شناسه خبر : 28131

چقدر وام اشتغال خانگی داده شد؟

چقدر وام اشتغال خانگی داده شد؟

نتایج یک گزارش از افزایش تعداد مجوزهای صادره و تعداد دریافت‌کنندگان وام مشاغل خانگی در سال گذشته خبر می‌دهد.

به گزارش  چابک آنلاین به نقل از ایسنا، اشتغال خانگی از جمله راه‌های موثر برای توسعه کسب و کار و اشتغالزایی به شمار می‌رود که امروز در بیشتر کشورها به منبع مهم درآمد برای خانوارها تبدیل شده است. مزیت ایجاد مشاغل خانگی تا آنجاست که با کمترین هزینه و بیشترین ارزش افزوده می‌توان به اشتغال خانگی پرداخت و به سودآوری رسید.

بر اساس گزارش‌ها از ابتدای امسال ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با همکاری بانک مرکزی و وزارت کار در بخش اشتغال خانگی اختصاص یافته است.

 تعداد دریافت کنندگان وام مشاغل خانگی در سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۳۱ نفر بوده در حالی که تعداد وام گیرندگان در سال ۱۴۰۰ با افزایش قابل توجه به بیش از ۳۳ هزار نفر رسیده است. آنطور که معاون اشتغال وزیر کار گفته این رقم بیش از ۱۰۰ درصد کل تسهیلات سال گذشته بوده و مجوز مشاغل خانگی در این دولت تا ۹۵ درصد به طور آنی صادر شده است.

به گفته وی، فرایند نظارت و اجرای دقیق دستورالعمل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به منظور جلوگیری از انحرافات احتمالی با جدیت دنبال می شود.

مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به میزان تعهد اشتغال در حوزه اجرای قانون مشاغل خانگی پرداخته است.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰، میزان تعهد اشتغال از اجرای قانون، ۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر بوده و تعداد طرح‌های ارسالی به بانک ۴۴ هزار و ۹۹۳ نفر بوده است.

چقدر وام اشتغال خانگی داده شد؟

میزان تسهیلات مصوب از محل اجرای طرح مشاغل خانگی در سال گذشته نیز ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان، مبلغ ۱۳۴۴۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

استان‌های خراسان رضوی با ۲۰۰۰ مورد، اصفهان ۱۸۰۰ مورد و آذربایجان شرقی و مازندران با ۱۱۰۰ مورد بیشترین و استان‌های مرکزی و یزد با ۳۰۰ مورد کمترین تعهد اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

نمودار توزیع وضعیت اجرای قانون مشاغل خانگی نیز از افزایش تعداد مجوزهای صادره در حوزه مشاغل خانگی خبر می‌دهد؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۹ تعداد مجوزهای صادره ۲۷ هزار فقره بوده اما در سال گذشته به بیش از ۷۲ هزار و ۷۰۰ فقره مجوز افزایش یافته است.

چقدر وام اشتغال خانگی داده شد؟

همچنین تعداد دریافت کنندگان وام مشاغل خانگی در سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۳۱ نفر بوده است، در حالی که تعداد وام گیرندگان در سال ۱۴۰۰ با افزایش قابل توجه به بیش از ۳۳ هزار نفر رسیده است.

توسعه مشاغل خرد و خانگی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم با جدیت در دستور کار قرار گرفته و به‌روزرسانی سامانه مشاغل خانگی و افزایش رشته‌های مشاغل خانگی بهره‌مند از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه روستاییان و عشایر از جمله اقدامات صورت گرفته توسط معاونت اشتغال وزارت کار در حوزه مانع زدایی از توسعه و ایجاد مشاغل خانگی بوده است.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی، تعداد رشته‌های مصوب مشاغل خانگی در این دوره از ۳۳۵ رشته به ۵۱۵ رشته افزایش یافته و از رشد ۵۴ درصدی برخوردار بوده است.

 کارشناسان معتقدند مشاغل خانگی از بهترین شیوه‌های کسب و کار برای اشتغال افراد جویای کار به ویژه زنان به شمار می‌رود که ضمن ایجاد فرصتهای شغلی جدید، زمینه رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در کشور را فراهم می کند.

ارسال نظر