شناسه خبر : 20886

اعتبار بانکی بخش مسکن به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد

اعتبار بانکی بخش مسکن  به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت که بانک مرکزی موظف شد مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را به تفکیک اشخاص در دسترس عموم قرار دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، رحیم زارع در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در راستای حمایت از ساخت مسکن در سال ۱۴۰۱ و اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن،  اعتبار بانکی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت تسهیلات این بخش به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: همچنین بانک مرکزی موظف شد با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به موجب مصادیق تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را به تفکیک اشخاص در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی این اطلاعات را به روزرسانی کند.  بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نیز موظف هستند تمامی این موارد را به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: به منظور رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقای بهره‌وری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه های دانش بنیان و پیشران با ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت ایران در ۳۱ استان کشور مقرر شد که برای هر استان در گام اول ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.

وی افزود: حذف بند (ح) تبصره ۱۸ حذف شد که در آن آمده بود که اداره دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط زیر نظر رئیس جمهور باشد لذا مصوب شد که دبیرخانه این شورا ذیل وزارت اقتصاد اداره شده و حکم دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط وزیر اقتصاد صادر شود.

زارع اضافه کرد: در مصوبه دیگری به دولت اجازه داده شد تا مبلغ پنج و نیم میلیارد یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گاز صادراتی بر اساس قیمت روز صادراتی، طرح‌های پیشران جدید و نیمه تمام در زمینه خطوط راهبردی ریلی، کریدورهای اصلی جاده‌ای، توسعه سواحل مکران، توسعه و فعال سازی پتروپالایشگاه‌ها و نیروگاه های بزرگ، حفظ و نگهداری و تعمیر تجهیزات راهبردی ناوگان امداد هوایی، تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و تاسیساتی واجا، اجرای طرح‌های زیرساخت مناطق آزاد جدید و ... را اجرایی کند.

ارسال نظر