شناسه خبر : 21618

۵هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شد

۵هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شد

مدیردبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری از فعالیت ۶۳ صندوق پژوهش و فناوری در کشور خبر داد و گفت: در سال جاری ۵هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان تسهیلات از سوی این صندوق ها به شرکت های دانش بنیان ارایه شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، امیر حسام بهروز روز شنبه در نشست مجازی هم اندیشی اعضای کار گروه با مدیران صندوق های پژوهش و فناوری با اشاره به اعضای جدید کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری که از وزارت خانه ها وسازمان های مختلف هستند، افزود: در حال حاضر ۶۳ صندوق پژوهش و فناوری در سراسر کشور ثبت شده است، ۶ صندوق پژوهش و فناور نیز در حال ثبت هستند.

وی بیان کرد: از صندوق های ثبت شده ۳۱ صندوق پژوهش و فناوری در استان تهران و ۳۲ صندوق در سایر استان ها فعال هستند.

مدیردبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری ادامه داد: همچنین از تعداد کل صندوق های ثبت شده ۴۸ صندوق جامع و ۱۵ صندوق با موضوع تخصصی فعال هستند.

بهروز گفت: کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری در سال گذشته در سه بخش اسناد و قوانین، دستور العمل و آیین نامه، هدایت (توانمندسازی) و نظارت فعالیت داشته است.

وی ادامه داد: در بخش اسناد، تدوین و تصویب اساسنامه نمونه در هیات وزیران، پیگیری تصویب قانون معافیت مالیات ارزش افزوده برای کارمزد صندق ها، پیگیری اصلاح آیین نامه تضامین دولتی، دستورالعمل اعطا و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر صندوق ها، تدوین و تصویب دستورالعمل ناظر بر ضمانت نامه ها، ثبت مجوزهای کارگروه در درگاه ملی مجوزهای کشور  صورت گرفته است.

بهروز ادامه داد: همچنین در بخش توانمندسازی ۱۱ دوره توانمندسازی برگزار شده، ۱۶ نشست هم اندیشی با مدیران، دوره تربیت نیروی ارزیابی تسهیلات، دوره پرورش کارشناسان سرمایه گذاری خطرپذیر و توانمندسازی صندوق های مناطق کم‌برخوردار برگزار شده است.

وی یادآورشد: در بخش نظارت نیز یکسان سازی سیستم کدینگ مالی حسابداری، پیگیری تغییر ماهیت به شرکت سهامی خاص، ارایه مدل کفایت سرمایه و ایجاد خوشه و گروه صندوق های پژوهش و فناوری در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری صورت گفته است.

بهروز درخصوص عملکرد صندوق های پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۰ افزود: در بخش ضمانت نامه در سال جاری ۶۵۷۵ میلیارد تومان انجام شده و صدور ضمانت نامه بیش از هفت برابر افزایش داشته است. همچنین ۱۰۱۷ میلیارد تومان سرمایه ثبتی داشتیم که افزایش سرمایه ثبتی نسبت به سال ۹۸، بیش از ۱۳ برابر شده است. 

وی گفت: ارایه تسهیلات اسفند سال جاری ۵۳۴۵ میلیارد تومان بوده که افزایش بیش از ۴.۵ برابری را نشان می دهد. همچنین در بخش سرمایه گذاری خطرپذیر در دی ماه سال جاری ۴۰۲میلیارد تومان انجام شده که بیش از ۷.۵ برابر افزایش داشته است. 

بهروز یادآور شد: در بخش ارایه تسهیلات بیشترین تسهیلات به حوزه  تجهیزات و ماشین آلات، نرم افزار و فناوری اطلاعات و دارو و فرآورده های بیولوژیک ارایه شده است. ۵۱ درصد منابع پرداختی صندوق ها از سوی منابع داخلی صندوق های پژوهش و فناوری بوده است. مابقی از حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است.

ارسال نظر