شناسه خبر : 42794

اختصاصی چابک آنلاین؛

رقابت فراوان در بازار بانکداری کره جنوبی سود بانکها را کاهش داد

رقابت فراوان در بازار بانکداری کره جنوبی سود بانکها را کاهش داد

اولین بانک در کره جنوبی، "بانک ملی کره" (Bank of Korea)، نام دارد که در سال ۱۹۵۰ تأسیس شد.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، قوانین بانکداری درکره جنوبی بیشتر به سبک کشورهای غربی  بوده البته  با تأثیراتی  الهام گرفته از نظام بانکداری آمریکا و اروپا.

درحال حاضر، کره جنوبی دارای چندین بانک ملی و بانک خصوصی است.

دو بانک دولتی اصلی در کره جنوبی عبارتند از بانک ملی کره Bank of Korea که بانک مرکزی کشور  بوده و بانک توسعه صنعتی و تجاری کره    Industrial Bank of Korea - IBK که نقش مهمی در حوزه توسعه صنعت و تجارت دارد.

هرچند که این کشور دارای بانک‌های معروف و بین‌المللی زیادی نیز  بوده و برخی از بانک‌های بزرگ و شناخته شده در این کشور عبارتند از Korea Exchange Bank (KEB Hana Bank) که یکی  از بانک‌های بزرگ و چندملیتی در کره جنوبی است.

Shinhan Bank   هم یک بانک بین‌المللی معتبر با شبکه خدمات گسترده است.

Woori Bank یکی دیگر از بانک‌های معتبر کره جنوبی  است ، البته  با حضور در عرصه بین‌المللی.

 KB Kookmin Bank   هم بانک دیگری بوده  که به عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های خصوصی در کره جنوبی  شناخته می‌شود.

این بانک‌ها به عنوان نمایندگان بزرگ اقتصاد وتجارت کره جنوبی در حوزه بانکداری بین‌المللی محسوب می‌شوند.

درکره جنوبی، نظارت بربانک‌ها توسط"کمیسیون خدمات مالی" یا به طوررسمی "Financial Services Commission (FSC)" صورت می‌پذیرد.

این سازمان به عنوان نهاد ناظر برامور مالی و بانکی فعالیت می‌کند ومسئولیت نظارت بربانک‌ها، شرکت‌های بیمه و سایر ادارات مالی را بر عهده دارد.

از پیشرفت فناوری، پایداری مالی و حضور بین‌المللی به عنوان پررنگ ترین نقاط مثبت بانک های کره جنوبی نام برده می شود.

حال آنکه نقاط ضعف بانک های این کشور نیز شامل مواردی چون بدهی‌های نامتناسب،وابستگی به صنعت های خاص ورقابت شدید است که این رقابت فراوان در بازار بانکداری کره جنوبی  می تواند باعث کاهش میزان سودآوری برخی از بانک‌ها شود.

قابل توجه آنکه بانک‌های کره جنوبی اغلب خدمات شخصی‌سازی شده را به مشتریان خود ارائه می‌دهند که این خدمات شامل ارائه حساب‌های بانکی متنوع، کارت‌های اعتباری با امکانات ویژه، خدمات اینترنت بانکی، برنامه‌های وام با شرایط ویژه، مدیریت دارایی‌ها و خدمات مشاوره مالی مخصوص مشتریان می‌شود.

 این بانک‌ها با توجه به نیازها و ترجیحات مشتریان، سعی در ارائه خدماتی با کیفیت و شخصی‌سازی دارند.

مثل اینکه در دهه‌های اخیر، بانک‌های کره جنوبی با برخی چالش‌ها و بحران‌ها نیز مواجه شده اند.

برخی از شرکت‌های کره جنوبی به دلیل بدهی‌های بزرگ و ساختارهای مالی پیچیده، مشکلات مالی را تجربه کردند که این مسئله تأثیر مستقیمی روی بانک ها داشته است.

همچنین، تغییرات ناپیوسته در بازارهای مالی جهانی و منطقه، به‌طور مستقیم بر بانک‌های کره جنوبی اثر گذاشته و آن‌ها را در برابر ریسک‌های مالی قرار داده است.

از طرفی هم کاهش سودآوری و  رقابت فراوان در بخش بانکداری برخی از بانک‌ها را تحت فشار قرار داده است.

ناگفته نماند که کارت‌های اعتباری ویژه برای مشتریان ویژه در بانک‌های کره جنوبی معمولاً با مزایا و خدمات ویژه ارائه می‌شوند که مواردی چون تخفیف‌ها و امتیازات، خدمات ویژه در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها، بیمه‌نامه‌ها و خدمات مسافرتی، دسترسی به اتاق‌ها و خدمات ویژه در فرودگاهها و خدمات مشاوره مالی را شامل می شود که مزایای این کارت‌ها ممکن است بسته به نوع کارت، بانک و برنامه ویژه آنها متغیر باشد.

گزارش ها نشان می دهد که بسیاری از بانک‌های کره جنوبی در رده‌بندی‌های جهانی قرار دارند.

معمولاً این بانکها  در لیست‌های بانکی بین‌المللی از جمله مجله "The Banker" یا "Global Finance" در میان بانک‌های برتر جهان آمده و رتبه‌بندی می‌شوند. 

این رتبه‌بندی‌ها بر اساس معیارهای مختلف از جمله اندازه، سودآوری، پایداری مالی و نوآوری صورت می‌گیرد. بانک‌های بزرگ مانند KEB Hana Bank، Shinhan Bank و KB Kookmin Bank به عنوان بانک‌های برتر کره جنوبی در این رده‌بندی‌ها شناخته می‌شوند.

بسیاری از کارت‌های بانکی در کره جنوبی به صورت بین‌المللی قابل استفاده هستند که این کارت‌ها ممکن است دارای نام‌هایی مانند Visa، MasterCard، American Express و دیگر شبکه‌های بین‌المللی باشند. 

با استفاده از این کارت‌ها، مشتریان می‌توانند درسراسر جهان در نقاطی که این شبکه‌ها پذیرفته می‌شوند، از خدمات بانکی و انجام تراکنش‌های مالی بهره‌مند شوند.

در کره جنوبی، بانک‌ها به طور معمول خدمات بیمه نیز ارائه می‌دهند و بسیاری از بانک‌های این کشور بخش بیمه را در ساختار کسب و کار خود داده اندو یا از طریق واحدهای وابسته خود، خدمات بیمه ای ارائه می‌دهند که این مدل تجاری را به عنوان "بانکداری و بیمه"معرفی می‌کنند.

در کره جنوبی، چندین شرکت بیمه ای وابسته به بانک‌ها وجود دارد که شامل شرکت های Hana Life Insurance وابسته به Hana Financial Group وKB Insurance وابسته به KB Financial Group، Shinhan Life Insurance وابسته به Shinhan Financial Group و Samsung Life Insurance که یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه در کره جنوبی بوده  با Samsung Group  در ارتباط است.

قابل توجه آنکه بانک‌های کره جنوبی نقش مهمی در زمینه رمزارزها Cryptocurrencies ایفا می‌کنند. 

در این کشور، برخی از بانک‌ها به عنوان زنجیره‌های بلوکی و خدمات مرتبط با رمزارزها فعالیت می‌کنند.

همچنین، برخی از بانک‌ها و شرکت‌های مالی در زمینه فناوری بلاکچین نیز اقدامات و پروژه‌های متنوعی را آغاز کرده‌اند.

 

ارسال نظر