شناسه خبر : 11797

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها به امر تولید خیلی طولانی است

روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها به امر تولید خیلی طولانی است

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: مجموع قوانین کشور براساس کمک به تولیدکننده بنا نشده و بانک‌ها بیشتر به دنبال این هستند که به واحدهای غیرتولیدی خدمت کنند.

چابک آنلاین، رژین میدانی"محمدرضا نجفی منش" در گفت وگو با چابک آنلاین بیان کرد: باید 40 درصد از کل تسهیلات به تولید داده شود در حالیکه این رقم در کشور، از 30 درصد کمتر است.

وی،ضمن اشاره به این که "قوانینی در کشور وضع می شود که کار همه تولیدکنندگان را دشوار می کند"، افزود: 

سرمایه بانک ها ناکافی است و شاید اگر سرمایه کل بانک های کشور روی هم قرار بگیرد به اندازه یک بانک در دوبی و ترکیه نمی شود.

نجفی منش، با تاکید بر این که "بانک ها باید ظرفیت سرمایه خود را بالا ببرند"، گفت: در حال حاضر سرمایه بانکی بیشتر سوار بر سپرده ها بوده و با سود بالایی که به سپرده ها تعلق می گیرد، بانک ها به صورت غیر مستقیم مردم را تشویق به این می کنند که در کار تولید نرفته و پول خود را در بانک بگذارند.

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران،افزود: نرخ سود تسهیلات نیز بالا است و این مسئله نشات گرفته از سود بالایی است که بانک ها به سپرده ها پرداخت می کنند. 

وی اذعان داشت: بهتر است که سود سپرده ها را به صفر نزدیک کرد و سود تسهیلات را به 2 تا 3 درصد برسانیم تا تولید را رقابت پذیرتر کنیم.

نجفی منش ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که تولید کنندگان با آن رو به رو هستند، وقتی است که  یک واحد تولیدی برای دریافت وام ابتدا باید به میزان قابل توجهی ملک و املاک بخرد و گروی بانک بگذارد.

وی گفت: بهتراست که این امر براساس اعتبار سنجی صورت گرفته یا محل طرح به عنوان وثیقه در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: بانک ها می توانند برای سرمایه در گردش، اعتبار در حساب جاری دهند و یک عددی را برای یک شرکت مشخص کرده و فقط در دوره های زمانی سودش را بگیرند.

نجفی منش خاطرنشان کرد: روند تسهیلات دهی بانک ها به امر تولید خیلی طولانی است و بهتر است که کوتاه مدت شود.

 

ارسال نظر