شناسه خبر : 21264

سقف تسهیلات خرید مسکن برای زوجین تهرانی ۴۸۰ میلیون تومان شد

سقف تسهیلات خرید مسکن برای زوجین تهرانی ۴۸۰ میلیون تومان شد

عضو هیئت مدیره بانک مسکن سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین تهرانی را ۴۸۰ میلیون تومان عنوان کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، در هفته جاری اتفاقات متعددی در حوزه راه و مسکن رخ داد که از جمله آنها می‌توان به سفر تعدادی از اعضای هیئت دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به دوحه قطر بود.

سفر به قطر

رستم قاسمی در سفر به قطر علاوه بر امضای ۴ تفاهم نامه کشتیرانی، ترانزیتی و هوایی با مقامات ارشد بخش حمل و نقل این کشور، برای افزایش تبادلات دریایی و هوایی ایران و قطر توافقاتی کسب کرد.

دریایی: ایجاد تونل بوشهر-دوحه از زیر خلیج فارس

علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از برقراری خط کشتیرانی مسافری ایران-قطر در آستانه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، ایجاد تونل زیرزمینی جاده‌ای-ریلی از زیر خلیج فارس میان بنادر بوشهر و دوحه و افزایش ترددهای تجاری میان بنادر دو کشور در سفر به قطر خبر داد.

هوایی: برقراری ۳۶ پرواز باری تهران-دوحه در هفته

محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در سفر به قطر علاوه بر مذاکره با همتای قطری خود، از افزایش پروازهای باری میان دو کشور به ۳۶ پرواز در هفته و همچنین افزایش پروازهای عبوری ایرلاین قطری از آسمان ایران پرده برداشت.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن: سقف وام مسکن زوجین تهرانی، ۴۸۰ میلیون تومان

محمد حسن علمداری عضو هیأت‌مدیره بانک مسکن با اشاره به اینکه تسهیلات جعاله برای متقاضیان خرید مسکن به شکل انفرادی و زوجین در تمامی نقاط کشور ۸۰ میلیون تومان است، گفت: در تهران سقف خرید مسکن به شکل انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان و زوجین ۴۰۰ میلیون تومان است.

علمداری ادامه داد: تسهیلات خرید برای مسکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به شکل انفرادی ۱۶۰ میلیون تومان و زوجین ۳۲۰ میلیون تومان، انفردی سایر شهرها ۱۲۰ میلیون تومان و زوجین ۲۴۰ میلیون تومان به علاوه ۸۰ میلیون تومان جعاله پرداخت می‌شود.

وام نهضت ملی مسکن به شعب بانک ابلاغ شد

این عضو هیأت‌مدیره بانک مسکن همچنین از ابلاغ شیوه‌نامه اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن در اجرای قانون جهش تولید مسکن به شعب آن بانک خبر داد و گفت: اشخاص و پروژه‌های مشمول طرح نهضت ملی مسکن در قالب‌های مختلف (انبوه‌سازی، گروه‌های ساخت، خودمالکی و…) از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی تأیید و به بانک معرفی می‌شوند.

وی افزود: سقف تسهیلات قابل‌اعطا در قالب طرح نهضت ملی مسکن به‌منظور احداث واحدهای مسکونی را برای شهر تهران ۴۵۰۰ میلیون ریال، شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت (مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز) ۴۰۰۰ میلیون ریال، سایر مراکز استان‌ها (با جمعیت کمتر از یک‌میلیون نفر) ۳۵۰۰ میلیون ریال، سایر شهرها ۳,۰۰۰ میلیون ریال و برای روستاها ۲,۵۰۰ میلیون ریال است.

