کنند. 

وی با اشاره به خارج شدن بخشی از منابع معامله‌گران حقیقی از بازار سرمایه متذکر شد، در بازار عوامل مختلفی وجود داشته که باعث شد یکسری از پول‌های هوشمند از بازار خارج و جذب بازارهای موازی شده و از سودهای سرشاری هم برخوردار شوند، هرچند که بخشی از منابع هم به صورت هیجانی از بازار خارج شدند، اما در کل مجموعه این عوامل باعث شد که برخی از بازار خارج شدند و در حال حاضر هم باید با مهیا کردن مجموعه‌ای از این عوامل باعث شویم که مردم و فعالان به بازار سرمایه برگردند. 

کارشناس ارشد بازار سرمایه یادآور شد، در حال حاضر فضا برای عرضه‌های اولیه به خصوص واگذاری شرکت‌های تابعه مجموعه‌های دولتی و بانک‌ها مهیا است تا از این رهگذر تکلیف قانونی خود را برای واگذاری سهام شرکت‌ها هم اجرایی کنند.

وی گفت که با استفاده شرکت‌های دولتی و بانک‌ها از فرصت فعلی پیش‌آمده در بازار سرمایه برای واگذاری باعث خواهد شد که اعتماد مردم به بازار برگشته و مردم را به مشارکت بیشتر در بازار سرمایه تشویق کند و تکالیف قانونی هم انجام شود.

زرگری با بیان اینکه شاخص شناوری در بازار سرمایه بشدت پایین است، تصریح کرد: بر اساس آن چیزی که در تکالیف قانونی از جمله قانون رفع موانع تولید برای مجموعه‌های دولتی طراحی شده، بانک‌ها باید از بنگاهداری خارج شوند که در حال حاضر بهترین شرایط مهیا است.

زرگری اظهار کرد: در حال حاضر هم بازار سرمایه نیازمند تعامل بیشتر بین شرکت‌های بورسی با رگولاتور بازار بوده و نباید فشار مضاعف از سوی رگولاتور به ناشران تحمیل شود چون برخی از شرکت‌ها به لحاظ دوره طولانی گردش کالا و مالی شرایط خوبی ندارند.

وی ادامه داد: دوره گردش مالی برخی از شرکت‌های بورسی حدود یک‌سال به طول می‌انجامد که از لحاظ اهرمی صنایع دارو هزینه تأمین مالی زیادی دارند و سود عملیاتی این شرکت‌ها و حتی سود خالص آنها دچار افت جدی شده، بنابراین یک تعامل بین رگولاتور و بازار سرمایه و شرکت‌ها الزامی است، زیرا برخی از شرکت‌ها در تأمین سرمایه در گردش دچار مشکل بوده و به یک خشکسالی پولی رسیده‌اند.

 

ارسال نظر