شناسه خبر : 17344

اختصاصی چابک آنلاین؛

بانک های خصوصی دارایی های خود را تجدید ارزیابی نکرده اند

بانک های خصوصی دارایی های خود را تجدید ارزیابی نکرده اند

رییس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی گفت: در تمام دنیا برای اعتبار سنجی بانک ها اولین ملاک، میزان کفایت سرمایه بانک است.

چابک آنلاین ، محسن خائف الهی؛ سید حسین سلیمی در گفتگو با چابک آنلاین افزود: در بازل ۲ میزان کفایت سرمایه بانک ها ۸ درصد اعلام شده، در حالیکه در بازل سه ،  این میزان به 13.2 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، نسبت کفایت سرمایه قریب به اتفاق بانک های کشور زیر ۸ درصد است.

این کارشناس نظام بانکی در رابطه با افزایش میزان کفایت سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها،تصریح کرد: افزایش ارزش ملک شعبه بانک تأثیری در ضریب بهره وری بانک ندارد، فقط اگر زمانی بانک ورشکست شود در آن زمان این مسأله اهمیت پیدا می کند.

وی، خاطر نشان کرد: حدود ۸ سال قبل فقط شرکت های زیان ده می توانستند تجدید ارزیابی کنند اما در حال حاضر با توجه به صدور مجوز مربوطه توسط بانک مرکزی، بانک های سود ده نیز می توانند دارایی های خود را تجدید ارزیابی کنند.

سلیمی گفت: اغلب بانک های دولتی، دارایی های خود را تجدید ارزیابی کرده اند اما بانک های خصوصی این کار را انجام نداده اند چرا که نسبت کفایت سرمایه بیشتر بانک های خصوصی بیشتر از ۸ درصد است.

وی افزود: بانک های دولتی قدمت بیشتری نسبت به بانک های خصوصی دارند و زمانی که بانک های دولتی دارایی های خود را خریداری کرده اند قیمت ها بسیار کمتر از الان بوده اما بانک های خصوصی بعداً ایجاد شدند و طبیعتاً با نرخ بالاتری اقدام به خرید دارایی های خود کردند.

رییس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی در رابطه با اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با میزان کفایت سرمایه بانک ها ابراز داشت: با الزاماتی که سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین کرده، اکنون بانک ها بر اساس استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) صورت های مالی خود را تهیه می کنند که نسبت به قبل واقعی تر است.

وی افزود: با واقعی تر شدن صورت های مالی، میزان کفایت سرمایه بانک ها بر ارزش سهام آن ها در بورس تأثیر مستقیم خواهد داشت.

سلیمی خاطر نشان کرد: بانک هایی که عملیات دلاری داشتند با اعمال نرخ تسعیر ارز در ترازنامه های خود، نسبت کفایت سرمایه خود را بهبود بخشیده اند یا حداقل سود و نسبت کفایت سرمایه آن ها نسبت به قبل کاهش پیدا نکرده است.

ارسال نظر