علمداری نرخ سود تسهیلات را بر اساس نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (در حال حاضر ۱۸ درصد) عنوان کرد و گفت: در صورتی که پرداخت بخشی از سود تسهیلات در قالب یارانه (با ارائه تضمین‌نامه) توسط دولت تضمین شود، اعطای تسهیلات به متقاضیان با نرخ‌های یارانه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیرعامل راه آهن: رکورد ترانزیت ریلی را شکستیم

سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از شکسته شدن رکورد ۱۰۰ ساله تاریخ صنعت ریلی ایران با عبور ۱.۷ میلیون تن بار ترانزیتی از شبکه ریلی ایران طی ۱۱ ماهه امسال خبر داد.

سازمان راهداری: شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای ملزم به شفاف سازی گردش مالی خود شدند

غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: هر ۴۶۰۰ شرکت حمل و نقلی با الزام به دریافت کارتخوان متعلق به حساب شرکت، مجبور به شفاف‌سازی گردش مالی خود شدند.

دغاغله ادامه داد: در راستای شفاف‌سازی گردش مالی شرکت‌ها در بخش حمل و نقل کالا بخشنامه‌ای را ابلاغ کردیم تا شرکت‌ها دستگاه کارتخوان مورد استفاده خود را با شماره کد به این دفتر اعلام کنند و دستگاه باید به نام شرکت حمل و نقل باشد.

وی افزود: پیش از این شکایاتی مبنی بر دریافت مبالغ از طریق دو دستگاه کارتخوان واصل می‌شد که بنا به تکلیف سازمان و در راستای برخورد با تخلفات بخشنامه مذکور را در دستور کار قرار دادیم و به استان‌ها نیز ابلاغ کردیم.

مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: در صورت عدم تمکین شرکت‌ها در بازه زمانی تعیین شده، خدمات شرکت قطع خواهد شد.

معاون مسکن وزارت راه: ثبت نام مجردها در نهضت ملی مسکن تا پایان امسال

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مهلت ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن برای تمامی متقاضیان واجد شرایط را پایان اسفند ماه امسال عنوان و اظهار کرد: سامانه نهضت ملی مسکن برای ثبت‌نام تمامی گروه‌ها از جمله مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن باز است؛ ثبت‌نام تا ۲۹ اسفند در طرح نهضت ملی مسکن تداوم دارد و بعد از آن تحلیل و پالایش اطلاعات متقاضیان ثبت‌نام شده، تکمیل و نهایی می‌شود.

ادعاها و پاسخ‌های زنجیره‌ای دیوان محاسبات، وزارت راه و سازمان مالیاتی بر سر خانه‌های خالی

این در حالی است که دیوان محاسبات کشور از درآمد صفر ریالی کشور از محل مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس خبر داده بود.

دیوان محاسبات کل کشور در ارزیابی اجرای ۱۰ ماهه قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: مالیات بر «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» به علت تصویب نشدن آئین نامه اجرایی آن، تحقق نیافته است.

در گزارش این نهاد نظارتی آمده: دستور قانون بودجه امسال برای «مالیات سالانه واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت، فاقد عملکرد بوده است.»

سازمان امور مالیاتی نیز در پاسخ به این ادعای دیوان محاسبات اعلام کرد: در رابطه با مالیات بر واحدهای مسکونی خالی دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات مزبور به شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ از سوی سازمان صادر شده و بر همین مبنا سامانه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه با امکان مراجعه سیستمی و پرداخت غیرحضوری مالیات راه اندازی شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی تعداد ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی احصاء شد که بالغ بر ۴۸۸ هزار واحد از آنها در شهرهای بالاتر از ۱ ۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و مشمول پرداخت مالیات شده است.

مالیات این واحدها محاسبه و در درگاه خدمات الکترونیک سازمان به نشانی My.Tax.gov.ir اطلاع رسانی شده است. حسب بند (۹) دستورالعمل فوق الذکر مالک یا مالکان واحدهای مشمول مالیات، به پرداخت مالیات حداکثر یک ماه پس از اعلام سازمان مکلفند.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز از شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی در کشور خبر داد و گفت: از هفته آینده پیامک‌های به مردم درباره خانه‌های خالیِ در اختیارشان، ارسال خواهد شد.

ارسال نظر